کد خبر: ۱۱۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۴ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
در نشست خبری برگزاری شانزدهمین آزمون سراسری حفظ قرآن مطرح شد؛

رقابت بیش از 17 هزار حافظ قرآن در فارس/ تربیت 20 هزار حافظ قرآن طی 5 سال در فارس

شانزدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن كریم به‌صورت همزمان سراسر كشور در سه بخش كتبی، شفاهی و الكترونیكی در نقاط مختلف استان فارس برگزار می‌شود.

رقابت بیش از 17 هزار حافظ قرآن در فارس/ تربیت 20 هزار حافظ قرآن طی 5 سال در فارسبه گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس در نشست خبری با بیان اینكه بزرگترین رویداد حفظ قرآن به صورت همزمان با سراسر كشور در این استان انجام خواهد شد، گفت: با توجه به تجمیع فعالیت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه از جمله طرح تربیت حافظان قرآن، تربیت مربی و آموزش مجازی، ششمین مرحله طرح تربیت حافظان قرآن در سال جاری برگزار شد.

وی با اشاره به اهداف طرح تربیت حافظان قرآن افزود: تقویت وحدت و انسجام برنامه‌ها و نهادهای قرآنی، سنجش و ارزیابی كمی و كیفی مؤسسات و مراكز قرآنی، ایجاد انگیزه میان عموم جامعه، شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای قرآنی و به روز رسانی و تكمیل بانک جامع اطلاعات قرآنی كشور از جمله اهداف این طرح هستند.

موسوی اظهار كرد:‌ شانزدهمین دوره سراسری آزمون حفظ و مفاهیم سراسری قرآن به‌صورت مشترك و همكاری سازمان اوقاف و امور خیریه و معاونت قرآن وزارت ارشاد برگزار خواهد شد.

مدیركل اوقاف فارس با بیان اینكه این آزمون به صورت سه صورت كتبی، شفاهی و الكترونیكی برگزار می‌شود، زمان برگزاری آزمون كتبی را روز پنج‌شنبه، ۱۰ اسفندماه به‌صورت همزمان در سراسر كشور اعلام كرد و گفت: این آزمون در شهر شیراز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) با مشاركت ۴ هزار و ۵۰۰ نفر برگزار خواهد شد.

وی با تصریح اینكه این آزمون در ۲۹ شهرستان استان فارس به‌صورت همزمان برگزار می‌شود، گفت: آزمون حفظ ساعت ۸:۳۰ روز پنج‌شنبه و آزمون معارف در ساعت ۱۰:۳۰ همین روز برگزار می‌شود.

موسوی با بیان اینكه آزمون شفاهی نیز طی روزهای ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه برگزار خواهد شد، افزود: آزمون الكترونیكی در رشته درک معنا و تدبر در قرآن در روز شنبه، ۱۲ اسفندماه از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ اجرا می‌شود.

مدیركل اوقاف فارس ادامه داد: آزمون شفاهی حفظ قرآن دانش‌آموزان مقطع اول تا ششم ابتدایی و آزمون شفاهی حافظان كل قرآنی كه حد نصاب نمره را در آزمون كتبی كسب كرده‌اند، طی روزهای ۱۲ تا ۱۸ اسفندماه در بقاع متبركه و مؤسسات خیریه و اماكن مذهبی برگزار می‌شود.

وی با تصریح اینكه این آزمون در ۴ موضوع حفظ، ترجمه و مفاهیم، معارف اهل بیت(ع) و انس با قرآن به‌صورت الكترونیكی شامل ۲۳ رشته برگزار می‌شود، گفت: حد نصاب قبولی آزمون كتبی ۷۰ به بالا و آزمون شفاهی ۷۵ به بالا و آزمون الكترونیكی ۷۰ به بالا است و به تمام كسانی كه حد نصاب نمره را كسب كنند، گواهی اعطا خواهد شد.

موسوی بیان كرد:‌ تنها برای حافظان كل قرآن،‌ مجموع دو آزمون كتبی و شفاهی محسوب می‌شود و مابقی رشته‌ها به‌صورت جداگانه آزمون كتبی، شفاهی و الكترونیكی اعطا خواهد شد.

مدیركل اوقاف فارس با بیان اینكه در استان فارس ۱۷ هزار و ۲۲۰ نفر در این آزمون شركت می‌كنند، گفت: فارس در كشور به تعداد آمار حافظان قرآن، رتبه سوم را داراست.

وی با تصریح اینكه در كل كشور ۱۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر در این آزمون شركت كردند، گفت: در این آزمون به ۱۴۵ نفر از برگزیدگان به قید قرعه جوایزی شامل كمك هزینه حج عمره و عتبات عالیات اهدا خواهد شد.

تربیت 20 هزار حافظ قرآن طی 5 سال در فارس

سیدامیرعباس جلالی، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس نیز در این نشست گفت: سازمان اوقاف در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق ۱۰ میلیون حافظ قرآن كریم برای ششمین سال متوالی طرح تربیت حافظان قرآن را در دستور كار خود داد.
وی افزود: در طی ۵ سال اجرای طرح تربیت حافظان قرآن به‌همت اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس در این استان، ۲۰ هزار نفر حافظ قرآن از یك جزء تا كل تربیت شده‌اند.

جلالی با بیان اینكه امسال ششمین دوره این طرح در فارس اجرا شد، گفت: در سال جاری برای نخستین بار آزمون این طرح به‌صورت مشترک با وزارت ارشاد برگزار می‌شود لذا تعدادی رشته‌های جدید به این آزمون اضافه شده و به سه صورت كتبی، شفاهی و الكترونیكی برگزار می‌شود.

رئیس اداره امور قرآنی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس گفت: بیشترین آمار تعداد شركت‌كنندگان در شانزدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن كریم در استان فارس، مربوط به دو رشته حفظ قرآن بوده است.
وی با یادآوری اینكه این آزمون در ۲۳ رشته برگزار می‌شود، افزود: در مقطع سنی از هفتم ابتدایی به بالا از تمام رشته‌ها به جز حفظ كل آزمون كتبی به تنهایی گرفته می‌شود اما رشته حفظ كل هم آزمون شفاهی و هم آزمون كتبی دارند.
جلالی بیان كرد: در سال‌های قبل رشته‌هایی نظیر حسن حفظ، تجوید و وقف و ابتدا هم در این آزمون داوری می‌شد اما امسال تنها رشته حسن حفظ داوری خواهد شد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان