کد خبر: ۱۱۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۱۴ دی ۱۳۹۶
نماینده مردم نی‌ریز در مجلس در گفتگو با شیرازه:

به یک انقلاب بزرگ در حوزه اقتصادی نیاز داریم/ بین اعتبارات مصوب و تخصیص یافته رابطه عقلانی و صادقانه وجود ندارد!

مسعودی گفت: از سالیان گذشته در لایحه بودجه، اعتباراتی تصویب می‌شوند اما تخصیص نمی‌یابند و رابطه‌‌ای عقلانی، منطقی و صادقانه بین بودجه مصوب و اعتبارات تحقق و تخصیص یافته وجود ندارد!
به یک انقلاب بزرگ در حوزه اقتصادی نیاز داریم/ بین اعتبارات مصوب و تخصیص یافته رابطه عقلانی و صادقانه وجود ندارد!اصغر مسعودی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه نکاتی را درخصوص لایحه بودجه 97 مطرح و اظهار کرد: مشکلی که از سالیان گذشته تا کنون درخصوص بودجه وجود داشته و مشکلات فراوانی را ایجاد می‌کند، این است که بودجه‌ها و اعتباراتی مشخص و تصویب می‌شود اما متأسفانه تخصیص پیدا نمی‌کند به عنوان مثال در سالیان گذشته کمتر از 20 درصد بودجه درنظر گرفته شده برای برخی دستگاه‌های فرهنگی تحقق پیدا کرده است!

او با بیان اینکه رابطه‌‌ای عقلانی، منطقی و صادقانه بین بودجه مصوب و اعتبارات تحقق و تخصیص یافته وجود ندارد، گفت: هزینه‌ها براساس درآمد انجام می‌شود. درآمدهایی نظیر درآمد نفتی، مالیاتی و درآمد حاصل از مالکیت دولت، فروش خدمات و کالا، جرائم و خسارات و غیره که اگر برای درآمدها حساب شده‌تر برنامه‌ریزی شود می‌توان بودجه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد. وقتی بین درآمد و هزینه همخوانی وجود نداشته باشد نتیجه آن می‌شود که اعتبارات درنظر گرفته شده برای برخی سازمان‌ها و پروژه‌ها تخصیص نمی‌یابد.

نماینده مردم نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین ویژگی لایحه بوجه را بحث بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد عنوان و اظهار کرد: مقرر شده است که دستگاه‌های اجرایی برای برخی طرح‌ها بر مبنای عملکرد و مأموریت، اعتبار دریافت کنند.

هزینه 600هزار میلیارد تومانی طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام

مسعودی با بیان اینکه به یک انقلاب بزرگ در حوزه اقتصادی نیاز داریم، گفت: هزینه طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام حدود 600هزار میلیارد تومان است که اگر دولت تمام اعتبارات را برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام اختصاص دهد بازهم کم است بنابراین در لایحه بودجه 97 راهکاری سنجیده شده که تکلیف طرح‌های نیمه‌تمام مشخص شود و آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنند و در این راستا مشوق‌هایی درنظر گرفته شده است البته در حوزه‌هایی مانند برخی پروژه‌های سلامت و آموزشی با حفظ مالکیت دولت این اقدام انجام می‌گردد.

اموال دولتی به جای فروش تبدیل به احسن شوند

نماینده مردم نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس هنوز در بحث واگذاری بخشی از اموال دولتی به جمع‌بندی نرسیده‌اند، گفت: این بحث مطرح شده است که بخشی از اموال و ساختمان‌های دولتی برای بازپرداخت یا پاداش پایان خدمت کارمندان محاسبه شود که این اقدام در درازمدت به ضرر دولت خواهد بود چراکه برخی اموال متعلق به یک نسل نیست و دست دولت از اموال بین نسلی خالی می‌شود اما اگر این پیشنهاد تحقق یابد که به جای فروش اموال دولت، آن‌ها را تبدیل به احسن کنیم بهتر خواهد بود به عنوان مثال به جای فروش ساختمان‌های فرسوده، از آن‌ها استفاده بهینه شود که حتی می‌تواند به یک منبع درآمدی برای دولت تبدیل شود.

مسعودی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را یکی از چالش‌برانگیزترین تبصره‌های بودجه توصیف و اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه مطرح کرده است که درصورت تحقق درآمد حاصل از افزایش حامل‌های انرژی، این درآمد را صرف اشتغال برای جوانان و زنان سرپرست خانوار خواهد کرد اما اگر تحقق نیابد در سایر برنامه‌های دولت تاثیری نخواهد گذاشت.

او با بیان اینکه تعهدات صندوق بازنشستگی کشور هرسال بیشتر و درآمد آن کمتر می‌شود، اصلاح نظام صندوق بازنشستگی تاکید کرد و گفت: طرح تحول سلامت نیز علیرغم اینکه طرح بسیار خوبی است اما دولت نمی‌تواند به خوبی پاسخگوی هزینه‌های این طرح باشد.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان