کد خبر: ۱۲۰۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۷

نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن را بشناسیم

یک فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در آستانه فرا رسیدن روز طبیعت، نسبت به پیشگیری از بروز مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، هشدار داد.
به گزارش شیرازه، بهروز مومنی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نحوه تولید گاز مونوکسیدکربن، گفت: این گاز در اثر سوختن ناقص سوخت‌های فسیلی مانند نفت، گاز، زغال و یا حتی گاز‌های پیک نیک در محیط بسته ایجاد می‌شود.

او در ادامه به معرفی نشانه‌های بروز این مسومیت پرداخت و افزود: مبتلایان دچار مشکلاتی مانند سردرد، گیجی، سوزش چشم، باریک بینی (دید محدود)، قرمز شدن لب ها، لثه و زبان می‌شوند.

این فوق تخصص ریه هشدار داد: برخی نشانه‌های بروز مسمومیت با گاز CO مانند سرماخوردگی است که باید جدی گرفته شده و به موقع اقدام مناسب انجام شود.

دکتر مومنی ادامه داد: در صورت احساس چنین علایمی و یا مشاهده فرد مبتلا، باید قبل از هرچیز از محل خارج شده و به سرعت به مراکز درمانی مراجعه شود.

او اضافه کرد: فرد مبتلا به مسومیت با گاز مونوکسیدکربن به دریافت اکسیژن کامل در مراکز درمانی نیاز دارد و باید این نکته برای سلامت فرد، جدی گرفته شود، همچنین لازم است شرایط بروز مشکل برای پزشک به صورت کامل شرح داده شود.

فوق تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کرد: گاز مونوکسید کربن گازی سمی است که بو و طعم ندارد و رعایت نکات ایمنی، مهم‌ترین راه پیشگیری از این مسمومیت است.

او بار دیگر از هموطنان خواست تا از روشن کردن سوخت‌های فسیلی در محیط‌های بسته مانند خانه و یا چادر، پرهیز کرده و حافظ سلامت خود باشند.
انتهای پیام/
نظرات بینندگان