کد خبر: ۱۲۰۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

خباثت روزنامه اجاره‌ای در تحریف هویت جنایتکار بهایی!/مجوز ویژه دولت درباره حقوق و مزایای 28 دکتر/ اتهام دریافت رشوه زندانبان از رضا ضراب

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان

خباثت روزنامه اجاره‌ای در تحریف هویت جنایتکار بهایی!


روزنامه اجاره‌ای مردم‌سالاری در اقدامی خباثت‌آمیز، تصویر متهم بهایی و دین‌ستیز حمله به دفتر یوتیوب را با شکل و شمایل محجبه و اسلامی منتشر کرد.


در پی حمله فردی به نام نسیم نجفی اقدم به دفتر یوتیوب در کالیفرنیا که به کشته شدن چند نفر انجامیده تصاویر متعدد وی در شکل و شمایل مستهجن و مبتذل از سوی رسانه‌های خارجی شبکه‌های مجازی منتشر شد. اما روزنامه مردم‌سالاری در اقدامی شرم‌آور و خباثت‌آمیز، تصویری محجبه از این عنصر بهایی و دین‌ستیز منتشر کرده است.گفتنی است این روزنامه زنجیره‌ای با استفاده از فتوشاپ برای زن یادشده حجاب درست کرده است.


اقدام این روزنامه مدعی اصلاح‌طلبی در حالی است که همین طیف در ماجرای کشف حجاب برخی عناصر اجاره‌ای باند صهیونیستی- انگلیسی بهائیت، از این افراد و اقدام‌شان با عنوان دروغین «خودجوش» و «حجاب اختیاری» دفاع می‌کردند. اما به تدریج معلوم شد که شبکه بهائیت پشت سر ماجراست و حتی همسر موسوی از طریق برخی واسطه‌ها، برای یکی از کشف حجاب‌کنندگان ده‌ها تراول 50 هزار تومانی فرستاده است.


موسوی اوباش حرمت‌شکن روز عاشورا را که در میان‌شان اعضای سازمان منافقین و مرکز بهائیت بودند نیز مردمان خداجو خوانده بود.
 

مصوبه محرمانه برای افزایش 50 درصدی حقوق برخی کارکنان دولت


افشای افزایش حقوق پنهان و 35 تا 50 درصدی حقوق برخی کارکنان (مدیران) دولتی توسط وزیر جهاد کشاورزی، با شگفتی و انتقاد محافل اقتصادی و رسانه‌ای مواجه شده است.


منصور مرادی نماینده ناظر مجلس در شورای حقوق و دستمزد در این زمینه در روزنامه جام‌جم نوشت: افزایش حقوق یا براساس قانون کار صورت می‌گیرد یا با استناد به قانون مدیریت خدمات کشوری و خارج از این چارچوب خلاف قانون صورت گرفته است. اما نمایندگان مجلس در آخرین جلسه حقوق و دستمزد که در بهمن سال گذشته برگزار شد، حضور نداشتند. ابتدا نامه‌ای به دفتر بنده ارسال شد که در یک تاریخ مشخص قرار است جلسه حقوق و دستمزد تشکیل شود و روز بعد تماس گرفتند این جلسه برگزار نمی‌شود. جالب این که دو روز بعد متوجه شدیم جلسه برگزار شده و ظاهرا مصوبه افزایش حقوق برخی دستگاه‌ها در همان جلسه به تصویب رسیده است.


وی می‌افزاید: به این ترتیب می‌توان گفت در مورد افزایش حقوق برخی دستگاه‌های اجرایی قطعا خلاف قانون صورت گرفته و باید دستگاه‌های نظارتی نسبت به این موضوع ورود کنند و با ارائه گزارش جامع، افراد متخلف بازخواست شوند.


برخی دستگاه‌ها در پایان سال به کارکنان خود پاداش می‌دهند و این دستگاه‌ها با توجه به درآمدی که دارند به کارمندان و مدیران خود به غیر از امتیاز و حقوق پاداش نیز پرداخت می‌کنند که این موضوع هم باید در یک چارچوب مشخص انجام شود.


طبق قانون بودجه 97 افزایش حقوق برای افرادی که زیر دو میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند 20 درصد و افرادی که بالای 5 میلیون تومان دریافتی دارند زیر 10 درصد است. اما با مصوبات مذکور برخی دستگاه‌ها این مجوز را گرفته‌اند که حقوق کارکنان خود را بیش از ارقام  فوق افزایش دهند.


جام‌جم همچنین درباره مصوبه محرمانه افزایش حقوق برخی کارکنان دولت نوشت: وزیر جهاد کشاورزی در نامه اعتراضی به معاون اول رئیس‌جمهور، از افزایش 35 تا 50 درصدی امتیازات حقوق برخی دستگاه‌های دولتی خبر داد؛ این در حالی است که در قانون بودجه امسال حداکثر افزایش حقوق 20 درصد تعیین شده و قرار است حقوق مقامات و مدیران ارشد هیچ‌گونه افزایشی نداشته باشد.


براساس نامه محمود حجتی، برخی دستگاه‌های دولتی در پایان سال گذشته امتیازات حقوق کارکنان خود را 35 تا 50 درصد افزایش دادند.


براساس تبصره 12 بودجه 97، دولت مکلف است حقوق و مزایای مستمر گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر شاغل دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیئت علمی و قضات را به صورت پلکانی نزولی با رعایت بند پ ماده 28 قانون برنامه ششم توسعه به گونه‌ای افزایش دهد که طبقات پایین‌تر از درصد افزایش بیشتری برخوردار شوند. (حداکثر میزان افزایش 20 درصد خواهد بود).


مطابق این حکم، مقامات و همترازان موضوع ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران عامل، اعضای هیئت‌مدیره و رؤسای  دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه، استانداران و شهرداران مراکز استان‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر مراکز استان‌ها در سال 97، مشمول افزایش حقوق نمی‌شوند.


اما گویا مصوباتی چون تبصره 12 قانون بودجه سال جاری به مذاق برخی خوش نیامده و این دستگاه‌ها در پایان سال گذشته به دنبال مجوز افزایش حقوق رفتند تا مدیران و کارکنان خود را منتفع کنند.
براساس نامه حجتی، سازمان امور مالیاتی به میزان 50 درصد و وزارت کشور به میزان 35 درصد حقوق کارکنان خود را افزایش دادند.


خبرگزاری تسنیم نیز این اتفاق را «خطر بازگشت دومینووار حقوق‌های نجومی ارزیابی کرد و نوشت:  در حالی که با شروع سال 96 موضوع حقوق‌های نجومی رفته رفته بدست فراموشی سپرده شد، به نظر می‌رسد برخی دستگاه‌های دولتی همچنان به دنبال افزایش حقوق همه کارکنان خود هستند.


27 اسفندماه سال قبل اقدام به انتشار سندی شد که براساس آن هیئت دولت مجوز افزایش 50 درصدی امتیازات همه کارکنان سازمان مالیاتی را صادر کرده بود. نکته جالب اینکه این مصوبه برخلاف سایر مصوبات هیئت دولت از طریق درگاه اطلاع‌رسانی معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز منتشر نشده بود.


نکته جالب‌تر اینکه همان روز (یعنی 27 اسفندماه) و با رسانه‌ای شدن مجوز دولت برای افزایش 50 درصدی امتیازات حقوق کارکنان سازمان مالیاتی، حجتی وزیر جهاد کشاورزی نیز در نامه‌ای گلایه‌آمیز به معاون اول رئیس‌جمهور مطالبه افزایش حقوق 50 درصدی کارکنان این وزارت‌خانه را مطرح می‌کند.


ناصری: روحانی نه وقت می‌گذارد نه از عملکرد وزرا خبر دارد


عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید روحانی رئیس‌جمهور کم حوصله‌ای است و نوبخت نیز نشان داده که کارایی ندارد.


عبداله ناصری در مصاحبه با روزنامه آرمان گفته است: این تفاهم یا سوء تفاهم در جامعه مخصوصاً میان کنشگران و نخبگان ایجاد شده که آقای روحانی حرف‌های خوبی می‌زند، اما پیگیری یا فعل و انفعال خاصی را در ارتباط با این حرف‌های خوب نمی‌بینند. برجام مسئله مهمی بود و رئیس‌جمهور در این عرصه خیلی تلاش کرد و از بزرگان تا ارکان دیگر بر ادامه روند مذاکره رضایت دادند و برجام امضا شد. از این جهت اگر چنین اراده‌ای نبود برجام با همه‌پستی‌ها و بلندی‌هایش امضا نمی‌شد.


مردم امروز مطالباتی دارند مثل بحث فساد، تبعیض، فقر و مخصوصاً حوزه‌هایی مثل مفاسد اقتصادی که پاشنه آشیل خطرناکی محسوب می‌شود و احساس جامعه این است که مقوله لوثی شده است.


مشاور خاتمی با انتقاد از نوبخت گفت: پرسش جامعه این است که آیا آقای روحانی 4 سال نخست را تجربه نکرد؟ چرا باید آزموده را آزمود؟ در حوزه برنامه و بودجه نیز این امر به نحو دیگری برقرار است. سال گذشته برای اولین بار یکی از زمینه‌های اصلی اعتراضات بحث بودجه کشور بود. بالاخره مردم با بودجه آشنا شدند کالبدشکافی کردند و مجلس نیز تصمیم به تغییراتی گرفت که رضایت نهایی مردم در پی آن معلوم خواهد شد. کنشگران یا اصحاب رسانه معتقدند که بخشی از دارایی ملی و سرمایه ملی کشور سال‌هاست که در حال هدر رفتن است و دستاوردی برای ملتی که چند میلیون زیر خط فقر هستند نداشته است.


در این راستا از همان سال 92 برخی معتقد بودند شخصی که برای سازمان برنامه و بودجه انتخاب شده، نمی‌تواند نظر دولت را به بهترین نحو پیاده کند. حتی دوستان نزدیک آقای روحانی، مشاوران و حتی آقای جهانگیری از این جمله بودند. اینها مسائلی است که در جامعه ملموس است و ارتباطی هم به رفراندوم و نهادهای دیگر ندارد و آقای روحانی به جای اینکه رهنمود ارائه دهند یا امریه و بخشنامه صادر کنند یقین بدانند که هیچ مدیری خود نمی‌رود.
رئیس‌جمهور به عنوان هماهنگ کننده قوه اجرایی کشور و مجری قانون اساسی باید تصمیم بگیرد البته تحلیل من این است که آقای روحانی برخلاف رؤسای جمهور قبلی حتی آقای احمدی‌نژاد برای وزرای خود وقت نگذاشته و وارد کارهای ریز و درشت وزارتخانه‌ای نشده و ارزیابی از توانمندی و کار درون وزارتخانه‌ای ندارد. بالاخره این گلایه‌ای است که از آقای روحانی بوده و در هیچ کدام از رؤسای جمهور پس از انقلاب سابقه نداشته که رئیس جمهور برای وزرا و استانداران خود وقت گفت‌وگوی اختصاصی نمی‌گذارد.


ناصری می‌گوید: تعبیری را حتماً به کار می‌برم که در مقایسه با 4 رئیس جمهور گذشته آقای روحانی رئیس‌جمهور کم حوصله‌ای است و در سطح بالای مدیریتی کم حوصله بودن نمره بالایی ندارد. امروز پس از 5 سال آقای روحانی باید ارزیابی روشنی از تک تک دولتمردان خود داشته باشد که من معتقدم ندارد.



پدرخوانده‌های سازمان منافقین 40 سال است خواب فروپاشی می‌بینند


پدرخوانده‌های سازمان تروریستی منافقین در گروهک نهضت آزادی، برای چند دهمین بار در  40 سال گذشته مدعی خطر فروپاشی در کشور شدند!


این گروهک در بیانیه‌ای که طبق معمول آمیخته به تحریف و تشکیک است، درحالی در بیانیه خود نسبت به «خشونت سازمان یافته در بستر جامعه بحران‌زده» هشدار داد که خود در فتنه‌های سال 78 و 88 در خدمت سرویس‌های جاسوسی وابسته به صهیونیسم مسیحی برای آشوب نیابتی پیشقدم شد اما با تودهنی ملت ایران مواجه گردید.


بیانیه نهضت آزادی جنایت دراویش داعشی در خیابان پاسداران را هم که به جنایت بی‌سابقه و شهادت 3 مامور نیروی انتظامی و یک جوان بسیجی منجر شد، این‌گونه روایت می‌کند: «درگیری‌های بی‌سابقه با دراویش که به کشته و زخمی شدن نفراتی از هر دو سو انجامید»!؟ (یادآور می‌شود برخی سران دراویش داعشی، با نهضت آزادی در ارتباط و مراوده هستند.)


درحالی‌که عمده مطالبات مردم، اقتصادی است، نهضت آزادی سعی کرده با سیاسی نشان دادن انتقادهای موجود، نگاه مدیران و برنامه‌ریزان را از ضرورت اهتمام به مشکلات معیشتی منصرف کند. نکته جالب، مانور «رابطین خوب سفارت آمریکا» روی اغتشاشی است که سازمان تروریستی منافقین و سلطنت‌طلبان و بهائیت در دی ماه پدید آوردند و ضمن کشتن چند تن از هموطنان بی‌گناه، به حسینیه‌ها و مساجد حمله‌ور شدند و حتی پرچم ایران را به آتش کشیدند. دفاع نهضتی‌ها از این جنایت، بار دیگر نشان می‌دهد که دم نهضتی‌ها عمیقا با سازمان تروریستی منافقین و سلطنت‌طلبان گره خورده است؛ گروهک‌هایی که 40 سال است خواب فروپاشی می‌بینند.


امام خمینی در نامه معروف به وزیر کشور وقت علی‌اکبر محتشمی درباره نهضت آزادی، سران این گروهک را پدران معنوی سازمان منافقین معرفی کرده و تاکید کرده بودند اگر نهضت آزادی در دولت موقت بر سر کار می‌ماند، سیلی‌ای به اسلام و ایران می‌زد که مدت‌ها اسلام و ایران سر بلند نمی‌کرد.


دست‌آموزان نهضت آزادی با وجود ادعای حمایت از خلق، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و رئیس دیوان عالی کشور و 70 وزیر و نماینده مجلس را به شهادت رساندند و سپس از کشور گریخته و در خدمت ارتش متجاوز صدام درآمدند و آخرین بار سوار بر تانک‌های رژیم صدام در سال 67 با توهم فتح تهران در چند روز، اقدام به لشکرکشی کردند اما چندهزار نفر از آنها در عملیات مرصاد به کمین رزمندگان اسلام افتادند و به هلاکت رسیدند. در همین دوره جنگ تحمیلی، کار ویژه نهضت آزادی، انتشار شب‌نامه‌های تحریف‌آمیز و منفی، در جهت خالی کردن دل مردم و دولتمردان و تشجیع دشمن متجاوز بود.


یادآور می‌شود اسناد لانه جاسوسی، از وابستگی عمیق برخی سران گروهک نهضت آزادی حکایت می‌کند و به همین دلیل، سرشکستگی‌های زنجیره‌ای آمریکا در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین و یمن را طبیعتا باید اسباب هزیمت گروهکی دانست که همواره به زبان دشمن سخن گفته‌اند.



مؤمنی: اگر بزک کنندگان بگذارند نرخ ارز نصف قیمت فعلی است


یک اقتصاددان حامی دولت تأکید کرد نرخ دلار باید نصف قیمت فعلی باشد.


فرشاد مؤمنی در نشست «اقتصاد سیال دستکاری نرخ ارز» گفته است: شاهد اتحاد سه‌گانه منحوس و ضد توسعه‌ای هستیم.


این اتحاد سه گانه شامل دولت‌های کوته‌نگر و دولت‌هایی است که مسائل بلندمدت را قربانی امور روزمره و فوری می‌کنند. طیف دوم غیرمولدها هستند که ویژگی مشترکشان در منافع آنی و زودگذر است.


ضلع سوم بازاریان یا نوکلاسیک‌های وطنی هستند که پیوندشان از منظر اندیشه با گروه‌های دیگر براساس تحلیل‌های بازار از محل تعادل‌های لحظه‌ای است که اتحاد این سه گروه ریشه بر تیشه اقتصاد ایران می‌زند.


وی ضمن انتقاد از عملکرد احمدی‌نژاد گفت: بنده از سال 1393 که نخستین بسته سیاستی دولت روحانی ارایه شد، از طریق بررسی بسته مطرح کردم که بسته سیاستی از منظر سیاست اقتصادی دولت جدید با دولت پیشین تفاوت چندانی نداشته است.


فرشاد مؤمنی با انتقاد از افزایش نرخ ارز گفت: برخی از کارشناسان با بزک اقتصادی مرتباً خطر در رفتن فنر نرخ ارز را گوشزد می‌کنند که با توجه به شواهد بسیار مسئله فنر ارزی وابسته به این است که در عرصه سیاست‌گذاری اقتصادی هیچ مجالی برای انتخاب نداشته باشیم.


او ادامه داد: این کارشناسان براساس نظریه برابری قدرت خرید و تفاوت تورم داخلی و خارجی نقش فنر را توضیح می‌دهند در حالی که نظریه برابری قدرت خرید از نظر روش‌شناسی مبتنی بر تجارت آزاد در کل جهان است که در عمل غیر از این است.


این اقتصاددان افزود: در سال‌های اخیر شواهد و آماری داریم که نرخ ارز حتی براساس نظریه قدرت خرید در 15 سال گذشته باید به اندازه یک سوم یا یک دوم نرخ موجود باشد.


او با تأکید بر مدیریت تقاضا گفت: در بازار ارز ایران که شرایط رقابتی مهیا نیست و نزدیک به بازار شبه انحصاری هستیم، جهت‌گیری‌های سیاسی و اقتصادی تعیین کننده نرخ ارز است باید به سمت مدیریت تقاضا حرکت کنیم که به وضوح منافع رانتی و ضد توسعه‌ای را می‌بینیم.


مومنی ادامه داد: دور باطل شکننده در مسئله تزریق ارز به بازار سیاه که همان بازار آزاد است وارد عمل می‌شود اگر دولت منابع ارزی را تزریق کند موجب تسریع در قاچاق، ایجاد انواع رانت‌ها و تعمیق وابستگی کشور و افزایش نابرابری می‌شود و اگر تزریق نکند موجب التهاب در بازار می‌شود.


این اقتصاددان ادامه داد: ما در شرایطی که دچار دور باطل هستیم مسئولان بانک مرکزی با سخنان سطحی و ناصحیح و برنامه‌های ناسنجیده عملکرد دیگری نداشتند.


مومنی با تأکید بر نقش سه گانه ذکر شده گفت: این اتحاد سه گانه در پنج سال گذشته راه نجات از رکود تورمی را در اجرای سیاست‌های تورم‌زا دانسته که البته بنده هشدار می‌دهم که این تحولات نقدینگی و تورم انباشته به نوعی بازی با آتش است.


خراسان

مجوز ویژه دولت درباره حقوق  و مزایای 28 دکتر

بر اساس ابلاغیه روزهای گذشته یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه، اعلام شده حسب موافقت سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل 138 قانون اساسی، امتیازاتی که در مصوبه اواخر اسفند سال 1395 هیئت دولت در خصوص حقوق و مزایای برخی دستگاه ها لحاظ شده بود، تا 50 درصد برای ۲۸ نفر از متخصصان شاغل با مدرک دکترا در یکی از سازمان های دولتی افزایش می یابد. همچنین با افزایش دریافتی پزشکان شاغل در این سازمان نیز موافقت شده است.

پایان ضرب الاجل بانکی به دانشگاه های دولتی

بر اساس بخشنامه جدید یک نهاد مسئول به تعدادی از مدیران مالی دستگاه های مختلف، با اشاره به دستورالعمل خرداد سال گذشته بانک مرکزی در خصوص ضرورت افتتاح حساب نزد آن بانک توسط شرکت های دولتی، تاکید شده است مهلت انجام این دستور برای دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی و شرکت های دولتی صرفا تا پایان سال گذشته بوده و از ابتدای سال 1397، درآمدهای این مجموعه ها باید به حساب مفتوحه نزد بانک مرکزی واریز شود.


ایران


تحلیل نویسنده مشهور عرب از نشست آنکارا

«عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم به نشست سه‌جانبه سران ایران، ترکیه و روسیه پرداخت و نوشت: نشست سه‌جانبه آنکارا که چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد، سرنوشت جانبداری کامل روسیه از اردوگاه ترکیه در دو مسأله اساسی را تعیین کرد: اولی جلوگیری از کردها برای تشکیل نظام سیاسی مستقل در شمال سوریه و دوم مخالفت با هرگونه حضور امریکا به بهانه و تحت پوشش مبارزه با تروریسم در سوریه.

به گزارش جماران، در بخشی از این تحلیل با بیان اینکه «بیانیه پایانی که در این نشست صادر شد، گام اساسی در مسیر تقویت ائتلاف استراتژیک میان سه قدرت برداشت و نقشه راه جدید نه فقط برای سوریه بلکه برای همه منطقه تدوین کرد» آمده است: این نشست سران نشست «زیرک‌های» سه گانه است که اهداف و دیدگاه‌های استراتژیک خود را با شیوه محاسبه شده به اجرا درمی‌آوردند و این برای ما عرب‌ها بسیار دردناک است که هیچ رهبر عربی میان آنها نیست به رغم آن که مسائل و دغدغه‌ها و آینده کشورهای ما محور اهتمام آنها را شکل می‌دهد.


 

تکذیب ادعای خبرنگار سیما از سوی ابطحی

محمدعلی ابطحی، یکی از زندانیان حوادث سال ۸۸ اظهارات خبرنگار واحد مرکزی خبر در برنامه دورهمی را دروغ خواند. ایمان مرآتی در بخشی از برنامه دورهمی گفته بود: «در سال ۸۸ من یک گفت‌وگو با دو نفر  از متهمان سرشناس فتنه ۸۸ داشتم. به من اعلام کردند که این دو زندانی خودشان می‌خواهند با بخش خبری صدا و سیما گفت‌وگو کنند. ما در زندان حاضر شدیم و گفت‌وگو را گرفتیم.»

به گزارش «ایران»، اما  محمدعلی ابطحی در تلگرام خود نوشت: کلی پیام داشتم که در برنامه  دورهمی آقای خبرنگاری که آمده بود توی زندان با ما مصاحبه کرده بود، گفته ما از توی زندان از ایشان یا صدا و سیما درخواست کرده بودیم قدم رنجه کنند و با ما مصاحبه کنند. البته از بس دروغ شنیدیم، شاخ درنیاوردم ولی کل حرف‌هایی که در مورد آن مصاحبه در زندان گفت، دروغ بود. اون موقع سلول انفرادی بودیم راهی برای دعوت از ایشان نداشتیم. همین قدر بس که یک جا ثبت شود آن حرف‌ها دروغ بوده است. گرچه گمان نکنم کسی باور کرده باشد.


چرا ادعای پرواز جنگنده اسرائیلی بر فراز ایران دروغ است؟

چندی پیش روزنامه الجریده کویت به نقل از یک منبع آگاه مدعی شده بود یک جنگنده از حریم هوایی سوریه وارد حریم هوایی عراق شده و در این مسیر از ایران نیز عبور کرده است. منابع روسی این خبر را بشدت تکذیب کردند. با این حال نشنال اینترست هم با کنار هم قرار دادن قطعه‌های یک پازل نتیجه گرفت که چنین حادثه‌ای ممکن نیست رخ داده باشد. به گزارش ایلنا، در بخشی از گزارش نشنال اینترست با بیان اینکه هواپیمای  اف-۳۵ مدلی دارای شعاع جنگی حدود ۶۰۰ مایل است، آمده است: مسیر مستقیم تل‌آویو تا تهران که از اردن و عراق می‌گذرد نزدیک به هزار مایل است.


اف -۳۵ مدل آی تغییرات قابل توجهی کرده و این شامل افزودن تانکر سوخت اضافی است. حتی با سوخت‌گیری هوا به هوا نیز نیروی هوایی اسرائیل برای رسیدن به ایران دچار محدودیت ظرفیت تانکر است. در این گزارش گفته شده نه ایران و نه اسرائیل هیچ کدام این ادعا را تأیید نکرده‌اند. حال این منبع آگاه که مدعی چنین خبری شده کیست؟ عربستان سعودی؟ عربستان در جنگ سرد با ایران در منطقه است و از اینکه تل‌آویو با تهران وارد جنگ شود، بیشترین لذت را خواهد برد. یا دیگر کشورهای منطقه؟ یا سازمان سیا؟
 

دیدار جمعی از نمایندگان  مجلسبا دختران میرحسین موسوی

جمعی از اعضای فراکسیون امید مجلس روز پنجشنبه به مناسبت سال جدید با دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دیدار کردند. به گزارش ایسنا، در این دیدار که علی مطهری، عبدالرضا هاشم‌زایی، فاطمه سعیدی، فریده اولادقباد، غلامرضا حیدری، محمد کاظمی و قاسم میرزایی نیکو به همراه جمعی از نمایندگان فعلی و ادوارمجلس و وزرای کابینه مهندس موسوی حضور داشتند، نسبت به گشایش وضعیت محصورین ابراز امیدواری شد.

در همین رابطه غلامرضا حیدری در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «صبح  پنجشنبه شانزدهم فروردین 97 به عنوان تبریک سال نو به دیدار دختران میرحسین موسوی و زهرا رهنورد رفتیم. دیدار صمیمانه‌ای که پر از امید به گشایش در وضعیت محصورین بود. حاضران در این دیدار، جمعی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس و وزرای کابینه مهندس موسوی بودند.»


آرمان

اتهام دریافت رشوه زندانبان از رضا ضراب

«ویکتور کاسادو» زندانبان بازداشتگاه منهتن نیویورک، روز پنجشنبه به اتهام دریافت رشوه از وکیل «رضا ضراب» برای انتقال غیرقانونی مواد ممنوع مانند نوشابه‌های الکلی و تلفن همراه برای وی به داخل بازداشتگاه، دستگیر شد. خبرگزاری رویترز از نیویورک نوشت: دادستان‌های آمریکا وکیل ترک ضراب را نیز که نام وی فاش نشده است، به کمک به پرداخت رشوه به کاسادو، متهم کردند. دادستان‌های فدرال آمریکا، کاسادو را به دریافت مبلغی میان 45 هزار تا 50 هزار دلار رشوه از طریق این وکیل ناشناس، در برابر قاچاق مواد غیرقانونی شامل مشروبات الکلی، تلفن‌های همراه، مواد غذایی، ویتامین ث و داروی ضد درد بدون نسخه برای ضراب، متهم کرده‌اند.

ممکن است کاسادو برای پنج اتهامش شامل ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری به تا 20 سال زندان محکوم شود. رویترز نوشت: بر اساس مدارک دادگاه، ضراب که به توطئه برای نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران و پولشویی و همچنین دادن رشوه به کاسادو اعتراف کرده، اطلاعاتی در اختیار دادستان‌ها قرار داده است به این امید که در مجازات وی تخفیف قائل شوند.

نقش احزاب برای تحقق شعار امسال

دبیرکل حزب اراده ملت ایران، گفت: نقش احزاب برای تحقق شعار امسال، مطالبه‌گری آنان به عنوان دیده‌بان‌های جامعه مدنی از مسئولان برای این امر است. احمد حکیمی‌پور با اشاره به نامگذاری سال جاری از سوی رهبری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی و برنامه‌های تشکل متبوعش در زمینه تحقق این شعار، اظهار کرد: همانطور که مشخص است نامگذاری امسال نیز در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی است و تاکید بر اولویت تولید داخلی که باید به نحو احسن انجام شود و از جمله شروطش این است که تسهیلات لازم به سمت تولیدات داخلی حرکت کند و آنهایی که سهمی در تولید دارند، تسهیلات بهتری دریافت کنند و از سوی دیگر با کالای قاچاق نیز برخورد شود که البته در این زمینه باید بدانیم کولبرها کسانی نیستند که باید با آنان برخورد شود بلکه لازم است مسیرهای عمده قاچاق به کشور بسته شوند و نیز اینکه تولیدات داخلی نیز کیفیت بهتری پیدا کنند تا مصرف‌کنندگان برای خرید آنان از خود رغبت نشان دهند.

دیدار سفیر ایران در عراق با فواد معصوم

سفیر ایران در بغداد به صورت جداگانه با فواد معصوم رئیس‌جمهور عراق و عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی این کشور دیدار و رایزنی کرد. در دیدار ایرج مسجدی وفواد معصوم دو طرف بر لزوم توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه تاکید کردند.

در جریان دیدار عمار حکیم و ایرج مسجدی که در دفتر رئیس جریان حکمت ملی عراق انجام شد، طرفین در خصوص گسترش روابط دوجانبه در راستای خدمت به دو ملت ایران و عراق بحث و تبادل نظر کردند. در این دیدار همچنین درباره گسترش روابط تجاری و توجه به مناطق آزاد، ایجاد این مناطق و نقش و توانمندی‌های عراق در این زمینه رایزنی شد. حکیم در این دیدار تاکید کرد که عراق نقش مهمی در منطقه دارد و می‌تواند در برقراری ثبات و آرامش تاثیرگذار باشد.

دیدار برجامی مرکل و ترامپ

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که صدراعظم آلمان قرار است در دیدار خود با رئیس‌جمهور آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کند. به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان قرار است 27 آوریل (7 اردیبهشت ماه) با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن دیدار کند. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، اختلافات بر سر توافق هسته‌ای با ایران و مسائل تجاری در روابط فراآتلانتیک از موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار خواهد بود. خبر سفر مرکل به آمریکا که اولین بار از سوی روزنامه آلمانی بیلد منتشر شد، کمی پیش از ضرب‌الاجل رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای با ایران انجام می‌گیرد. وی پیش از این هشدار داد که اگر اروپایی‌ها این توافق را اصلاح نکنند واشنگتن از آن خارج خواهد شد. دفتر صدراعظم آلمان تاکنون اظهارنظری درباره این دیدار نکرده است.

اعتراضات 96 خاستگاه جناحی نداشت

یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه سال ۸۸ هم موضوع به لحاظ نوع اعتراضات با مسائل اخیر متفاوت بود، ابراز داشت: اعتراضات سال ۸۸ یک خاستگاه سیاسی - جناحی داشت در حالی که اعتراضات سال ۹۶ خاستگاه جناحی که اصلا نداشت و اهداف سیاسی آن نیز در مقابسه با ۸۸ نوع دیگری بود.

ناصر ایمانی افزود: ضمن اینکه ۸۸ تقریبا در تهران متمرکز بود؛ شاید مقدار کمی در شهرهای دیگر به صورت محدود بود اما اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف بود و حتی در شهرهای کوچک دامنه وسیع‌تری داشت. این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: اعتراضات ۹۶ اهدافی دیگر داشت در حالی که اعتراضات قبل، اهداف داخلی را دنبال می‌کرد. ضمن اینکه ۸۸ چندین ماه طول کشید، ولی این بار ‌ظرف یک هفته ده روز جمع شد. وی تفاوت مواجهه دستگاه‌ها با اعتراضات سال۹۶ را در مقایسه با مواجهه آنها با سایر اعتراضات، ناشی از مجموعه‌ای از خودآگاهی در به رسمیت شناختن اعتراضات و گسترش شبکه‌های اجتماعی خواند.

 

ضرب شست ویژه‌ به برهم‌زنندگان برجام

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در صورت خروج آمریکا و عقب‌نشینی اروپا و قدرت‌های بزرگ دیگر از برجام، به گونه دیگری عمل کرده و ضرب شست ویژه‌ای به برهم زنندگان نشان خواهیم. مراسم سالانه دیدار نوروزی ریاست و معاونین سازمان انرژی اتمی با کارکنان این سازمان، با حضور جمع کثیری از پرسنل برگزار شد. در این مراسم علی اکبر صالحی ضمن تبریک سال نو به همکاران و خانواده بزرگ صنعت هسته‌ای سال پیش رو را برهه‌ای حساس در عمر 40ساله نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: طی سه الی چهار ماه آینده گردنه‌های بسیار سختی در عرصه بین‌المللی داریم که باید از آن به نحو مطلوبی عبور کنیم و این امر تنها با وفاق ملی، همدلی، همزبانی و صرف‌نظر از مسائل اختلاف برانگیز محقق خواهد شد.

وی در این بخش از سخنانش با اشاره به برخی مواضع غیرمنصفانه داخلی از سوی مخالفان برجام خاطرنشان کرد: ای کاش مسائل در کشور با لحاظ کردن انصاف مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. زمانی که رئیس جمهور آمریکا توافق برجام را بدترین معاهده برای کشور خود می‌داند، عده‌ای در داخل در حال تکذیب و یا تخفیف این دستاورد و به‌طور کل تلاش‌ها و پیشرفت‌های دانشمندان ما هستند و با طرح مسائل شبهه برانگیز سعی دارند بذر ناامیدی در جامعه بپاشند. در حالی که عبور از بحران‌های پیش روی کشور نیازمند وفاق ملی و همبستگی تمامی جبهه‌های سیاسی داخل کشور است. رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خروج آمریکا از برجام گفت: وظیفه ما در سازمان آمادگی برای برگشت پذیری است و می‌توانیم در عرض چهار روز سانتریفیوژها در فردو را گازدهی کرده و غنی سازی 20 درصد انجام دهیم.

نظرات بینندگان