کد خبر: ۱۱۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۷ - ۱۲ دی ۱۳۹۶
در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان مطرح شد؛

برنامه جامع کاهش بهره‌برداری از منابع آب تجدیدپذیر تدوین شود/ باید بین معاش مردم و پرداختن به مشکلات تعادل برقرار کنیم!

تبادار گفت: در بحران‌ها عده‌ای متضرر خواهند شد اما باید بین معاش مردم و پرداختن به مشکلات تعادل برقرار کنیم که البته رفع مشکلات نیز در راستای تامین معاش مردم است.

برنامه جامع کاهش بهره‌برداری از منابع آب تجدیدپذیر تدوین شود/ باید بین معاش مردم و پرداختن به مشکلات تعادل برقرار کنیم!به گزارش شیرازه، استاندار فارس در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: بهره برداری از منابع آب سالانه فارس، هیچ گونه تناسبی با آب تجدیدپذیر سالانه در استان ندارد و این برداشت باید حداکثر 70 تا 80 درصد باشد اما امروز بیش از 120 درصد از این منابع بهره برداری می شود بنابراین باید برنامه جامع و مدونی در راستای طرح تعادل بخشی مهیا شود و انتظاراتی که از هر یک از دستگاه ها در رسیدن به اهداف برنامه مورد نیاز است مشخص شود.

اسماعیل تبادار با بیان اینکه بحران آب واقعیت است و گریز از آن بی معناست، افزود: برای هر بحران و مشکلی باید راهکار ارائه دهیم و این واقعیت را نیز در نظر بگیریم که در بحران ها و مشکلات، عده ای متضرر خواهند شد اما باید بین معاش مردم و پرداختن به مشکلات تعادل و توازنی بر قرار کنیم که البته رفع مشکلات نیز در راستای تامین معاش مردم انجام می شود.

وی با تاکید بر اینکه در احداث سدها همزمان با عملیات اجرای خط انتقال آب نیز باید مورد توجه قرار گیرد افزود: در حال حاضر دو سد در استان وجود دارد که نمی توان از ذخیره آب آن استفاده کرد اما تلاش جدی برای آماده کردن خط انتقال این سدها در دستور کار قرار دارد .

استاندار فارس خاطر نشان کرد: هر یک از مسئولان باید بر اساس بحران موجود راهکارهای عملیاتی و برنامه ای برای کاهش استفاده از منبع آب ارائه دهند و بحران آب تنها به جلسات محدود نشود بلکه کارگروه هایی برای ساماندهی موضوع تعریف شده و اهتمام برجسته ای در دستور کار باشد.

تشکیل کارگروه ویژه برای تکمیل سد کوار

تبادار با بیان اینکه دو سد استان فارس با وجود آبگیری به دلیل عدم وجود خط انتقال آب امکان استفاده از آب ذخیره شده آنها وجود ندارد و آب پشت این سدها در حال تبخیر و هدر رفتن است، اظهار داشت: به صورت جدی پیگیر تامین مالی برای احداث خط انتقال آب برای این دو سد هستیم.

وی با بیان اینکه ما در بحران آب از آب‌های موجود نیز به خوبی بهره نمی‌گیریم در صورتی که می‌توان از آب پشت این سدها برای مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب بهره گرفت، گفت: سال‌ها از کلنگ‌زنی سد کوار می‌گذرد اما هنوز به سرانجام نرسیده بنابراین باید کارگروهی برای تکمیل این سد تشکیل شود.

تبادار با تصریح اینکه اهتمام ما این نیست که معاش کشاورزان را به مخاطره بیاندازیم بلکه بر عکس تمام هم و غم ما تامین معاش کشاورزان است اما نگاهمان به نوع کشت و روش آبیاری باید تغییر کند، افزود: ما شرکت آب منطقه‌ای را تکلیف کرده‌ایم که برنامه‌ای جامع برای حل بحران آب داشته باشند که در آن تواما به کشاورز و بحران آب توجه شده باشد و در سال آینده و سال‌های بعد به جای دامن زدن به بحران آب این مشکل را برطرف کرده باشیم.

وی با تاکید بر نظارت بر آبیاری تحت فشار در نقاط مختلف استان فارس گفت: اگر کشاورزی قبلا 2 هکتار سطح زیرکشت به روش غرقابی داشته است نباید با آبیاری تحت فشار 6 هکتار زمین را زیر کشت ببرد زیرا این به صرفه‌جویی در مصرف آب کمکی نمی‌کند.

عدم تملک زمین دلیل کند شدن احداث سد کوار

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس نیز در این جلسه به ارائه گزارشی از اقداماتی که در راستای مصوبات جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان فارس در تاریخ 27 آبان‌ماه پرداخت و اظهار داشت: بعد از اخذ مجوز لازم برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز در شهرستان شیراز و مرودشت موفق به مسلوب کردن 130 حلقه چاه غیرمجاز در شیراز شده‌ایم.

دهقانی با بیان اینکه برای پر کردن 450 حلقه چاه غیرمجاز در منطقه قره‌باغ شیراز، 700 حلقه چاه غیرمجاز در کامفیروز، 260 حلقه چاه غیرمجاز در ابرج مرودشت حکم قضایی گرفته شده است، افزود: تاکنون 114 حلقه چاه غیرمجاز در دشت قره‌باغ مسلوب شده است.

وی بیان کرد: با به کارگیری گروه‌های گشت و بازرسی پس از جلسه 27 آبان‌ماه 174 حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و از حفر آن جلوگیری شده، 96 مورد لوله انتقال آب غیرمجاز جمع‌آوری شده، 37 دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس با اشاره به وضعیت بهره‌برداری از سدهای مخزنی این استان گفت: سد درودزن وضعیت خوبی ندارد و ورودی آن 915 لیتر و خروجی آن 2.6 مترمکعب است، ورودی سد ملاصدرا 1.6 متر مکعب است اما هنوز خورجی نداشته است.

وی افزود: ورودی سد سلمان فارسی 4.7 متر مکعب و خروجی آن 12 مترمکعب است، ورودی سنگ تنگاب 150 لیتر، ورودی سد رودبال 3 متر مکعب و ورودی سد چشمه عاشق نیز 380 لیتر است.

دهقانی با بیان اینکه برای احداث سد میرزای شیرازی کوار باید 700 هکتار زمینی که زیر آب می‌رود تملک شود و یکی از دلایل کند شدن روند احداث این سد همین موضوع است، گفت: این سد نخستین سدی که در استان فارس کد اجرایی گرفته است اما در حال حاضر 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان اینکه میانگین بارندگی استان فارس در سال آبی جاری 36.7 میلی‌متر و تغییرات بارندگی استان نسبت به میانگین بارندگی مدت مشابه سال گذشته 39.5 درصد است، گفت: میانگین بلند مدت بارندگی استان (49 ساله) 76 میلی‌متر است و تغییرات بارندگی استان نسبت به میانگین بلند مدت منفی 51.7 درصد است.

دهقانی با بیان اینکه برای اجرای طرح تعادل‌بخشی در کشور 300 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که 15 درصد این اعتبار به استان فارس اختصاص یافته است، خاطرنشان کرد: از آنجا که اجرای طرح تعادل‌بخشی در تمام استان‌ها کشور بار مالی زیادی برای دولت دارد قرار شده که این طرح در 5 استان بحرانی کشور مانند کرمان، خراسان، فارس، تهران و آذربایجان اجرا شود سپس به بقیه استان‌ها تعمیم داده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس تصریح کرد: برای جبران کاهش آبدهی چاه اول تامین آب منطقه ویژه اقتصادی شیراز با وجود مخالفت کمیسیون صدور پروانه پیگیر صدور مجوز یک حلقه چاه با دبی 8 لیتر بر ثانیه هستیم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان