کد خبر: ۱۱۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
در همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد مطرح شد:

باید از افشاکنندگان فساد حمایت شود/ وجود سه هزار قانون در حوزه اقتصادی!/ نظام اداری ایران سیاست زده است

مبینی گفت: بسیاری از تصمیمات نادرست قانونی که آثار تخریب آنها چند برابر یک فساد است و یا اینکه مدیرکلی که گزارش اطلاع رسانی را با هدف چهره‌سازی از خود مطرح می کند نوعی فساد است.

به گزارش شیرازه، کاظم اکرمیباید از افشاکنندگان فساد حمایت شود/ وجود سه هزار قانون در حوزه اقتصادی!/ نظام اداری ایران سیاست زده است رئیس منطقه سه بازرسی کل کشور و مدیر کل بازرسی استان فارس در همایش سلامت اداری و مبارزه با فساد که در اتاق شیراز برگزار شد، گفت: یکی از راه های موثر در مقابله با فساد اداری، حاکمیت و اجرای قانون است که اگر قانون را اجرا کنیم مشکلات به حداقل خواهد رسید.

اکرمی بیان کرد: سلامت اداری یک وضعیت است که همه عوامل یک سازمان باید کمک کنند تا سازمان به هدف خود برسد و این درحالی است که مقابله با فساد گسترده سخت است و فساد در دستگاه اداری توسعه را محدود و یا مسدود می کند.

وی افزود: نارضایتی مردم، عدم مشروعیت، حاکم بودن روابط غیر رسمی، اتخاذ تصمیمات غیر قابل پیش بینی، تبعیض و عدم تغییر سیستم از سوی کارکنان از ویژگی های دستگاه و سیستم اداری ناسالم است.

اکرمی با بیان اینکه مهمترین اقدام در مقابله با فساد اداری، عوامل فرهنگی است اظهارداشت: فساد اداری مانع رشد اقتصادی می شود و متاسفانه کشور ما جایگاه مناسبی در سلامت اداری ندارد.

مدیر کل بازرسی استان فارس اضافه کرد: بر این باوریم که برای ارتقای سلامت اداری کارهایی باید انجام شود که از جمله این کارها، حمایت از کسانی که افشا کننده فساد هستند که متاسفانه سیستم جامع برای حمایت از این افراد نداریم.

وی با بیان اینکه زشتی فساد باید پررنگ باشد ادامه داد: نباید از تخلفات کوچک و جزیی چشم پوشی کرد زیرا فساد از همین تخلفات و فسادهای جزیی شروع می شود لذا افشا کنندگان فساد باید توسط قانون‌گذار و دستگاه ها حمایت شود و افراد هزینه اعلام فساد نشوند در غیر این صورت فساد می ماند.

اکرمی عنوان داشت: اگر فساد زرنگی تلقی نشود می توان با آن مقابله کرد که برای تحقق این مهم نیز باید فرهنگی نظارت همگانی تقویت شود و همه مردم با قوانین آشنا و بر دستگاه های اداری نظارت کنند.

وی تصریح کرد: سازمان بازرسی استان سالانه عملکرد 200 دستگاه را بازرسی می کند که تمرکز ما بر برنامه های پیشگیرانه است.

مدیر کل بازرسی استان فارس افزود: در حال حاضر در اداره کل بازرسی در استان واحد نظارت همگانی برای بهره گیری از نظرات مردم و تشکل ها فعال است و همچنین واحد معملات دستگاه های دولتی نیز فعالیت است که این واحد سال گذشته بیش از سه هزار معامله دستگاه های دولتی را رصد کردیم.

وجود سه هزار قانون اقتصادی از عوامل ایجاد فساد است

ساسان مبینی، مدیر کل دیوان محاسبات استان فارس نیز گفت: فساد همیشه خود را در یک پدیده زشت نشان نمی دهد بلکه برخی از مواقع ما به فساد مبتلابه شده ایم ولی متوجه نمی شویم.

مبینی بیان کرد: عوامل مختلفی از جمله فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و قانونی بر بروز و گسترش فساد تاثیر دارد که این عوامل یا زمینه ورود به فساد را فراهم می کنند یا انگیزشی و تحریک کننده فساد هستند.

وی با بیان اینکه در برخی از بخش ها مبتلابه فساد شده ایم، افزود: به عنوان مثال بسیاری از تصمیمات نادرست قانونی که آثار تخریب آنها چند برابر یک فساد است و یا اینکه مدیر کلی که گزارش اطلاع رسانی را با هدف معرفی و چهره سازی از خود مطرح می کند نوعی فساد است که در آینده نوع فساد بزرگ و متفاوت می شود.

مبینی اظهارداشت: متاسفانه حدود و حریم قانون رعایت نمی شود که اگر اصل حاکمیت قانون را در امور مختلف در نظر بگیریم با فساد کمتری روبرو خواهیم بود.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل ایجاد فساد، وجود حدود سه هزار مقرره و قانون در حوزه مالی و اقتصادی است که جمع کردن این قوانین، استخراج حکم از آنها و انتظارات در برخورد با فساد کار را پیچیده تر می کند.

مدیر کل دیوان محاسبات استان فارس ادامه داد: متاسفانه هنوز سامانه جامع هفت دستگاه مالیاتی، کمرگی، بانکی و غیره در کشور به هم مرتبط نیستند که اگر این سامانه فعال بود شاهد کاهش مشکلات و مفاسد در سیستم اداری بودیم.

مبینی عنوان داشت: بحث اصلی در مقابله با فساد اراده حاکمیت است و در این زمینه قانون برای اجرا، کم نداریم.

نظام اداری ایران، سیاست زده است

حبیب الله رعنایی، عضو هیئت علمی بخش مدیریت دانشگاه شیراز نیز گفت: رتبه سهولت انجام کار ایران ۱۲۰ و رتبه کنترل فساد آن ۱۳۱ این یعنی نمی توانیم فساد را کنترل کنیم بدون اینکه ۱۰ حوزه را اصلاح کرده و بهبود ببخشیم.

وی عنوان داشت: مجموعه ای از عوامل درنظام اقتصادی ما موجود است که باعث شده بستر مناسب برای فساد بوجود بیاید .

رعنایی افزود: اگر اندازه دولت زیاد است باید کاهش یابد این کاهش شامل تعداد کارمندان، نهادها و بودجه دولتی است.

وی بیان کرد: از طرفی بالا بودن سهم اقتصاد غیررسمی، اجرای ضعیف برنامه خصوصی سازی در فراهم بودن بستر فساد موثر بوده است.

رعنایی اظهارداشت: اقتصاد نفتی، فقر و نابرابری اقتصادی نیز از دیگر عواملی است که بستر مناسب برای فساد فراهم شده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در کنار آن عوامل سیاسی برای مدیریت فساد مطرح است به طوری که سطح پایین توسعه سیاسی و توسعه نامتوازن در کشور موضوع توسعه نیافتگی فعالیت سمن‌ها، عدم مشخص بودن فعالیت احزاب، بی توجهی به نقش رسانه ها در مبارزه با فساد و استفاده ابزاری از فساد تاثیرگذار است.

رعنایی ادامه داد: نظام اداری ایران، سیاست زده است که امکان بروز فساد در کشور گسترش پیدا کرده و مصادیق مختلفی برای تمرکز نیاز است.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان