کد خبر: ۱۱۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶
در اسفند ماه صورت می گیرد؛

برگزاری نخستین جشنواره ملی بازیافت در شیراز

نخستین جشنواره کشوری با موضوع بازیافت، به همت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار می شود.
به گزارش شیرازه، معاون فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر علمی نخستین جشنواره ملی بازیافت، با اشاره به اهمیت بازیافت در دنیای امروز، گفت: شرایط کنونی زمین به گونه ای است که اگر بازیافت و اندیشه و فرهنگ مربوط به بازیافت ترقی و توسعه پیدا نکند، بشر در آینده ای نه چندان دور، شاهد وقوع فاجعه زیست محیطی در ابعاد جهانی است.

دکتر کوروش عزیزی افزود: بازیافت، تاریخی به طول عمر بشر دارد و انسان از ابتدای حضور بر سیاره زمین به طور ناخودآگاه از این امکان برای زندگی بهتر بهره برده است، اما باید دانست که با توجه به سرعت رشد تولید پسماندهای خانگی، صنعتی و کشاورزی در تمامی جهان، امروزه دیگر نمی توانیم به روش های سنتی اکتفا کنیم و لازم است تا شیوه های مدرن و امروزی را به کار بگیریم.

او ادامه داد: بازیافت دارای جنبه های متفاوت و متنوعی در سطح جهان است که ابعاد زیست محیطی و اقتصادی آن را شاید بتوانیم از برجسته ترین اولویت های این مقوله معرفی کنیم.

دبیر علمی نخستین جشنواره ملی بازیافت، اضافه کرد: با توجه به تاثیری که امر بازیافت بر سلامت و تندرستی جامعه دارد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز به عنوان متولی اصلی سلامت در سطح استان، تلاش می کند با بسترسازی فرهنگی و عمومی ساختن فرهنگ بازیافت، جامعه را هر چه بیشتر با اهمیت این امر آشنا کرده و تاثیر آن را بر سلامت اجتماعی و تندرستی افراد روشن سازد.

دکتر عزیزی از همه علاقمندان دعوت کرد: ضمن آشنایی هر چه بیشتر با مقوله علمی بازیافت، در این جشنواره حضور یافته و آثار خود را برای حضور در این پدیده علمی و فرهنگی ثبت کنند.

اهداف برگزاری نخستین جشنواره ملی بازیافت

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و رئیس نخستین جشنواره ملی بازیافت، گفت: این جشنواره، با عنوان «بازیافت، هنر و خلاقیت» از سوی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز برنامه ریزی شده و در حال پذیرش آثار است.

دکتر سید منصور کشفی ادامه داد: از آنجا که در دنیای امروز، بازیافت و مباحث مربوط به آن اهمیت ویژه ای یافته است و هر روز شاهد کشف ابعاد تازه تری از اهمیت و مزایای این موضوع هستیم، اگر بشر امروزی چند سال پیش از این به اهمیت بازیافت و تکنیک های مدرن آن دست یافته بود، اکنون با این همه بحران های زیست محیطی و آلودگی های شدید محیط زیست مواجه نبودیم.

او افزود: یکی از اهداف اصلی برگزاری این جشنواره، فرهنگ سازی و آشنایی عمومی جامعه با مقوله مهم بازیافت است و تلاش داریم تا در مدت اجرای این جشنواره، بیشترین اطلاعات و دانش ممکن به مخاطبان عام ارایه شود و امیدواریم شاهد تاثیر این آموزش ها در سطح جامعه باشیم.

رئیس نخستین جشنواره ملی بازیافت، برگزاری این جشنواره را آغازی برای یک برنامه طولانی مدت فرهنگی و بهداشتی معرفی و اضافه کرد: جشنواره بازیافت، هنر و خلاقیت، در سال های آینده نیز ادامه دارد و سعی داریم تا هر سال جشنواره ای پربار و با شکوه تر، برگزار شود.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره بازیافت، هنر و خلاقیت نیز، در این زمینه گفت: این جشنواره که در واقع نخستین دوره برگزاری آن امسال برگزار می شود، برای نخستین بار در سطح کشور از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طراحی و برنامه ریزی شده و مرحله نهایی و نمایشگاهی آن در انتهای سال جاری، اجرا می شود.

دکتر محمد حسینی افزود: ایده برگزاری این جشنواره، از ابتدای سال تحصیلی شکل گرفت و با گذشت زمان و سازماندهی منسجم، تلاش کردیم تا هر روز کارها بیشتر و بهتر، انجام شود.

او اضافه کرد: یکی از اهداف برگزاری این جشنواره، ایجاد فضای هنری و خلاقانه برای جذب بیشتر مخاطب و  تاثیرگذاری بیشتر در این جشنواره است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: این جشنواره در چهار محور هنری، کاربردی، ویژه و فن بازار، برگزار می شود و بخش ویژه آن موضوع بازیافت و سلامت انسان را شامل می شود.

دکتر حسینی بیان کرد: مهلت ارسال آثار برای این جشنواره تا پانزدهم بهمن است و تمامی آثار، پس از این تاریخ داوری می شود، از پنجم اسفند نیز همراه با برگزاری نمایشگاه و آیین پایانی جشنواره، نتایج نهایی اعلام و برندگان هر بخش معرفی خواهند شد.

او افزود: داوری آثار جشنواره به وسیله باتجربه ترین و صاحب نام ترین داوران کشوری انجام می شود و تلاش شده تا جوایز به گونه ای انتخاب شوند که انگیزه های بیشتری را برای شرکت کنندگان ایجاد کند.

حسینی در پایان، گفت: علاقمندان به شرکت در این جشنواره می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی معاونت فرهنگی و امور دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز   مراجعه کنند.

حضور و ارسال اثر در این جشنواره برای همه افراد، مجاز است و هیچگونه محدودیت سنی یا شغلی برای حضور وجود ندارد.

نظرات بینندگان