کد خبر: ۱۲۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۹ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

استاد سخنی که اندیشه‌اش شناخته نشده است/روز سعدی یعنی جشن اندیشه

آنقدر که حافظ در دیار خودش شناخته می‌شود، سعدی همانقدر در دیار خود غریب مانده و اندیشه‌اش شناخته نمی‌شود.
به گزارش شیرازه، سعدی یک روز و برگزاری یک شب شعر و رفتن به یک آرامگاه برای تفریح نیست. به‌خدا که سعدی فراتر از اینهاست. کلام سعدی همه اعجاز است و درس زندگی. سعدی است که می‌گوید «بنی آدم اعضای یک پیکرند» و اندیشه‌اش در نوع‌دوستی بر سر در سازمان ملل با همین بیت نقش می‌بندد. اما اشعار و حکایات سعدی در بوستان و گلستانی که از وی باقی مانده است آنطور که باید در جامعه رواج ندارد و آنقدر که حافظ در دیار خودش شناخته می‌شود، سعدی همانقدر در دیار خود غریب مانده است چون اندیشه‌اش شناخته نمی‌شود.

اعجاز سعدی

مدیر انتشارات نویدگویی شیراز معتقد است: سعدی استاد سخن است و در این استادی چه پندها که نهفته است که هر یک درسی از زندگی هستند.

داریوش نویدگویی ادامه می‌دهد: در کتب درسی قدیم حکایاتی چند از بوستان و گلستان سعدی نقل می‌شد که از همان ابتدای کودکی افراد را با این اندیشه‌ها مانوس می‌کرد اما امروز جای این درس‌ها واقعا خالی است.

 

نیاز به فرهنگ سازی

وی تاکید می‌کند: همانقدر که دیوان حافظ در میان مردم شناخته شده است، بوستان و گلستان سعدی نیز باید در جامعه رواج یابد و این محقق نمی‌شود کگر با یک جنبش عمومی که مسئوولان باید آغاز کننده آن باشند.

نویدگویی اظهار می‌کند: اداره‌ها باید در برگزاری مسابقات و برنامه‌های خود از آثار سعدی به عنوان هدایا و جوایز اهدایی خود استفاده کنند تا فرهنگ سعدی خوانی رواج یابد.

یک صفحه با سعدی

طراح کتاب یک صفحه‌ای در شیراز نیز با تاکید بر ساده‌نویسی آثار سعدی بیان می‌کند: در سری اول کتاب یک صفحه‌ای داستان‌های مثنوی معنوی ساده نویسی و چاپ شد.

میرعظیمی ادامه می‌دهد: سعدی با هر حکایت خود 700 سال قبل بنیان کتاب یک صفحه‌ای را گذاشته است چون هر داستان و قصیده‌اش یک کتاب است.

وی معتقد است: سازمان فرهنگی شهرداری شیراز نیز می‌تواند از چاپ سری دوم کتاب یک صفحه‌ای با مضمون حکایات سعدی حمایت کند.

میرعظیمی تاکید می‌کند: در پایتخت فرهنگی ایران، اندیشه سعدی با این کتاب در معابر و گذرهای مختلف شهروندان به خوبی ترویج می‌یابد.

این نویسنده شیرازی با اشاره به مقام سعدی بیان می‌کند: سعدی تنها یک سازه معماری نیست که گردشگران به آنجا بروند و عکس بگیرند در حالیکه آثار و کلامش در گوشه خانه و کتابخانه خاک می‌خورد.

سعدی یک انسان چند بعدی

یک کارشناس ادبیات فارسی نیز سعدی را یک مرجع اخلاقی می‌داند و می‌گوید: سعدی اهل عرفان مثبت است و به بزرگان عرفان همواره احترام می‌گذارد.

سعید بنایی ادامه می‌دهد: بوستان سعدی بیش از چهار هزار بیت دارد و لفظ و سخن خاص خود را دارد با لطافت های ویژه سعدی، گرچه بر وزن شاهنامه است.

وی اضافه می‌کند: سعدی در عین حال یک انسان اجتماعی نیز هست که در زمینه اخلاق فردی، اجتماعی، تربیت و مناسبات خانوادگی و ... حرف دارد.

بنایی باور دارد: گلستان سعدی پربارترین نثر فارسی است که در کمتر از سه ماه نوشته شد و دست مایه تجربه و معاشرت ها و گفتگوهای ارزشمندی است که در سفرهای گوناگون پدید می‌‌آید.

وی با اشاره به اندیشه وسیع سعدی اظهار می‌کند: سعدی به دنبال نقل حوادث نیست بلکه به دنبال استفاده از آن حوادث برای بهبود زندگی انسان است.

این کارشناس ادبیات می‌افزاید: گلستان سعدی، تصویر جهان و زندگی است و در آن به زنان عنایت خاص شده چنانکه در چندین مورد، قهرمان داستان سعدی، زن است.

بنایی تاکید می‌کند: کلام سعدی باید در زندگی جاری شود و تنها به یک شب شعر در روز سعدی محدود نشود تا اندیشه او چنانکه شایسته است، شناسانده شود.

فارس

نظرات بینندگان