کد خبر: ۱۱۸۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۶
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در شیراز:

فعالیت توییتر در ایران ممنوع، فعالیت ایرانیان در توییتر آزاد!/ برخی مسئولین و شرکت‌ها به اینترنت آزاد دسترسی دارند/ جوانان درخصوص عملکرد مسئولین مطالبه‌گر باشند/باید خطوط قرمز رسانه و فضای مجازی را به درستی مشخص کنیم

آذری جهرمی گفت: نیاز به یک اقدام جدی‌تر و شفاف و روشن داریم و باید با همراهی هم این شکاف را ترمیم کرد تا نظام اعتماد برگردد زیرا زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال اعتماد است.

به گزارش شیرازه، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آیین پایانی همایش مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان در شیراز با بیان اینکه در طول برنامه ششم در وزارت ارتباطات حدود 50 درصد کارکنان بازنشسته می‌شوند و به ازای هر 3 بازنشسته، یک نفر مشغول به کار می‌شود، گفت: این یعنی باز شدن جا برای اشتغال جوانان که یک فرصت بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه روند اقتصاد دنیا به سمت نقش‌آفرینی جوانان است، افزود: 10 شرکت برتر دنیا به لحاظ گردش مالی شرکت‌های حوزه فناوری هستند که توسط جوانان مدیریت می‌شوند.

اقتصاد دیجیتال به عنوان انقلاب صنعتی چهارم در حال وقوع است

آذری جهرمی انقلاب صنعتی چهارم را در حال وقوع دانست و اظهار کرد: انقلاب چهارم صنعتی همان اقتصاد دیجیتال بوده که مهم‌ترین عامل آن خلاقیت می باشد و خلاقیت نزد جوانان است. ما مجبوریم به اقتصاد دیجیتال توجه کنیم و لازمه آن این است که به جوانان فرصت دهیم استفاده از ظرفیت جوانان یک ضرورت عملی و نه شعاری است.

روحانی برای انتخاب من ریسک کرد!

آذری جهرمی با اشاره به دستور رئیس جمهور به وزرا برای انتخاب دو معاون زیر 40 سال و استفاده از بانوان برای پست های مدیریتی گفت: متاسفانه هنوز بکارگیری جوانان و بانوان در سطح مدیران میانی اتفاق نیفتاده است. البته از دید من آقای روحانی در انتخاب من ریسک کرد و بنده تلاش می‌کنم این انتخاب را با قدرت و قوت و با دعای خیر مردم به خوبی پاسخ دهم و نشان دهیم جوانان ایرانی می توانند دست روی زانو بگذارند و مشکلات کشور را حل کنند.

وی با اشاره به اینکه اینگونه نباشد که وقتی در شرایط نیاز هستیم جوانان را فرا بخوانیم و بعد از عبور از مشکلات فراموششان کنیم، اظهار کرد: استان فارس که مهد علم و ادب بوده و هست هرچند به ظلم شوخی‌هایی با آن‌ها می کنند، 15 هزار شهید با میانگین سنی 22 سال تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و عامل پیروزی در جنگ حضور جوانان در صحنه بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ما به عنوان حکمران جامعه اگر بخواهیم برای اقتصاد دلسوزی کنیم باید به جوانان اهمیت دهیم، گفت: مردمی نباشیم که به گذشته پدرانمان فکر کنیم بلکه باید توجه ما به آینده فرزندانمان باشد و به جوانان نقش دهیم؛ اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید به سمت جوانان برویم. پدران ما با یک ایده، امید، منطق و طرح جدیدی، تغییراتی در سطوح مدیریتی این کشور ایجاد کردند و با یک اعتقاداتی، جوانان دیروز از زیر بار فشار و سلطه استکبار جهانی بیرون آمدند.

در بین‌الطلوعین فجر انقلاب اسلامی و ظهور حضرت حجت(عج) قرار داریم

آذری جهرمی با تصریح اینکه فاصله یک ساعت و نیمه بین الطلوعین مفیدترین زمان در شبانه روز است برهه کنونی انقلاب اسلامی ایران را در موقعیت بین‌الطلوعین توصیف و اظهار امیدواری کرد که طلوع فجر انقلاب اسلامی به طلوع زندگی آینده بشریت و حضور حضرت حجت(عج) گره بخورد.

مسئولین باید در عملکرد خودمان شفافیت ایجاد و خود را اصلاح کنند

وی با بیان اینکه زمان بین‌الطلوعین زمان هوشیاری است و جوانان باید در همه ابعاد هوشیار باشند، گفت: هوشیاری جوانان ارزشمند است وگرنه در پیری همه زاهد می شوند. یکی از مهم ترین مولفه های هوشیاری نیز امید است. ما مسئولین باید در عملکرد خودمان شفافیت ایجاد و خودمان را اصلاح کنیم چراکه اگر من مسئول بد عمل کردم باعث می شود بلندگوی تبلیغاتی دشمن شروع به سم پاشی و تزریق ناامیدی کند. درحالی که دشمن تمام تلاشش را می کند ناکارآمدی را نشان دهد باید با عملکرد درست امید را در جامعه تقویت کنیم.

امثال شهید تندگویان نورچشمی کسی نبودند بلکه خودساخته بودند

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تصریح اینکه جوانان ما باید همچون شهیدان انقلاب، کشور را توسعه دهند و زمانی که شهید قندی و شهید تندگویان پرچم‌دار اداره کشور شدند نورچشمی هیچ کس نبودند بلکه خودساخته بودند، گفت: جوانان امروز ما هم می‌توانند خودساخته باشد و هستند و باید مراقب باشیم کسانی که دنبال نا امیدی هستند را بشناسند و به آنها متکی نباشند.

جوانان درخصوص عملکرد مسئولین مطالبه‌گر باشند

آذری جهرمی با بیان اینکه اگر مسئول و مدیری در هر دستگاه و قوه‌ای اشکال دارد به معنای ناکارآمدی نظام اسلامی نیست بلکه آن مدیر نباید در راس امور باشد، با ذکر آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم» خاطرنشان کرد که اصلاح اشکالات به اراده و مطالبه ما بستگی دارد و جوانان نیز باید مطالبه گر باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح و پذیرفتن مشکل را گام اول حل مسئله عنوان کرد و با اشاره به اینکه گاهی برای مطالبه کمک عمومی معضلی را مطرح می کنیم که بعد آن را حل کنیم، گفت: شبکه مادر ما مبتنی بر رادیو بوده است و 600 سایت رادیویی در شرایط سخت در نقاط مختلف کشور ایجاد شده است که امروزه با کشیده شدن فیبر نوری در سراسر کشور به برخی از این سایت ها نیازی نیست. ارزش دفتری دارایی سایت‌های مازاد 29میلیارد تومان است اما هزینه سالیانه نگهداری از آن 36 میلیارد تومان می باشد اکنون ما برای بهره‌بردای مقرون به صرفه نیاز به جراحی و تعطیل کردن برخی سایت‌ها داریم که 500 نفر نیروی انسانی بیکار خواهند شد که باید فکری برای جذب آنان در سایر قسمت‌ها کرد بنابراین باید به مسائل نگاه همه جانبه داشت به ویژه زمانی که مشکل مربوط به نیروی انسانی باشد.

تلاش برای رسیدن به جایگاه اصلی کشور در اقتصاد دیجیتال

بالاترین مقام مسئول حوزه ICT کشور اعلام کرد: دولت برای ورود به عرصه دیجیتال برنامه ریزی کرده و اقدام خواهد کرد که بتوانیم با وجود ظرفیتی که وجود دارد به جایگاه اصلی خود در منطقه از نظر اقتصاد دیجیتال برسیم.

وی افزود: فناوری اطلاعات به تمام حوزه ها از جمله حمل و نقل و ترافیک، بهره‌وری مصرف برق و حتی مدیریت افکار عمومی کمک می‌کند و این فناوری هم در دست جوانان است البته اگر در مسیر ثبت و اجرای ایده های خود مجبور نباشد در ادارات دولتی به این دفتر و آن دفتر برود یا سر و کار آن به مراجع نظارتی و قضایی نخورد.

از فیلترشکن استفاده نمی‌کنم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که برای ورود به تویئتر از کدام فیلترشکن استفاده می‌کنید، گفت: من از فیلترشکن استفاده نمی‌کنم و فیلتر را هم دور نمی‌زنم و روی گوشی‌ام فیلترشکن ندارم ولی اگر دنبال فیلترشکن می‌گردید حتی بچه‌ها نیز می‌توانند شما را راهنمایی کنند! حرام یا حلال بودن آن نیز حکم فقهی دارد که من فقیه نیستم.

مسئولان می‌توانند مجوز استفاده از اینترنت آزاد را بگیرند

آذری جهرمی توضیح داد: شرایطی فراهم شده است که برخی مسئولان و شرکت‌ها با توجه به مسئولیت‌شان می‌توانند به کارگروه تعیین مصادیق درخواست داده تا مجوز دهند از اینترنت بدون فیلتر استفاده کنند.

فعالیت توییتر در ایران ممنوع، فعالیت ایرانیان در توییتر آزاد!

وی درخصوص فعالیت توییتر در ایران و فعالیت ایرانیان در توییتر هم گفت: بنابر قانون فعالیت توییتر در ایران ممنوع شده است چون قانونگذار می‌تواند حکم بدهد که فعالیت شرکت خارجی در ایران ممنوع شود اما فعالیت ایرانیان در توییتر ممنوع نیست چون هیچ قاضی و هیچ دستگاهی نمی تواند حکم عمومی بدهد مگر اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی یا نهادهایی باشد که براساس قانون اساسی می‌توانند حکم کلی دهند.

زیرساخت اعتماد یک دکمه نیست که آن‌را بزنیم و ایجاد شود

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری درخصوص افق شبکه‌های داخلی و اینکه آیا اعتماد عمومی به این شبکه‌ها جلب خواهد شد، گفت: یکی از زیرساخت‌های مهم در توسعه فناوری اطلاعات زیرساخت اعتماد است و در تمام حوزه‌های فناوری اطلاعات از جمله پرداخت آنلاین در نظام بانکی یا سرویس‌های آنلاین حمل و نقل و غیره نیاز به اعتماد است اما زیرساخت اعتماد یک دکمه نیست که آن‌را بزنیم و ایجاد شود بلکه باید یک اصول و فرآیندهایی شکل گیرد.

اعتماد زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال است

آذری جهرمی با تصریح اینکه برخی اشتباهات کوچک در گذشته وجود داشته که برخی سم‌پاشی‌ها آن را بزرگ کرده و موجب سلب اعتماد شده است، گفت: نیاز به یک اقدام جدی‌تر و شفاف و روشن داریم و باید با همراهی هم این شکاف را ترمیم کرد تا نظام اعتماد برگردد زیرا زیرساخت توسعه اقتصاد دیجیتال اعتماد است.

وی اظهار کرد: کسانی که بر طبل بی‌اعتمادی می‌کوبند چه ضد انقلاب خارج‌نشین و چه کسانی که در داخل با ناآگاهی به فرآیند اعتمادسازی ضربه می‌زنند هردو زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال را خدشه‌دار می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: چاره‌ای جز ترمیم اعتماد نداریم و باید برای حل مشکلات فضای مجازی نیز مانند سایر حوزه‌ها از ظرفیت مردم استفاده کنیم.

هزینه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را به یک‌سوم کاهش داده‌ایم

آذری جهرمی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی و تصویب سندی در این شورا درخصوص پیام‌رسان‌های داخلی گفت: شورای عالی فضای مجازی تکالیفی را برای چند دستگاه از جمله وزارت ارتباطات مشخص کرده است و در این راستا ما هزینه استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی را به یک‌سوم کاهش داده‌ایم، اعلام کرده‌ایم هرشرکتی بخواهد می‌تواند از فضای فراهم شده استفاده کند و حتی پهنای باند بدون محدودیت در اختیارشان قرار داده‌ایم که برخی امکاناتشان را آورده اند و برخی هم خودشان مشکل دارند و هنوز استفاده نکرده‌اند.

از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت کامل شده است

وی با بیان اینکه برخی از صاحبان شرکت‌های پیام‌رسان داخلی بی‌انصاف هستند و وقتی تریبونی پیدا می‌کنند می‌گویند حمایت نمی‌شوند، تصریح کرد: اگر لازم باشد اسناد اینکه در چه زمان‌هایی و به چه نحوی از این شرکت‌ها حمایت شده را هم منتشر می‌کنیم. برای دریافت وام کم‌بهره نیز آنان را به بانک معرفی کرده‌ایم که یکی از شرکت‌ها ماده 141 بوده و زیان انباشته آن بیش از سود بوده و به دلیل ورشکستگی بانک از دادن وام ممانعت کرده که باید این‌ها بروند و مشکلاتشان را حل کنند و اگر قانون اجازه دهد ما همین مشکل را هم حل خواهیم کرد.

رسانه دیگر از بالا به پایین نیست بلکه رسانه‎‌های ارتباط هم‌عرض است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به موضوع وضعیت رسانه در کشور پرداخت و گفت: پیام رسان، رسانه نیست بلکه زیرساخت بسیاری از ارتباطات است؛ در دنیای امروز رسانه متحول شده است و دیگر از بالا به پایین نیست بلکه رسانه، رسانه‎‌های ارتباط هم‌عرض است. هر فردی خودش می‌تواند یک رسانه باشد و این موضوع در نظام‌های معمول پذیرفته شده است.

وزارت ارتباطات در هیچ جای تکالیفش مسئول رسانه نیست

آذری جهرمی گفت: اشکالی داریم در قاموس رسانه‌ای و در فضای سیاسی کشور حل نشده و این بار سیاسی‌اش به مجموعه وزارت ارتباطات وارد می‌شود. وزارت ارتباطات در هیچ جای تکالیفش مسئول رسانه نیست؛ اگر مطالبه‌گریم باید دقیق سوال بپرسیم چراکه مطالبه درست از جایگاه درست مساله را حل می‌کند. درحالی از وزارت ارتباطات درخصوص رسانه مطالبه می‌شود که قانون حکم دیگری زده و یک منع و بن‌بستی وجود دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اگر اجازه داده شود نظام رسانه‌ای باز باشد و انتقادات سازنده در چارچوب قانون مطرح و شفاف‌سازی شود و در همین جلسات داخلی رسانه‌های داخلی ما را نقد کنند دیگر جایی برای سوءاستفاده رسانه ضد انقلاب باقی نمی‌ماند. اما اگر حریم‌ها را بالا ببریم و رسانه‌ای از من به عنوان مسئول دولتی با تندی انتقاد کرد و من برنتابم، آن را تهدید و از آن شکایت کنم؛ آن‌گاه همین انتقاد را یک رسانه ضد انقلاب مطرح می‌کند و مردم هم مخاطب آن می‌شوند. این مسائل را باید فعالان حوزه رسانه به طور کلی در کشور حل کنند چراکه وقتی بار سیاسی فضای رسانه روی وزارت ارتباطات بیاید بر توسعه اقتصاد دیجیتال اثر می‌گذارد.

با وجود شبکه‌های اجتماعی مدیران بیشتر مراقب خود و زیرمجموعه‌شان هستند!

آذری جهرمی وجود رسانه شاداب را مورد نیاز جامعه دانست و تاکید کرد: باید سعه صدر را بالا ببریم و ظرفیت‌ها را ایجاد کنیم تا نظام رسانه‌ای فعال، شفاف و آزاد شود. باور کنید من مدیر با توجه به وجود شبکه‌های اجتماعی به شدت مراقب رفتار خود و زیرمجموعه‌های خودم هستم و این ظرفیت رسانه است.

باید خطوط قرمز رسانه و فضای مجازی را به درستی مشخص کنیم

وی درعین حال با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه سلاح تبلیغات از سلاح جنگ برنده‌تر است و با اشاره به حساسیت همه کشورها نسبت به دروغ‌پراکنی گفت: هر عقل سلیم و منطقی می‌پذیرد که نباید اجازه داد فضای مجازی به فضایی ضد خودمان تبدیل شود و به عنوان حاکمیت نمی‌توان اجازه داد که خشونت و تروریسم ترویج یابد یا به اخلاق خانواده و اجتماع ضربه وارد شود و اگر با نگاهی که به ظاهر بر روشنفکری منطبق است این اتفاق بیفتد پایه‌های دموکراسی در کشور متزلزل و فضا امنیتی می‌شود بنابراین باید مراقبت کنیم و خطوط قرمز و اصول را به درستی مشخص کنیم.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان