کد خبر: ۱۱۸۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۱۶ دی ۱۳۹۶

اندر حکایت هزار توی سرمایه گذاری در شهر شیراز

به رغم سخنان و وعده هاي مسئولين، هنوز هم بسياري از سرمايه گذاران در بروكراسي دست وپاگير حوزه هاي مختلف گرفتارند.
اندر حکایت هزار توی سرمایه گذاری در شهر شیراز
به گزارش شیرازه، سال هاست از سرمایه گذاری به عنوان نسخه شفادهنده اقتصاد بیمار کشور و به تبع آن ناجی اقتصاد شهرهای کشور یاد می شود و هر روز که می گذرد، اهمیت استقبال از آن بیشتر مشخص می شود به ویژه در حوزه شهری که با توجه به کاهش ساخت وساز و تکیه درآمد شهرداری ها به صدور پروانه و در نتیجه کاهش درآمدهای شهری، نگاه شهرها به سمت جذب سرمایه گذاران است.

به رغم سخنان و وعده هاي مسئولين، هنوز هم بسياري از سرمايه گذاران در بروكراسي دست وپاگير حوزه هاي مختلف گرفتارند، موضوعي كه باعث شده در كنار بودجه شهرداري شيراز، يك تكليف چندهزار ميليارد توماني جذب سرمايه گذاري نيز ديده شود تا شايد حوزه سرمايه گذاري اين شهر تكاني به خود دهد. در اين ميان اما امسال ضرورت كمك بخش خصوصي به شهر بيش از سال هاي ديگر احساس مي شود؛ آن هم در شرايطي كه با گذشت 10 ماه از سال هنوز بخش زيادي از بودجه شهرداري تحقق نيافته است.
رییس كميسيون اقتصادي و سرمايه گذاري شوراي شهر شيراز گفت: در حال حاضر وضعيت سرمايه گذاري در كل كشور خوب نيست و شهرداري نيز به تبع همين موقعيت نتوانسته آنچنان كه بايد در اين حوزه توفيق چشمگيري داشته باشد كه در اين ارتباط تعدادي از بسته هاي سرمايه گذاري كه شهرداري تعريف كرده بود، محقق و جذب شده اما برخي از اين بسته ها تحقق نيافته و ما براي تحقق اين مهم، پيگيري هاي لازم را انجام داده ايم.
سينا بني زماني با اشاره به برخي سياست گذاري هاي شورا در زمينه رونق حوزه سرمايه گذاري شهر، افزود: در همين باره سياست هاي كلي حوزه سرمايه گذاري تهيه شده و به تصويب شوراي شهر نيز رسيده تا بعد از تائيد هيات تطبيق به شهرداري ابلاغ شود.
وي ادامه داد: سياست هاي حوزه سرمايه گذاري در 7 بند تدوين شده كه به شهرداري كمك مي كند تا بهتر در اين حوزه فعاليت كند. تاكيد ما آن است شهرداري بسته هاي سرمايه گذاري را تعريف كند كه براي سرمايه گذاران جذابيت داشته باشد و به يك درآمد پايدار براي شهرداري نيز بدل شود.
بني زماني گفت: بسته هاي سرمايه گذاري بايد داراي تنوع بسياري باشد و از پروژه هاي كوچك تا پروژه هاي كلان در هر حوزه اي در آنها ديده شود تا بتوانيم به سلايق مختلف در حوزه سرمايه گذاري پاسخگو باشيم.
وي با اشاره به تعريف تعدادي بسته سرمايه گذاري كلان در شهر شيراز گفت: يكي از پروژه هايي كه در قالب يك بسته سرمايه گذاري تعريف شده، شهربازي مدرن شهر شيراز است كه بيش از 400 ميليارد تومان برآورد شده و با چند سرمايه گذار براي اجراي آن وارد مذاكره شده ايم.
وي افزود: براي تسهيل در حوزه سرمايه گذاري و شتاب بيشتر اين حوزه، بخش شهرسازي نيز بايد با سرعت بيشتري فعاليت كند و در كنار آن نيازمند يك بازنگري در صدور مجوزهاي سرمايه گذاري و ايجاد پنجره واحد سرمايه گذاري هستيم تا سرمايه گذار براي صدور و دريافت مجوزها نياز باشد تنها به يك حوزه شهرداري كه همان سازمان سرمايه گذاري است، مراجعه كند.
بني زماني در خصوص رويكرد شوراي شهر به حوزه هاي سرمايه گذاري در شيراز نيز گفت: در گذشته در شيراز و ساير شهرها بيش از تقاضا در حوزه تجاري و مسكوني سرمايه گذاري صورت گرفته و امروز شاهد پيشي گرفتن عرضه در اين حوزه نسبت به تقاضاي بازار هستيم كه به همين دليل ركود در اين حوزه ها را شاهديم.
وي ادامه داد: با توجه به اين موضوع، رويكرد شوراي پنجم درخصوص سرمايه گذاري بيشتر به سمت بخش گردشگري است اما بايد مراقب باشيم كه آفتي كه گريبانگير پروژه هاي تجاري و مسكوني شد به اين حوزه نيز سرايت نكند.
عضو شوراي شهر شيراز گفت: در اين ارتباط شهرداري شيراز را ملزم كرده ايم بسته هاي گردشگري تعريف كند كه فراتر از شيراز و حوزه استان و حتي بين المللي باشد تا خود اين پروژه ها تبديل به يك جذابيت ملي و بين المللي گردشگري جديد شود چرا كه يكي از مواردي كه در حوزه گردشگري بايد به آن توجه شود ايجاد جاذبه هاي جديد گردشگري در شهر است كه سالهاست در اين زمينه اقدامي صورت نگرفته است.
عضو ديگر شوراي شهر نيز در اين رابطه گفت: ما بايد تلاش كنيم فعاليتها و جلساتمان در اين حوزه خروجي خوبي داشته باشد چرا كه تاكنون تمامي فعاليت ها در حد جلسه و وعده بوده و كمتر شاهد خروجي در حد شيراز بوديم.
سيروس پاك فطرت افزود: شهرداري براي ورود به حوزه سرمايه گذاري نبايد منتظر شورا باشد بلكه خود بايد موارد را دنبال كند.
وي اضافه كرد: از سوي ديگر ما نبايد منتظر باشيم كه سرمايه گذار پيش ما بيايد و ما با او خوب برخورد كنيم بلكه ما بايد خود نزد سرمايه گذار برويم و سرمايه گذاران داخلي و خارجي را شناسايي و به شيراز دعوت كنيم. اين باعث مي شود سرمايه گذار با اشتياق نزد ما بيايد.
پاك فطرت تصريح كرد: در اين ميان شهرداري و شورا مي توانند محور سرمايه گذاري باشند اما به طور قطع نمي توانند تمام كننده باشند و بايد فضا از طرف ساير ارگان ها نيز مهيا باشد.
وي افزود: شهرداري در حال حاضر بستههاي خوبي در حوزه سرمايهگذاري تعريف كرده كه بايد به سمت عملياتي و اجرايي شدن اين بسته ها برويم.
عضو كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر شيراز درخصوص ميزان تحقق بودجه امسال شهرداري شيراز گفت: تا دو هفته قبل 51 درصد بودجه امسال محقق شده بود كه پيش بيني مي كنيم با اين وضعيت تا پايان سال 70 درصد بودجه محقق شود، 30 درصد بودجه محقق نشود و شهرداري 700 تا 800 ميليارد تومان لايحه اصلاح بودجه به شورا بياورد.
وي خواستار نگاه علمي و عملياتي به حوزه سرمايه گذاري شد و افزود: بحث سرمايه گذاري را بايد از بودجه جدا بدانيم و شهرداري نيز با نگاه علمي بستههايي را پيشنهاد دهد كه عملياتي مي شود و شهردار خود بايد در اين زمينه محور فعاليت ها باشد.
رییس سازمان سرمايه گذاري شهرداري شيراز هم با اشاره به مشكلاتي كه در حوزه جذب سرمايه گذاري خارجي وجود دارد به خبرنگار ما گفت: امروز ما در شهرداري شيراز در تمامي حوزه ها، بسته هاي سرمايه گذاري كوچك و بزرگي تعريف كرده ايم و از همه روش ها براي جذب سرمايه گذاران استفاده ميكنيم، از ساخت هتل، پروژه هاي مسكوني، تجاري و گردشگري گرفته تا پروژه هاي مربوط به حوزه هاي خدماتي مانند بازيافت.
حسام قلعه دار با اشاره به برخي از بسته هاي تعريف شده در حوزه گردشگري از جمله آكواريوم بزرگ شهر، تله كابين، پارك آبي و شهربازي 35 هكتاري شيراز، گفت: در روش جديد ما به سرمايه گذار بسته و ظرفيت سرمايهگذاري را معرفي و زمين آن را مشخص ميكنيم و سرمايه گذار خود طرح مورد نظرش را براي ما مي آورد و ما او را محدود نمي كنيم كه فقط طبق طرحي كه ما به او ارائه داديم عمل كند. به عنوان مثال در پروژه هتل 5 ستاره 40 طبقه ابتداي خيابان نيايش، در طرحي كه سرمايه گذار براي ما آورده، اين هتل 31 طبقه دارد كه ما نيز با آن موافقت كرديم.
وي افزود: ما تنها بسته سرمايه گذاري و ميزان آن را اعلام مي كنيم و اين سرمايه گذار است كه طرح و ايده خود را مي آورد كه شايد حتي يك درصد طرح ما را هم عملياتي نكند و تمامي اين موارد با مذاكره و تعامل انجام مي شود.
قلعه دار ادامه داد: در حال حاضر ما بيش از 80 بسته سرمايه گذاري را در سازمان تعريف كرده ايم كه اين جداي از بسته هاي سرمايه گذاري مناطق 11 گانه شهرداري شيراز است.
وي گفت: البته هنوز هم برخي سنگ اندازي ها بر سر راه سرمايه گذاران وجود دارد و ما به دنبال رفع اين موانع هستيم و اگر سرمايه گذاري بيايد او را از دست نمي دهيم.

 خبرجنوب

نظرات بینندگان