کد خبر: ۱۱۷۹۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۱۳ دی ۱۳۹۶

نارنج، سوغات زمستانی شیراز

یکی از گردشگران زمستانی فارس با اشاره به عطر و طعم نارنج‌های تولیدی شیراز می‌گوید: هرساله، زیبایی‌ درختان همیشه سبز نارنج، من و خانواده ام را به این شهر می‌کشاند و حتما باید این میوه خوش طعم را با خود به سوغات ببریم.
به گزارش شیرازه، نارنج یکی از درخت‌های همیشه سبز است که کاشت آن از قدیم در خانه‌ها و فضای شهری شیراز و دیگر شهرستان‌های استان فارس مرسوم بوده است که جلوه گری پیوند زیبای معماری سنتی و  طبیعت سبز در خانه‌های تاریخی شیراز گواهی بر این ادعاست.
 درخت نارنج علاوه بر اینکه در بهار، رایحه‌ی خوش شکوفه هایش یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر شیراز محسوب می‌شود، در فصل پاییز و زمستان هم میوه خوش طعم و رنگ آن زینت بخش خیابان‌های شهر است.
                               
 امیری ، کارشناس فضای سبز شهری می گوید: نارنج از درختانی است که علاوه بر سبز بودن برگ هایش در تمامی فصول سال، مثمر نیز هست و با توجه به بومی بودن آن، انتخابی مناسب برای شهر شیراز است که موجب تامین فضای جذاب و نشاط آور برای شهروندان نیز می شود.
آقای حسین پور یکی از گردشگران زمستانی فارس با اشاره به عطر و طعم نارنج‌های تولیدی شیراز می‌گوید: هرساله، زیبایی‌ درختان همیشه سبز نارنج، من و خانواده ام را به این شهر می‌کشاند و حتما باید این میوه خوش طعم را با خود به سوغات ببریم.

                                سوغات زمستانی شیراز
در این روزهای سرد زمستانی  ،برداشت این سوغاتی اصیل از نارنجستان‌های شیراز آغاز شده و ثمر شکوفه‌های سفید رنگ نارنج را میهمان سفره شیرازی‌ها کرده است.

تازه خوری نارنج، آب نارنج، پلو و مربای پوست نارنج از جمله مصارف نارنج در شهر شیراز است.
خانم زارعی از بانوان شیرازی می‌گوید: از آب این میوه ترش به عنوان چاشنی غذا استفاده و از خود میوه سکنجبین و رب نارنج هم تهیه می‌ شود.
شیرازی‌ها معتقدند آب جوش و آب نارنج برای نرم کردن گلو هنگام سرماخوردگی، هسته نارنج برای ریزش مو و خشک شده و دم کرده پوست آن هم برای  درد دل کاربرد دارد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌گوید: استان فارس با دارا بودن هزار و ۴۵۰ هکتار نارنجستان بعد از مازندران دومین تولید کننده نارنج در کشور است. 
از این میزان حدود ۸۰۰ هکتار در باغ های مرکبات و مابقی در پارک ها، فضای سبز شهری و حاشیه خیابان ها وجود دارد.
مجیدرضا پاکاری می‌افزاید: متوسط میانگین تولید نارنج در استان ۲۲ تن در هکتار و زمان برداشت آن اوایل دی تا اوایل فروردین است.
وی ادامه می‌دهد: جهرم در کنار شهرستان‌ های فسا، کازرون، شیراز، داراب و فیروزآباد عمده تولید کننده نارنج  فارس است.
شهابی مدیر جهاد کشاورزی جهرم می گوید: در حال حاضر ۳۰۰ هکتار از باغ ها و مناطق تفریحی جهرم به کشت درخت نارنج اختصاص یافته است و سالانه بیش از هزار تن محصول از این نارنجستان ها برداشت می شود.

                                  سوغات زمستانی شیراز

وی می افزاید: در چند سال اخیر، صادرات میوه و بهار نارنج به کشورهای دیگر از جمله کشورهای اروپایی رشد چشمگیری داشته و قیمت میوه این درخت نیز افزایش پیدا کرده و هر کیلو نارنج در بازار بین سه تا پنج هزار تومان به فروش می رسد.

شهابی می گوید: بسیاری از باغداران شهرستان جهرم به علت مقاومت این درخت به سرما و آفات و امراض و همچنین قیمت خوب این محصول در بازار به افزایش سطح کشت این محصول در باغ هایشان ترغیب شده اند.

سلیمانی از باغداران جهرمی که به تازگی به کشت نارنج روی آورده، می‌گوید: طعم و کیفیت بالای نارنج تولیدی استان زبانزد است و در کشور مشتریان زیادی دارد.
پاکاری مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس با تایید این ادعا می‌ گوید: ۶۰ تا ۷۰ درصد نارنج برداشت شده در فارس به استان‌های اصفهان، تهران، اهواز و خوزستان فرستاده می‌شود.

رونق کشت این محصول در فارس به گونه ای است که خیران هم در سال های اخیر به کاشت این درخت پر ثمر روی آورده اند.

غلامرضا محمدی یکی از خیران کازرونی است که با هدف توسعه فضای سبز شهری با هزینه شخصی هزار اصله درخت نارنج در حاشیه روستای گاو کُشَک تا تنگ ابوالحیات به طول هشت کیلومتر کاشته است.

صدا وسیما

نظرات بینندگان