کد خبر: ۱۱۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد:

شناسایی 65 درصد از مبتلایان به دیابت در فارس به یاری پزشکی خانواده/ کاهش سه چهارمی آمار شیوع سالک در استان

دکتر مقدمی از کاهش سه چهارمی آمار شیوع سالک در استان به نسبت سال های گذشته خبر داد.

به گزارش شیرازه، دکتر محسن مقدمی در نشست خبری که در آستانه دهه مبارک فجر و با هدف معرفی خدمات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده بود، اجرای برنامه پزشک خانواده را بخشی از این دستاوردها برشمرد که با توجه به ثمرات آن، در برنامه های کلان ملی نیز مورد توجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده در فارس و مازندران به صورت پایلوت به اجرا درنیامده است، افزود: بر اساس سیاست های وزارت بهداشت، این طرح به مرور در دیگر استان ها نیز اجرایی می شود و برای این امر، یک بازه زمانی 12 ساله و به صورت گام به گام پیش بینی شده است.

این مقام مسوول در عرصه خدمات بهداشتی استان فارس، پزشکی خانواده را راهکاری برای برون رفت از اتلاف منابع عنوان کرد و گفت: مدعی اجرای بهترین روش نبوده ایم و همواره در حال رفع نواقص و تقویت نقاط قوت هستیم.

دکتر مقدمی ادامه داد: امروز با کمک تیم های پزشک خانواده استان، علاوه بر شناسایی 65درصد بیماران مبتلا به دیابت، 80درصد سالمندان استان نیز شناسایی و مورد مراقبت قرار گرفته اند.

او پزشک خانواده را طرحی دارای هزینه های اثربخش دانست که امروز در فارس، در کنار امکان بهره مندی از خدمات به مانند دیگر استان های کشور، به کمک نظام ارجاع نیز در حال اجرا است.

معاون بهداشتی دانشگاه تاکید کرد: در این زمینه لازم است مردم را آگاه سازیم که چه مطالباتی از تیم های پزشک خانواده و برای ارتقای سلامت خود داشته باشند.

دکتر مقدمی همچنین در این نشست از کاهش سه چهارمی آمار شیوع سالک در استان به نسبت سال های گذشته خبر داد.

او با بیان اینکه در سال 93، چهار هزار و 611 مبتلا به سالک در استان به ثبت رسیده است، گفت: این آمار در سال جاری، به هزار و 130 مورد کاهش یافته و این حاصل کنترل مخازنی است که در استان داشته ایم.

دکتر مقدمی از به ثمر رسیدن این اقدام به کمک اجرای یک برنامه جامع سالک در استان خبر داد که در صورت اختصاص بودجه ای از استانداری، دیگر ارگان ها نیز به نحو موثرتری در آن مشارکت خواهند داشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیشترین آمار شیوع سالک در استان را مربوط به نوع سالک روستایی عنوان کرد.

نوآوری برای دسترسی عادلانه به خدمات سلامت

او همچنین از یک نوآوری در دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد که با موفقیت آن، این دانشگاه در جایگاه نخست کشور در جشنوراه عمران سلامت جای گرفت.

دکتر مقدمی در این زمینه توضیح داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ابتکاری که با هدف توسعه خدمات به اقصی نقاط استان و دسترسی عادلانه به خدمات سلامت صورت گرفت، موفق به عقد تفاهمنامه ای مشترک میان استانداری فارس، وزارت بهداشت و دانشگاه شد که بر اساس این تفاهمنامه، 300 پروژه بهداشتی جدید به مجموعه خدمات سلامت استان افزوده می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه از پیش بینی 305میلیارد تومان اعتبار برای این تفاهمنامه خبر داد که 30درصد آن را استانداری، 60 درصد وزارت بهداشت و 10درصد نیز دانشگاه علوم پزشکی شیراز تقبل کرده است.

او ادامه داد: از مجموعه پروژه های بهداشتی پیش بینی شده، همزمان با هفته سلامت، 111پروژه به بهره برداری رسید و 49 پروژه دیگر نیز امسال به میمنت دهه مبارک فجر، به مجموعه خدمات سلامت در استان افزوده می شود.

دکتر مقدمی اضافه کرد: از مجموع 140 پروژه دیگر، هم اکنون به پیشرفت بیش از 60درصدی رسیده ایم.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان