کد خبر: ۱۱۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۱ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۶

کوره‌های آجرپزی؛ صنعتی که به گِل نشست

۹۰ درصد کوره‌های آجرپزی سنتی «میانشهر» فسا که روزگاری عنوان سومین قطب آجرپزی استان را با خود به همراه داشت دچار تعطیلی و رکود شده است.
به گزارش شیرازه، کوره‌های آجرپزی «میانشهر» از توابع شهرستان فسا روزگاری منبع درآمد و کسب و کار حدود 2 هزار کارگر بوده است. کسب و کاری سنتی که امروز به دلیل بازماندن از چرخه صنعتی شدن از رونق افتاده و به قول معروف «نان کارگرهایش آجر شده است».

در کارگاه‌های آجرپزی این شهر که سومین قطب آجرپزی استان فارس بوده سالانه حدود 250 میلیون قطعه آجر به روش سنتی تولید می‌شده اما امروز این صنعت به گِل نشسته ‌است و کارگران این کارگاه‌ها نیز برای فرار از بیکاری مجبور به مهاجرت به مناطق جنوبی کشور مثل بندرعباس، عسلویه و غیره شده‌اند.

امین تهمتن، شهردار میانشهر گفت: در زمان رونق این کسب و کار 32 کارگاه آجرپزی در میانشهر فعالیت داشته‌اند اما امروز تنها 3 کارگاه فعالیت دارند که یک کارگاه که به شکل کاملا صنعتی درآمده و با کل ظرفیت فعالیت دارد اما دو کارگاه دیگر نیز نیمه‌فعال هستند و به صورت فصلی فعالیت دارند.

وی می‌افزاید: چند سال پیش قرار بود برای صنعتی شدن این کارگاه‌ها آجرپزی به متقاضیان وام‌هایی اعطا شود اما به گفته صاحبان این کارگاه‌ها مبلغ این وام‌ها 100 میلیون تومان بوده در صورتی که آنها برای صنعتی کردن و راه‌اندازی مجدد این کارگاه‌ها به حدود 700 میلیون سرمایه نیاز داشتند و همین کم بودن تسهیلات، سبب دلسردی صاحبان کارگاه‌ها برای دریافت وام شده است.

مجید کشاورز، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان فسا گفت: کارگاه‌های آجرپزی اگر از حالت سنتی بودن بیرون بیایند مشکلاتشان حل خواهد شد زیرا کارگاه‌های سنتی از نفت سیاه به عنوان سوخت استفاده می‌کنند که برای محیط زیست ایجاد آلودگی می‌کنند و از طرفی نیز به دلیل گران شدن استفاده از آن مقرون به صرفه نیست.

وی با بیان اینکه آجرهایی که به روش سنتی تولید می‌شود دیگر در مهندسی جدید ساختمان جایگاهی ندارد پس کوره‌های سنتی باید به سمت کوره‌های فشار سوق داده شوند، می‌افزاید: کوره‌های سنتی که در میانشهر و ششده فسا به چرخه صنعتی شدن وارد شده‌‌اند در حال حاضر فعال هستند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت فسا آغاز به کار سامانه «کارا» برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی را فرصتی برای صاحبان کارگاه‌های آجرپزی می‌داند و می‌گوید: صاحبان کارگاه‌های آجرپزی، سرمایه‌گذران و کارآفرینان شهرستان فسا می‌توانند با مراجعه به این سامانه درخواست‌ خود را برای دریافت تسهیلات به صورت الکترونیکی ارائه کنند.

وی با بیان اینکه طرح‌های توجیهی که توسط متقاضیان در این سامانه ارائه می‌شود ظرف مدت یک ماه بررسی و حدود 3 ماه به متقاضی فرصت داده می‌شود که مدارک مورد نیاز برای دریافت این تسهیلات را تکمیل و ارائه کنند، می‌افزاید: این تسهیلات به صورت فردی و گروهی با سود 4 تا 10 درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود.

کشاورز از شناسایی واحدهای تولیدی و صنعتی نیمه‌فعال و راکد شهرستان فسا خبر می‌دهد و می‌گوید: این واحدهای مشکل‌دار برای دریافت تسهیلات و رفع مشکل به استان معرفی شده‌اند.

تسنیم

نظرات بینندگان