کد خبر: ۱۱۸۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۶
در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان فارس مطرح شد:

کارگروه آب شرب فارس تشکیل شود/ عتاب و خطاب تبادار به مدیران راه و آب منطقه ای /دعوت از جهانگیری برای سفر به فارس

استاندار فارس گفت: در بازدید وزیر راه از پروژه آزاد راه شیراز -اصفهان اعلام شد که این پروژه پیشرفت 63 درصدی داشته اما امروز اعلام می شود که پیشرفت 60 درصدی دارد!
کارگروه آب شرب فارس تشکیل شود/ عتاب و خطاب تبادار به مدیران راه و آب منطقه ای /دعوت از جهانگیری برای سفر به  فارس
به گزارش شیرازه، ستاد اقتصاد مقاومتی استان با محوریت ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای فارس و اداره کل راه و شهرسازی استان فارس در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی تشکیل جلسه داد.

استاندار فارس در هفتمین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان با بیان اینکه برای تسریع در روند پر کردن چاه‌های غیرمجاز استان فارس باید کمیته‌ای ویژه با حضور معاون استاندار، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، رئیس سازمان جهاد کشاورزی و فرمانداران شهرستان‌ها تشکیل شود، گفت: علاوه بر آن باتوجه به وضعیت بارش و بحران کم آبی در استان لازم است بزودی کارگروه آب شرب استان فارس تشکیل شود.

اسماعیل تبادار هشدار داد: با توجه به بارش‌های امسال وضعیت استان فارس نسبت به سال‌های دیگر بحرانی‌تر است و اگر از همین امروز تمهیداتی اندیشیده نشود با مشکل اساسی برای تامین آب شرب روبه‌رو می‌شویم.
وی از مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تقاضا کرد تا تمام هم و غم خود را بر تامین آب شرب استان متمرکز کند.

تبادار عملکرد آب منطقه ای را در برخورد با چاه های غیرمجاز مطلوب ندانست وتصریح کرد: در مورد برخورد با چاه‌های غیرمجاز نیز باید تفکیک شود که کدام یک از چاه‌ها مربوط به باغات چندساله و کدام یک مربوط به مزارع  است وکدام چاه ها به تازگی حفر شدند و چند درخت اطراف آن کاشتند که چاه را حفظ کنند.

استاندار فارس افزود: چاه‌هایی که مربوط به باغات چنین ساله است را باید از طریقی غیر از پر کردن ساماندهی کرد و آنها را مجبور به نصب کنتور هوشمند کرد اما چاه‌هایی که مربوط به باغ‌های یک ساله و مزروعی است باید پر و مسلوب المنفعه شوند.
تیادار خطاب به مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تاکید کرد: ابتدا باید این پایش  بین 17هزار حلقه چاه غیرمجاز انجام شود بعد انها را تعیین تکلیف کنیم.


وی با تاکید بر اینکه مدیران استان فارس باید از خطوط اعتباری که در سطح ملی برای پروژه‌ها تعریف می‌شود به خوبی بهره بگیرند، خاطرنشان کرد: هم‌سویی تمام دستگاه‌های اجرایی و دولتی برای فراهم کردن تسهیلات امری ضروری است و اگر همه دست به دست هم دهیم زمینه اشتغال و کارآفرینی فراهم خواهد شد.

سایه روشن گله مندی و قدرشناسی استاندار فارس حین ارائه گزارش شرکت آب منطقه ای در ستاد اقتصاد مقاومتی


حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه در راستای اجرای پروژه‌های اقتصاد مقاومتی تعهد استان فارس نصب  900 کنتور هوشمند حجمی بر سر چاه‌های مجاز استان بوده اظهار داشت: تاکنون 300 کنتور از میزان تعهد ما نصب شده است، و تفاهم نامه‌ای با شرکت‌ بومی مورد تایید وزارت خانه برای نصب کنتور هوشمند بسته شده و مردم را به این شرکت معرفی کردیم و نقدا یک ونیم میلیارد هزینه کنتور را داده اند وقرار بوده سه ماهه کنتور بر چاه های انان نصب شود،  اما تاکنون این شرکت اقدامی برای نصب کنتور انجام نداده است. علاوه بر آن با یک شرکت دیگر برای نصب  3200کنتور قرارداد بسته ایم و پیش پرداخت هم از بودجه های خودمان دادیم که تعهدمان تا پایان سال انجام شود.

 
وی با بیان اینکه استان فارس با 17 هزار حلقه چاه غیرمجاز، یک پانزدهم کل چاه‌های غیرمجاز کشور را در خود جای داده ، عنوان کرد: امسال باید 2250 حلقه چاه غیر مجاز در فارس پر شود که تاکنون 637 حلقه چاه پر شده و 882 حلقه چاه دیگر نیز شناسایی شده و مجوز پر کردن آنها نیز از مراجع قضایی دریافت شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس از انعقاد قرارداد برای واگذاری احداث دو نیروگاه برق آبی تاسیسات آبرسانی شیراز با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خبر داد و گفت: طرح بزرگ خط دوم آبرسانی به شیراز و خرامه از سد درودزن 51 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 50 میلیارد تومان برای اتمام آن اعتبار نیاز است.

ابراز نارضایتی تبادار از عملکرد شرکت آب منطقه ای

استاندار فارس از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای استان فارس در بحث نصب کنتور ها هم ابراز نارضایتی کرد و گفت: ما که دنبال ارائه آمار نیستیم چیزی تا پایان سال نمانده و از میزان تعهد خود در این خصوص عقب هستید وفقط 300کنتور نصب شده و بقیه در حد حرف وقرارداد است. از آقای رحیمی می خواهم با حضور خودتان با شرکت مذکور سریعا تشکیل جلسه بدهد و تکلیف مردمی که پول کنتورها را نقدا دادند مشخص شود. شما هم با شرکتی که قرارداد بسته و پیش پرداخت داده اید سریعا جلسه بگذارید و در جلسه بعدی  ستاد اقتصاد مقاومتی گزارش دهید که دقیقا نصب کنتور بر چند چاه در استان تا پایان سال عملیاتی می شود.

تبادار در خصوص راه اندازی نیروگاه برق آبی از آب منطقه ای قدردانی کرد و تاکید داشت این ظرفیت خوبیست که در خیلی از نقاط استان می توان از آن برای رونق اقتصادی استفاده کرد همه متولیان توجه بیشتری به این ظرفیت داشته باشند و شرکت آب منطقه ای هم نقاطی که این ظرفیت را دارند بزودی به ستاد اقتصاد مقاومتی معرفی کند.


پیشرفت فیزیکی معکوس  آزادراه شیراز ـ اصفهان!

فیروز تکاور، مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه آزادراه شیراز ـ اصفهان به عنوان یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه راه و شهرسازی در حال انجام است که 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: تا پایان امسال پیشرفت این پروژه به 75 درصد می‌رسد و 25 درصد باقی‌مانده نیز در سال 97 تکمیل خواهد شد و تاپایان سال آینده این پروژه به بهره برداری می رسد.

استاندار فارس در این خصوص یاداور شد در بازدید چندماه پیش که با وزیر از این پروژه داشتیم پیشرفت63درصدی اعلام شد و انتظار داشتیم تا الان حداقل به 70درصد رسیده باشید چرا پیشرفت فیزیکی کمتر از قبل اعلام شده؟

تکاور با اشاره به اینکه این آمار 60درصدی آخرین وضعیت این پروژه را نشان می دهد،افزود: این آزاد راه مسیر را 135کیلومتر کوتاه می کند و زمان سفررا تا دوساعت کاهش می دهد به این ترتیب می تواند از هزینه های ناشی از حوادث جاده ای هم بکاهد.

این مقام مسئول در ادامه گزارش با بیان اینکه 9 پروژه در بخش بازآفرینی شهری در استان فارس در دست اجرا است، افزود: پروژه احداث بخشی از شبکه آب و فاضلاب محله مهدی‌آباد شیراز با پیشرفت فیزیکی 75 درصد یکی از این پروژه‌هاست، مشکل ما در این پروژه آزادسازی مسیر است که مقرر شده شهرداری مسیر راه هر چه سریع‌تر آزاد کند.

تکاور گفت: احداث خانه محله ده ‌پیاله شیراز با 35 درصد پیشرفت فیزیکی، احداث خانه محله گودشیری با 15 درصد پیشرفت فیزیکی، احداث و اصلاح شبکه و روشنایی معابر محلات حاشیه‌نشین مرودشت با 40 درصد پیشرفت فیزیکی، احداث خانه محله گل‌کوب با پیشرفت فیزیکی 15 درصد از دیگر پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در بخش بازآفرینی شهری است.
وی توضیح داد بیشتر پروژه هایی که پیشرفت 15 درصدی دارند به این علت است که زمین را دیر به ما دادند.

وی با بیان اینکه مجتمع تجاری زمرد در گذر سنگ سیاه شیراز نیز تاکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اعتبار آن نیز 20 میلیارد تومان است که تا نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: ساماندهی، کف و بدنه‌سازی محور سنگ سیاه نیز 56 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که این پروژه نیز نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس گفت: پیشنهاد شده که فاز نخست آزاد راه شیراز _ سپیدان توسط سرمایه‌گذار و فاز دو این پروژه توسط وزارت خانه راه و شهرسازی ساخته شود و هفته آینده نیز کارشناسان برای تعیین مسیر این آزادراه بازدیدی از مسیر خواهند داشت.

استاندار فارس در جمع بندی مباحث مطرح شده در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان فارس در شیراز گفت: در حوزه آب با توجه به بحرانی که در این زمینه داریم یکی از مسایل بسیار مهم بهره گیری مناسب و مطلوب از منابع آبی موجود است.

وی ادامه داد: بسیار نگران کننده است که آبی در سدی مانند چشمه عاشق نی ریز ذخیره داشته باشیم و روز به روز هم شاهد تبخیر آن باشیم اما بهره گیری مناسبی هم از آن نشود، امیدواریم بتوانیم از ذخایر این آب در حوزه صنعت و آشامیدنی استفاده کنیم.

تبادار ابراز داشت: در حوزه راه نیز یکی از موانعی که باعث شده که نتوانیم به تکالیف تعیین شده برای استان در حوزه اقتصاد مقاومتی عمل کنیم، کمبود قیر است که امیدواریم بتوانیم با تلاش دو چندان، طرح های موجود در این حوزه را به ویژه آزاد راه شیراز - اصفهان را در سال 97 به بهره برداری برسانیم.

تبادار افزود: در حوزه آزاد راه چندین طرح در دستور کار داریم که نباید مغفول واقع شود. یکی آزاد راه شیراز – بوشهر است که امیدواریم تلاش شود که این پروژه عملیاتی شود.

آزاد راه دیگر، آزاد راه لامرد – پارسیان است که پیمانکار آن انتخاب و عملیات آن نیز آغاز شده و به زودی با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی آن به صورت رسمی آغاز می شود.

وی ادامه داد: مقدمات آزادراه لار – بندرعباس نیز آماده شده و باید کوشش کنیم که سرمایه گذار آن به سرعت تعیین شود.

تبادار اضافه کرد: یکی دیگر از طرح های آزاد راه، از سه راه قلات به پل فسا و به طول 85 کیلومتر است که مطالعات اولیه آن انجام شده و امیدواریم با عملیاتی شدن این پروژه و سایر پروژه های حوزه آزاد راه، شاهد گسترش هرچه بیشتر زیر ساخت های حمل و نقل در این استان باشیم.

وی افزود: امیدواریم همه دستگاه های اجرایی، شرایط را برای سرمایه گذار خارجی و داخلی تسهیل کنند و اگر چنین شود می توانیم از سرمایه های داخل و خارج استان برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال نهایت بهره را ببریم.

تبادار بیان کرد: نباید به اقتصاد مقاومتی در کلام توجه کرد بلکه این مهم باید در عمل نیز دنبال شود و از دستگاه های اجرایی استان می خواهیم که با همسویی و همدلی زمینه فراهم شدن شرایط برای رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در استان را فراهم کنند.

دعوت از معاون اول رئیس جمهور برای سفر به  فارس

استاندار فارس، در بخش دیگری از مطالب خود در مورد افتتاح چند پروژه عمرانی با حضور معاون اول رئیس جمهوری گفت: از دکتر جهانگیری برای افتتاح طرح فولاد و کارخانه بلبرینگ سازی شهرستان نی ریز که با مجموع سرمایه گذاری 600 میلیارد تومان به انجام رسیده است دعوت کرده ایم اما حضور وی هنوز قطعی نشده است.
نظرات بینندگان