کد خبر: ۱۱۹۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۶

عروسان نابالغ؛ سفید پوشان نافرجام

افزایش ازدواج زودهنگام در کشور نگران‌کننده است طبق آخرین گزارش نشریه جامعه‌شناسی کشور، تعداد «مادران کودک» رو به افزایش است و این گویای آن است که دختران بین 10 تا 14 سال همسران مردانی با رده سنی بالای 18 سال شده‌اند.
به گزارش شیرازه، سارا سپهوند دبیر خبر روزنامه سبحان نوشت:

ازدواج یک پدیده شرعی است که برای هر فردی اتفاق می‌افتد و نقطه عطف بلوغ است. هدف از ازدواج ایجاد آرامش است، سن ازدواج باید به‌گونه‌ای باشد که طرفین در کنار هم به آرامش برسند. مسائل فرهنگی و اقتصادی از مهم‌ترین مسائل در ازدواج‌های زودهنگام است، افراد جامعه آموخته‌اند ازدواج زمانی باید اتفاق بیفتد که بلوغ جنسی صورت گیرد. این تفکر در طی قرن‌ها، با عنوان فرهنگ ازدواج دختران شکل‌گرفته است.

به لحاظ روانشناسی سن مناسب برای ازدواج زمانی است که فرد به 2 بلوغ جسمی و روانی رسیده باشد، بلوغ جسمی به‌هیچ‌عنوان به معنای آمادگی فرد برای ازدواج نیست.

افزایش ازدواج زودهنگام در کشور نگران‌کننده است طبق آخرین گزارش نشریه جامعه‌شناسی کشور، تعداد «مادران کودک» رو به افزایش است و این گویای آن است که دختران بین 10 تا 14 سال همسران مردانی با رده سنی بالای 18 سال شده‌اند.

اگر تا سال‌های گذشته ازدواج‌های زودهنگام مربوط به مناطق خاصی بود اما این روزها در اکثر شهرها دختران خردسالش مورد اهمیت قرارگرفته‌اند. این روزها خبرهای خوبی از افزایش تعداد ازدواج‌های زودهنگام به گوش نمی‌رسد. از سویی به اذعان مدیران و کارشناسان مدارس ازدواج زودرس حتی به مقاطع ابتدایی رسیده است.

شمار تأمل‌برانگیز ازدواج کودکان در دوره‌ای که بالا رفتن سن ازدواج چالشی اجتماعی به شمار می‌رود، در قامت پدیده‌ای آسیب‌زا خودنمایی می‌کند به‌نوعی که اکنون مشکل ازدواج‌های زودهنگام جزء آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته است.

دخترانی که با سن پایین مجبور به ازدواج هستند قربانی طرز فکر و عقاید عقب‌افتاده می‌باشند، درست در سنینی که این دختران باید به شناخت خود و جامعه بپردازند، درس بخوانند و  به  بلوغ فکری برسند ازدواج می‌کنند و سرنوشت آن‌ها تباه می‌شود.

این افراد دارای مشکلاتی از قبیل طلاق در نوجوانی، ترک تحصیل، افسردگی، نارضایتی از روابط زناشویی، عدم موفقیت در تربیت فرزندان، اقدام به خودکشی، بیماری‌های روانی، افسردگی‌های شدید و انواع ناسازگاری‌های اجتماعی و رفتاری می‌باشند.

 به‌رغم این‌که با استفاده از قانون می‌شود جلوی ازدواج‌های زودهنگام را گرفت. متأسفانه ما در ازدواج فقط بلوغ جسمی را در نظر می‌گیریم از هر سه دختر در ایران یک نفر در سنین پایین ازدواج می‌کنند. فقر فرهنگی و اقتصادی از مهم‌ترین عوامل ازدواج‌های زودهنگام در کشور است و ضربه مهلکی را به جامعه وارد می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که قربانیان ازدواج‌های زودهنگام با ترک تحصیل خود آمار بی‌سوادی و کم‌سوادی را گسترش می‌دهند. این معضل اجتماعی باید به همت تمام مسئولان متوقف شود و این امر باید با آگاه‌سازی والدین آغاز شود.

طبق آمار ثبت‌شده در سازمان ثبت‌احوال کشور در سال 95 بیش از 17 درصد دخترانی که ازدواج ‌کرده‌اند کمتر از 14 سال سن داشته‌اند، یعنی سنی بین 10 تا 14 سال. همچنین بر اساس آمارهای منتشرشده توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، خراسان رضوی در ازدواج زودهنگام کودکان در رتبه اول قرار دارد. استان آذربایجان شرقی رتبه دوم و سیستان و بلوچستان رتبه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

راهکارهای جلوگیری از ازدواج زودهنگام؛ اقدامات پیشگیرانه و ترویجی دولت، آموزش والدین، غیرقانونی کردن و جرم انگاری ازدواج زودهنگام کودکان، تعیین سن ازدواج در کشور، اجراهای سیاست‌های مناسب دولت، معرفی پارادایم‌های مذهبی ازدواج ازجمله عواملی هستند که می‌توانند به جلوگیری یا کاهش ازدواج کودکان منتهی شود.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان