کد خبر: ۱۱۸۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
جهانگیری در مراسم افتتاحیه نخسین مجمع ملی سازمان‌های مردم نهاد جوانان:

در 6ماهه اول امسال 790 هزار شغل ایجاد کردیم!/حضور جوانان در سطوح مدیریتی باید پلکانی باشد!/ دولت باید از عقبه خود حفاظت و حراست کند

جهانگیری گفت: مي‌توان موضوع جواني را فراتر از نسل و سن تفسير كرد ما نيازمند فكر، فهم، رويكردها و رفتارهاي جوان هستيم!

در 6ماهه اول امسال 790 هزار شغل ایجاد کردیم!/حضور جوانان در سطوح مدیریتی باید پلکانی باشد!/ دولت باید از عقبه خود حفاظت و حراست کندبه گزارش شیرازه، اسحاق جهانگيري، معاون اول رییس جمهور در مراسم افتتاحيه نخستين مجمع ملي سازمان‌هاي مردم نهاد جوانان گفت: برگزاري همايش با محوريت جوان و جواني بسيار مهم و ارزشمند است بويژه آنكه سازمان هاي مردم نهاد براي حل مسائل كشور و يافتن راهكار و كمك به دولت دور هم جمع شده اند.

وي ضمن تبريك فرارسيدن سي و نهمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي گفت: بعد از 39 سال كه از پيروزي انقلاب اسلامي مي گذرد ضروري است نسل جوان كه ايام پيش از پيروزي انقلاب و شرايط آن روز را درك نكرده با نسلي كه انقلاب را انجام داده و در قيد حيات است گفتگو كند.

جهانگيري با تاكيد بر اينكه روزهاي اختناق دوران پهلوي روزهاي سخت و دشواري بود گفت: انقلاب اسلامي بعد از سالها تلاش و مبارزه به پيروزي رسيد و اميدواريم ما بتوانيم راهي را كه امام راحل و بزرگوار ترسيم كرده است و شهداي بسياري براي تداوم آن راه جان نثار كرده اند به خوبي پيش ببريم.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه مسئله جوان و جواني امروز مسئله جامعه ما نيست بلكه براي كل كشورهاي جهان پراهميت و داراي اولويت است اظهار داشت: امروز جهان به اين باور رسيده كه نسل جوان داراي توان و انرژي نهفته اي است كه مي توان كارگشا باشد و نبايد آن را ناديده گرفت.

وي افزود: جوانان موتور محرك و تغيير و تحولات در جامعه هستند و كساني كه به آينده بهتر و بهبود امور فكر مي كنند به جوانان بيش از همه اعتقاد دارند و به آنان خوشبين هستند. البته كساني كه ساختار تفكري بسته اي دارند و دنبال اهداف و آرمان هاي بلند نيستند و روحيه بسته اي دارند به دنبال مهار و محدود كردن جوانان هستند چرا كه حضور جوانان را براي كشور مشكل تلقي مي كنند.

دكتر جهانگيري ادامه داد: در دين ما در سيره پيامبر(ص) و در روش ائمه اطهار و نيز فرهنگ تمدن ايراني و انديشه ها و آرمان هاي امام راحل و رهبر معظم انقلاب جوان و جواني جايگاه بسيار والايي دارد. فرصتی در اختیار ما قرار گرفته است که می تواند معجزه خلق کند و باید این فرصت را مغتنم بشماریم.

مي توان موضوع جواني را فراتر از نسل و سن تفسير كرد!

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه مي توان موضوع جواني را فراتر از نسل و سن تفسير كرد، گفت: ما نيازمند فكر و فهم جوان، سياست ها و برنامه هاي جوان و رويكردها و رفتارهاي جوان هستيم و به لحاظ نظري بايد دنبال بازكردن و ايجاد فضايي بزرگ در جامعه باشيم و به لحاظ عملياتي برنامه هايي را دنبال كنيم كه اجراي آن مي تواند سرآغاز تحول باشد.

وي با تاكيد بر اينكه بايد نقش محوري جوانان را باور و به آن تمكين كنيم، گفت: به هر ميزان كه ما پاسخگوي نسل جوان باشيم و براي برآورده شدن نيازهايشان تلاش كنيم مي توانيم رضايت جوانان و نسل جوان را جلب كنيم و در صورت مانع تراشي و داشتن نگرش منفي نسبت به آنها طبيعي است كه با نقد و اعتراض جوانان و جامعه روبرو خواهيم شد.

افزایش مطالبات و کاهش دستاوردها موجب نارضایتی می شود

جهانگيري با بيان تفاوت دوران امروز با ايام پيروزي انقلاب اسلامي و تحولات ايجاد شده در دنياي ارتباطات گفت: امروز جوانان آشنايي بيشتري با جهان دارند و مطالبات آنها از ما افزايش يافته است. انتظارات و مطالبات مردم و جوانان به صورت جدی افزایش می یابد اما بايد بدانيم كه امكانات و ظرفيت هاي دولت و جامعه متناسب با مطالبات آنان افزايش نمي يابد و فاصله بين مطالبات و واقعيات جامعه ايجاد شده است.

معاون اول رييس جمهور گفت: اگر بطور دقيق به اين مسئله توجه نشود نارضايتي ايجاد خواهد شد چرا كه اگر انتظارات افزايش و دستاوردها كم شود حتماً بايد در انتظار نارضايتي بود .

وي افزود: اگر بي جهت در مطالبات دميده شود ودستاوردها بي جهت كوچك نشان داده شود وضعيت نامطلوب تر خواهد شد و نارضايتي تشديد مي شود متاسفانه برخي در اين فضا با كج انديشي اين گونه تحليل مي كنند كه نارضايتي ها فقط به فلان فرد برمي‌گردد و به ما آسیب نمی‌زند درحالی که مسائل اجتماعي تحليل خاص خود را دارد و ممکن است از یک نقطه مشخص شروع شود اما به هرجایی ممکن است آسیب بزند.

جهانگيري تاكيد كرد: همه ما چه در سطح دولت و نهادهاي حاكميتي و چه در سطح نهادهاي مدني و بخش خصوصي نبايد بگذاريم كه اين حس در مردم ما و بويژه نسل جوان ايجاد شود كه آينده خوبي نداريم.

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه نااميدي و ياس نسبت به آينده بزرگترين خطري است كه كشوري مي تواند با آن روبرو شود افزود: كشور ما داراي پشتوانه عظيم مادي و معنوي است در همين شيراز ما پشتوانه چند هزار ساله تمدني داريم كه مي توانيم با اتكاي به اين پشتوانه و آثار بزرگ حافظ و سعدي در زمینه فرهنگی به دنيا راه رانشان دهيم.

دولت نسل جوان را سر کار آورد!

وي با بيان اينكه دولت تدبير و اميد كارهاي مهمي در ارتباط با جوانان انجام داده است گفت: اين دولت به اعتقاد من دولتی است که نسل جوان را سر كار آورد.

این صحبت مجری برنامه که به جهانگیری یادآور شد در انتخابات از شما حمایت کردیم و آیه ای که در گیلان خواندم را دوباره قرائت می کنم « وَ وَهَبْنَالَهُ إِسْحَاقَ» موجب شد که جهانگیری پس از نه ماه دوباره به ایام انتخابات گریزی بزند و خاطرنشان کند: در ایام انتخابات قرار بود من فقط در برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما حضور داشته باشم اما به دستور رئیس جمهور به7-8 استان در دو روز سفر کردم، وقتی از بالا به جمعیت می نگریستم شاهد بودم كه در همايش هاي انتخاباتي چند هزار نفری یک فرد بالای 30 سال نبود! در ر شت همین خانم باران که آنجا هم مجری بود با شور حرف می زد. موجي كه از ورزشگاه آزادي شروع شد و به سراسر کشور رفت خيلي از تحليل ها را در انتخابات بر هم زد و پيامش اين بود كه نسل جوان تصميم گرفته در صحنه حاضر شود و سرنوشت خودش را رقم بزند.

دكتر جهانگيري ادامه داد: دولت مي داند نسل جوان چه انتظاراتي دارد و تلاش خواهد كرد آينده اي روشن براي زندگي عزت مندانه در اختيار آنان قرار دهد.

حضور جوانان در سطوح مدیریتی باید پلکانی باشد!

معاون اول رييس جمهور با تاكيد بر اينكه بايد مديريت كشور به سمتي حركت كند كه نسل جوان اين احساس را داشته باشد كه براي حضور در همه سطوح مديريتي فرصت دارد،‌گفت: ما تلاش مي كنيم تا اين كار پله پله و مرحله اي انجام شود، مدیرانی که یکباره یک جا قرار می‌گیرند احتمال موفقیت‌شان کمتر است و باید مراحل طی شود. در ابتداي اين دولت و در شوراي عالي اداري تصويب كرديم كه در پايان برنامه ششم توسعه كشور میانگین سن مدیران 8 سال پايين تر بيايد يعني جوانان زيادي وارد حوزه مديريت شوند يا اينكه 30 درصد از مديريت كشور به زنان اختصاص يابد.

دولت باید از عقبه خود حفاظت و حراست کند

جهانگیری گفت: ما به همه وزارتخانه ها ابلاغ كرديم كه حداقل دو معاون زير 40 سال، معاون زن و دستياران جوان داشته باشند. دولت نمي تواند به عقبه خودش بي اعتماد باشد؛ دولت باید از عقبه خود حفاظت و حراست کند، اگر عقبه دلسرد شد هنگامي كه ديگران به دولت حمله مي كند كسي دفاع نخواهد كرد.

وي با بیان اینکه در سال 84 تعداد شاغلین 22 میلیون و 600 هزار نفر بوده و در سال 91 نیز همین تعداد شاغل داشته‌ایم گفت: ما در هر سال بین 600 تا 650 هزار شغل ایجاد کردیم و در شش ماهه اول امسال نیز 790 هزار شغل ایجاد شده که البته مي دانيم اين ميزان اشتغال ايجاد شده با توجه به 3 ميليون بيكار در جامعه با مطالبات و نياز مردم فاصله دارد.

معاون اول رئیس جمهور گفت: بعنوان يك ايراني و نه يك مسئول ناراحت مي شوم وقتي كارهاي خوب ناديده گرفته مي شود و در مواقع ديگر كه كاري انجام نشده سكوت اختيار مي كنند.

بزرگ شدن اقتصاد و ایجاد اشتغال در گرو حضور سرمایه گذاران خصوصی و خارجی!

جهانگيري گفت: هر كس كه تحليل اقتصادي دارد مي داند ظرف اقتصاد كشور توان خاصي براي اشتغالزايي دارد اگر مي خواهيم اشتغال زايي بيشتر شود بايد ظرف اقتصاد كشور بزرگ شود و اين ظرف جز با حضور بخش خصوصي و سرمايه گذاران خارجي بزرگتر نخواهد شد!

معاون اول رييس جمهور با بيان اينكه شركت هاي دانش بنيان و شركت هاي متكي به اقتصاد مجازي داراي بيشترين ظرفيت براي اشتغال زايي هستند گفت: ما نمي توانيم اقتصاد بزرگ ايران را از اين فضا محروم كنيم زيرا در دراز مدت دوران اتكاي به منابع طبيعي به پايان رسيده و بايد به مغز جوانان اتكا كرد. خوشبختانه امروز در كنار هر دانشگاه كشور پارك علم و فناوري ايجاد شده و از 3300 شركت دانش بنيان 1700 شركت نوپا هستند و در دانشگاه ها شكل گرفته است.

وي با بیان اینکه گاهی گفته می شود چه طرح مسکنی داشته اید بدون ذکر دقیق آمار وام گیرندگان گفت: در دولت مصوب شد براي هر زوج جوان در تهران 160 ميليون در شهرهاي بزرگ 120 ميليون تومان با سود پايين و مدت بازپرداخت طولاني تر اعطا شود كه تاكنون چندين هزار جوان در اين طرح مشاركت كردند تا زوج هاي جوان دغدغه مسكن نداشته باشند.

جهانگيري گفت: همچنين وام ازدواج در اوايل دولت 3 ميليون تومان بود و دهها هزار نفر در صف دريافت وام بودند امروز اين وام به هر جوان به 10 ميليون تومان رسيده است و تقريبا در پرداخت وام به روز هستيم و تا سال آينده به هر يك از زوجين 15ميليون تومان وام پرداخت خواهد شد.

وي با بيان اينكه آنچه در توان دولت است براي جوانان بكار خواهيم بست تا جوانان فرصت حضور پيدا كنند گفت: جوانان مي خواهند كمتر تحقير و بیشتر ديده شوند و دغدغه زندگي شرافتمندانه دارند آنها مي خواهند نتيجه مشاركت سياسي خود را احساس كنند . اين موضوعات تنها از عهده دولت بر نمي آيد. براي حل مشكلات در همه مراحل نيازمند همه جريان هاي سياسي، نخبگان و دستگاه هاي مختلف هستيم.

معاون اول رييس جمهور با بیان اینکه برخی افراد از نسل جوان ترسیده اند، گفت: برخي ايران را چون خودشان كوچك هستند كوچك نشان مي دهند اما ايران بزرگ است و فرصت هاي بسياري را براي توسعه در پيش رو دارد.

هیچ گره‌ای نیست که نتوان بازش کرد

جهانگيري با اشاره به اينكه در طول دوران مديريت خود چالش ها و مسائل پيش روي ايران را به خوبي درك كرده و شناخته است،‌ گفت: هیچ گره‌ای نیست که نتوان بازش کرد اين مشكلات قابل حل است اگر بپذيريم با هم باشيم و همديگر را طرد نكنيم گفتگوي ملي داشته باشيم و بدانيم كه همه سرنشينان يك كشتي هستيم مي توانيم با كمك يكديگر مسائل را حل و فصل كنيم.

پيش از سخنان معاون اول رييس جمهور استاندار فارس،‌ رييس فراكسيون جوانان مجلس شوراي اسلامي، معاون امور ساماندهي وزارت ورزش و جوانان و دو نماينده از تشكل هاي مردم نهاد استان هاي فارس و كردستان ديدگاه هاي خود را درباره نقش جوانان در حل مشكلات كشور بويژه آسيب هاي اجتماعي، تشكيل و هويت بخشي به سمن ها،‌بستر سازي براي حضور جوانان در عرصه مشاركت و تصميم گيري، ارتباط ميان جوان و جواني با آزادي، اشتغال و مطالبه گري و احياي سازمان هاي ملي جوانان بيان كردند.

در اين مراسم از اساسنامه مجمع سازمان هاي مردم نهاد جوانان و تمبر اين همايش رونمايي شد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان