کد خبر: ۱۲۰۹۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۴ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
نه پارك؛ نه ورزشگاه؛ نه بانك؛ نه درمانگاه

گلایه مردم قصر قمشه از کمبودهای این منطقه

تقریبا تمام اهالی شیراز با نام قصر قمشه آشنایی دارند. این محل بیشتر به واسطه قومیت اهالی مشهور است و کمتر کسی به چشمه شاه که معنای کلمه قصر قمشه است، توجه می کند. آب و هوای این منطقه بسیار دلنشین است و روزی تفرجگاه کریم خان زند بوده است.
به گزارش شیرازه، چشمه جوشک و چند قنات دیگر سرچشمه اصلی رودخانه اعظم است که باغ های قصر قمشه، قصردشت و منصور آباد را آبیاری می کند و اکنون با فاضلاب صدرا در آمیخته است. این اتفاق زیان های زیست محیطی جبران‌ناپذیری بر منطقه وارد می‌کند و باعث نارضایتی اهالی شده است. این تنها بخشی از مشکلات اهالی ۱۸۰۰۰ نفری قمشه است و گفت و گو با ساکنان تصویر دقیق‌تری از وضعیت این شهرک به دست می دهد.

■ غریب نوازی یا غریب گریزی
یکی از مغازه داران قصرقمشه می‌گوید: من در ورودی دوکوهک مغازه داشتم و به دلیل مشکلات زیادی که برایم ایجاد کردند، مجبور به فروش مغازه شدم.این فروشنده که نمی‌خواهد نامی از او برده شود ادامه می‌دهد: پس از آن به قصر قمشه آمدم و خوشبختانه مشکلات بسیار کمتر شده است.

وی در اعتراض به فرهنگ غلط قومیت پرستی از مناطق گویم و دوکوهک نام برده و می افزاید: از مسئولان انتظار داریم که با فرهنگسازی این مشکل را به حداقل برسانند و با صحبت کردن با ریش سفیدان این مناطق، کسب و کار را برای غیربومی ها ساده تر کنند‌.

مدیر یکی از فروشگاه های زنجیره ای که به تازگی در قصر قمشه فعالیت خود را آغاز کرده است، می گوید: به طور کلی ذهنیتی منفی در خصوص مردم قصرقمشه وجود دارد و علت آن رفتار غیر بومیان است که اتفاقا تعدادشان کم نیست.

تجلی معتقد است فرهنگ بومیان این منطقه بالاست و اغلب مشکلات مربوط به غیر بومیان ساکن است. وی ادامه می‌دهد: من و پرسنلی که از سایر شعب به این منطقه منتقل شده بودیم ذهنیتی بسیار منفی داشتیم اما پس از گذشت چند ماه متوجه شدیم که در این خصوص بسیار بزرگنمایی شده و مردم خوبی دارد.

وی با اشاره به درگیری برخی از ساکنان قصرقمشه با پخش کنندگان تراکت فروشگاه می گوید: در آن درگیری هیچ یک از بومیان شرکت نداشتند و به دلیل تخفیفاتی که فروشگاه ما دارد و همچنین تاثیری که بر کسادی برخی از مغازه ها می‌گذارد، آنان ناراحت بودند و درگیری کوچکی پیش آمد. وی در خصوص اخلاقیات مردم هم می‌گوید: مردم در اینجا بسیار دست و دلبازند و برای خرید سخت گیری نمی کنند.

■کم توجهی به نیازهای ابتدایی
فریبرز زارع ۵۹ سال سن دارد و از کودکی در این منطقه بزرگ شده است. وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون ساکن قصرقمشه مانده است، می گوید: آرامش و هوای پاک، سکونت تمام خانواده و رسیدگی به کشاورزی، مهم ترین دلایل علاقه من به این منطقه است.

زارع با اشاره به دور بودن قصرقمشه از جاده اصلی مشکل بهداشت را بسیار جدی دانسته و می گوید: دولت در خصوص جذب سرمایه گذار هم کم کاری می‌کند. وی همچنین بر استقبال اهالی قصرقمشه از سرمایه گذاران تاکید می‌کند و می‌گوید: شهرک قمشه از لحاظ پارک و مکان های تفریحی در ابتدایی ترین سطح قرار دارد و حتی یک سالن ورزشی هم نداریم.

زارع با اشاره به جمعیت ۱۸ هزار نفری ساکن، بیکاری جوانان را بزرگترین معضل دانسته و می گوید: بعد از ظهرها جوانان زیادی روبروی قهوه خانه جمع می شوند و کاری برای انجام دادن ندارند. اگر یک سالن فوتبال یا ورزشی داشتیم بسیاری از جوانان مشغول می شدند و زمینه مشکلاتی همچون اعتیاد کم رنگ می شد. زارع با ریزبینی خاصی این مسائل و مشکلات را تحلیل کرده و می افزاید: ورزش در اینجا مرده است و حتی پارکی وجود ندارد که کودکان بازی کنند.

■درخواست بازدید مسئولان
این مشاور املاک از سرویس‌دهی اتوبوس ها هم به شدت انتقاد دارد و می گوید: پس از چندین سال یک اتوبوس دیگر به قصرقمشه دادند و دوتای دیگر به حدی فرسوده است که هر لحظه امکان دارد متلاشی شوند.

زارع اضافه می‌کند: تعداد بالای افغانستانی ها در منطقه و تولیدمثل بی رویه آنها موجب نگرانی است. در حال حاضر بخش زیادی از مدارس قمشه را کودکان افغانی تشکیل می دهند و متاسفانه علاوه بر تاثیرگذاری منفی، کارهایشان به نام بومیان نوشته می‌شود.

زارع در پایان از مسئولان دعوت می‌کند که به قصر قمشه بیایند و از نزدیک شاهد مشکلات عدیده ای باشند که گریبانگیر مردم شده است. وی بر اقداماتی که مسئولان برای ساماندهی گویم انجام داده‌اند اشاره و اضافه می‌کند: فرق گذاشتن بین دو منطقه تا این حد، اصلا قابل درک نیست. وی همچنین از مردم درخواست دارد که از دور قضاوت نکنند و مشکلاتی که برخی از غیر بومیان مسبب آن هستند را به حساب مردم قصرقمشه نگذارند.

■نبود بانک و درمانگاه شبانه روزی
مجتبی کریمی یکی از اهالی قصرقمشه است که از کمبود امکانات بسیار ناراضی است. وی می گوید: من و بسیاری از جوانان برای چند ساعت فوتبال بازی کردن باید مسافت زیادی را طی کنیم و این انصاف نیست. وی بر لزوم اقدام اساسی برای ساخت زمین ورزشی توسط دولت و نظارت بر آن تاکید کرده و ادامه می دهد: نبود بانک و درمانگاه شبانه روزی مشکلی جدی است که روزانه زحمت زیادی را برای ساکنان در پی دارد.

■جویدن ناس توسط افغانی ها
کریمی از جویدن ناس توسط کودکان افغانی در مدارس به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات پدر و مادرها نام برده و ادامه می‌دهد: متاسفانه کودکان ما به شدت در حال تاثیر گرفتن از افغانی ها هستند. یکی دیگر از اهالی که با این نظر مخالف است می‌گوید: افغانی ها بیشتر در حال تاثیر گرفتن هستند. برای مثال دخترها هم اجازه تحصیل دارند و به مدرسه می روند. این شهروند از ورود فاضلاب صدرا به چشمه جوشک معترض است و می‌گویند: هیچ توجهی به بهداشت و محیط زیست این منطقه نمی شود و مسئولان در این خصوص بسیار کم کاری می کنند.

خبرجنوب

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Hong Kong
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
0
کلا منطقه 10 از گلستان به بالا محروم باید از دکوهک تا بعد از گویوم پلی بزنن که عبور مرور های غیر محلی از روی اون پل باشد و ترافیک و منظر بد این دو منطقه به چشم نیاد