کد خبر: ۱۱۹۷۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
دو عضو شورای شهر شیراز:

عدم توجه کافی به حمل و نقل آن را به یک موضوع کلیشه ای تبدیل کرده/نگاه کاسبکارانه به باغات شیراز باعث از بین رفتن آنها شده است

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: راهکار اکتفا به نصب پل عابر پیاده در سطح شهر برای حل این مشکل چندان موثر نبوده و لازم است یک بازنگری اساسی در این موضوع صورت گیرد.
به گزارش شیرازه، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در صحن علنی شورا با اظهار اینکه حمل و نقل ابزاری برای خدمت رسانی به شهروندان جهت دو رسالت اصلی دسترسی و جابجایی در سطح شهر شیراز است، گفت: تحقق این دو موضوع تنها با طراحی و مهندسی یک شبکه منسجم و یکپارچه از شیوه های مختلف حمل و نقلی محقق می شود.

نواب قائدی بر هم خوردن توازن بین شیوه های مختلف حمل و نقلی را پدیده ای دانست که در بسیاری از شهرها و با شدت بیشتری نسبت به سالیان گذشته رخ داده است.

وی خودرو محور بودن و حضور پررنگ وسایل نقلیه موتوری در سطح شهر را سرآغاز بسیاری از مشکلات و چالش های شهری عنوان و اظهار کرد: این رویکرد سبب شده تا امروز معضل شلوغی و ازدحام در سطح معابر شهری و مشکلات ناشی از آن همچون تصادفات، آلودگی محیط زیست، مصرف بی رویه سوخت و به خطر افتادن سلامت روحی و جسمی افراد جامعه به عنوان یکی از مهمترین معضلات برای شهروندان باشد.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز از حمل و نقل همگانی و غیرموتوری (دوچرخه سواری و پیاده محوری) به عنوان جدی ترین راهکاری یاد کرد که در دنیا امروز سرمشق بسیاری از شهرها در حوزه حمل و نقل شهری برای غلبه بر مشکلات مذکور در نظر گرفته شده است.

قائدی بیان کرد: عدم توجه کافی و تخصصی به حمل و نقل در سطوح کلان مدیریت شهری و همچنین نگاه سنتی و ناکارآمد به این حوزه که ناشی از عدم بکارگیری مدیران و کارشناسان متخصص و با تجربه در این حوزه است عملا حمل و نقل را تنها به یک موضوع کلیشه ای و نه چندان مهم تبدیل کرده است.

وی با اظهار اینکه در حاضر ضعف جدی در خصوصی سازی و شرکت داری در حوزه تاکسی و اتوبوس وجود دارد، فرسوده بودن ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی، وجودمدیریت سنتی و ناکارآمد در این حوزه، عدم وجود شبکه منسجم دوچرخه سواری و یکپارچه با حمل و نقل همگانی و عدم آموزش و فرهنک سازی لازم و کافی را از جمله مشکلاتی دانست که در حوزه حمل و نقل وجود دارد و گفت: با حذف عابران پیاده و پیاده مداری در تعاملات شهری، به سمت افزایش روزافزون سرعت تردد خودروها در سطح شهر روبرو شده ایم.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز اظهار داشت: راهکار اکتفا به نصب پل عابر پیاده در سطح شهر برای حل این مشکل چندان موثر نبوده و لازم است یک بازنگری اساسی در این موضوع صورت گیرد.

قائدی با تاکید بر ضرورت تغییر شبکه خطوط اتوبوسرانی به گونه ای که با خط خطوط قطار شهری هماهنگ باشد، بیان کرد: لازم است خدمات تاکسیرانی و مینی بوسرانی نیز هماهنگ باشد به گونه ای که نظامی هماهنگ و مکمل از شیوه های حمل و نقل همگانی در شهر شکل گیرد.

وی با اشاره به اهمیت تصویب دستورالعمل خدمات تاکسی اینترنتی در جهت حمایت از ناوگان و رانندگان حمل و نقل همگانی در مقابل شرکت های فاقد مجوز از شهرداری و همچنین ارائه خدمات مطلوب و مطمئن تاکسیرانی از سوی شهرداری به شهروندان، اظهار داشت: باید نگاه ویژه ای به اعتبارات هوشمند سازی در حوزه حمل و نقل داشته باشیم.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز در انتها درخواست خود را مبنی بر تعیین تکلیف دو حوزه معاونت حمل و نقل و معاونت فرهنگی و اجتماعی را به شهردار شیراز ارائه داد.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز لزوم توجه به بازنگری طرح ساماندهی باغات قصردشت به عنوان مهمترین سرمایه پایدار شهر شیراز را امری اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: باغات قصردشت علاوه بر اهمیت زیست محیطی به عنوان ریه سبز شیراز، از لحاظ فرهنگی میراث گرانبهای گذشتگان محسوب می شود و از نظر نقش فرهنگی هم سنگ باقت تاریخی به شمار می آیند.

نگاه کاسبکارانه به باغات شیراز باعث از بین رفتن آنها شده است
سیروس پاک فطرت با بیان اینکه این باغات ظرفیت مناسبی برای طراحی مسیرهای نشاط آور جهت پیاده روی، دوچرخه سواری، دو و سایر ورزش های انفرادی هستند و توان جذب توریست ورزشی، طبیعی و کمک به اقتصاد پایدار شهری دارند، اظهار داشت: متاسفانه روند کنونی گسترش شهر و نگاه سوداگرایانه و کاسبکارانه به باغات از دهه های گذشته باعث شکل گیری فرآیند نگران کننده کاهش باغات و از بین رفتن این میراث با ارزش شده است.

وی افزود: صراحت مصوبات شورای عالی شهرسازی مبنی بر اینکه باغات گروه یک باید با رویکرد حفظ، نگهداری و ارتقای وضعیت موجود از طریق تملک عمومی مدیریت شوند بدان معنا است که شورای شهر و شهرداری باید ساز و کار مناسبی برای نگهداری باغات داشته باشد.

عضو شورای اسلامی شهر شیراز جلوگیری از ایجاد و گسترش حریق در باغات، پیگیری قضایی، الزام به حفظ و احیای باغات و در صورت عدم تمکین یا غیاب مالکینو احراز عدم صلاحیت مالک در حفظ و نگهداری باغ، اخذ دستور خلع ید موقت و یا دائم مالکان متخلف و سهل انگار در نگهداری باغات و حفاظت آنها توسط شهرداری، تقویت و افزایش نیروهای متخصص و کارآمد و ایجاد اکیپ گشت خودرویی به منظور جلوگیری از تخریب و تخلفات در باغات را از جمله نکاتی دانست که لازم است در خصوص حفظ باغات انجام گیرد.
نظرات بینندگان