کد خبر: ۱۲۱۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
مسئول قرارگاه فرهنگی_تربیتی حنفا:

نترسیم از امام و انقلاب دفاع کنیم/باید از هنر و هنرمند انقلابی حمایت کنیم

مسئول قرارگاه فرهنی_تربیتی حنفا گفت: امروز ما نترسیم که چهل سال از انقلاب می‌گذرد، از امام و انقلاب دفاع کنیم نترسیم از شهدا دفاع کنیم.

به گزارش شیرازه، سید عابد حسینی مسئول قرارگاه فرهنگی_تربیتی حنفا در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه شهرک گلستان شیراز  با اشاره به صحبت های امام (ره) افزود: حضرت امام خمینی روح الله کبیر می فرمایند؛« هنری زیبا و پاک است که کوبنده ی سرمایه داری مدرن و خون آشام و نابود کننده ی اسلام رفاه و تجمل،اسلام القاط،اسلام سازش و فرومایگی ،اسلام مرفهین بی درد و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد» .

وی در ادامه خاطر نشان کرد: هنر در مدرسه عشق نشان دهنده ی نقاط کور و مبهم معضلات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و نظامی است .

حجت الاسلام حسینی تصریح کرد: هنر در جایگاه واقعی خود؛ تصویر زالو صفتانی است که از مکیدن خون فرهنگ اصیل اسلامی، فرهنگ عدالت و صفا لذت می برد.

مسئول قرارگاه فرهنگی_تربیتی حنفا ادامه داد: تنها به هنری باید پرداخت که راه ستیز با جهان خواران شرق و غرب و در راس آن ها آمریکا و شوروی را بیاموزد؛ هنرمندان ما تنها زمانی میتوانند بی دغدغه کوله بار مسئولیت و امانتشان را به زمین بگذارند که مطمئن باشند مردمشان بدون اتکا به غیر، تنها و تنها در چهار چوب مکتبشان به حیات جاویدان رسیدهاند و هنرمندان ما در جبهههای دفاع مقدسمان این گونه بودند تا به ملا اعلا شتافتند .

امروز ما نترسیم از امام و انقلاب دفاع کنیم

وی در ادامه با اشاره به رسالتهای هنر و هنرمند انقلابی تصریح کرد: اولین رسالت هنر و هنرمند انقلابی، استفاده از هنر برای تبلیغ و تبیین حقیقت .

سید عابد حسینی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سال 88 افزود: رهبر معظم انقلاب در سال88 در جمع هنرمند می فرمایند؛« همان کسانی که پیامهای الهی را ابلاغ می کنند، از خداوند می ترسند و از هیچ کس جز خداوند ترس و ابایی ندارند؛ این یک معیار است ترس از خداوند ،این یک معیار است که حقیقتی را که درک میکنید آن را تبیین کنید، هیچ کس انتظار ندارد بر خلاف آنچه می فهمید حرف بزنید ،آنچه را که میفهمید بگویید، البته برای آنچه که میفهمید که درست و ثواب باشد باید تلاش و مجاهدت کنید ، چون در حوادث فتنه گون، شناخت عرصه دشوار است، شناخت اطراف قصه دشوار است، شناخت مهاجم و مجاهد دشوار است، شناخت ظالم و مظلوم دشوار است، شناخت دشمن و دوست دشوار است، اگر بنا باشد یک شاعر هم مثل دیگران گول بخورد، فریب بخورد و بی بصیرتی به سراغش بیاید این دون شان یک انسان هنری و یک انسان فرهنگی است پس باید حقیقت را فهمید و بعد همان حقیقت را تبلیغ کرد؛ نمیشود با شیوههای سیاسی و سیاستمداران در عالم فرهنگ حرکت کرد این خلاف شان فرهنگ است .در عالم فرهنگ بایستی گره گشایی کرد ،بایستی حقیقت را باز کرد، بایستی گرههای ذهنی را باز کرد؛ این تبیین لازم دارد یعنی همان کار انبیا .»

وی با اشاره به اینکه دومین رسالت هنر و هنرمند انقلابی بیان اندیشه انقلابی در برابر فکر اهریمنی است افزود: امروز ما نترسیم که چهل سال از انقلاب میگذرد، از امام و انقلاب دفاع کنیم نترسیم از شهدا دفاع کنیم.

نترسیم از امام و انقلاب دفاع کنیم

چقدر انقلاب اسلامی در هنر و هنرمند اسلامی جا دارد ؟

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: امروز در سینمای ما و در فرهنگ و رسانه ما چنان مافیایی به وجود آمده که شما جرات نمیکنید حرفای خوب و انقلابی و ارزش های دهه شصت را بزنید.

مسئول قرارگاه فرهنگی_تربیتی حنفا در ادامه با اشاره به رسالتهای دیگر این عرصه تصریح کرد: رسالتهای دیگر هنر و هنرمند انقلابی عبارت اند از ؛ روایت پیروزی ها و حماسه های ملت ایران به ویژه رشادت های دفاع مقدس، توجه ویژه به ارزشهای دینی به خصوص عدال، متعهد بودن در کنار تلاش همیشگی، تسلط براوضاع زمانه و پیگیری رویدادها و تحولات.

وی در ادامه با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب حضرت امام خامنهای می فرمایند ؛ «مرد زمانه خودتان باشید ،زمانه شما زمانه مهمی است، بنده در این خط تاریخی اسلام خیلی رفت و آمد کردم، سسله ها و احوال سیاسی و اجتماعی کشور، جنگ ها، پادشاهی ها؛ گمان نمیکنم در تمام این هزار و اندی سال ، کشور حادثهای به عظمت حادثه انقلاب اسلامی به خود دیده باشد .»

سید عابد حسینی در ادامه خاطر نشان کرد: رهبر انقلاب نمیگویند جمهوری اسلامی بلکه میفرمایند در تاریخ ایران در هزار و خوردهای سال حادثهای به این عظمت ندیدم، چقدر انقلاب اسلامی در هنر و هنرمند اسلامی جا دارد و چقدر فضای جامعه از این قضیه استقبال کرده است.

وی با اشاره به دیگر رسالتهای هنر و هنر انقلابی هفتمین و هشمین رسالت را تبیین زیبایی ها و ضرورت غنی سازی مایه هنری در هنر انقلاب است همان پرورش دادن و غنی کردن هنر و هنر انقلابی است .

در سینمای ما یک مافیایی فعالیت میکند به گونهای که شما جرات نمیکنید که از شهدا بگویید

این مقام مسئول با اشاره به سال 57 خاطر نشان کرد: دوازده بهمن سال 57 حضرت امام بعد از 15سال دوری و تبعید وارد کشور می شود، مستقیم به بهشت زهرا میروند حدود نیم ساعت با مردم صحبت میکند قطعا یک رهبر و مربی که بعد از این همه سال وارد کشورش می شود و قرار است نیم ساعت با مردمش صحبت کند؛ باید حرفهای مهم و اولویت دار بزنند؛ در این نیم ساعت صحبتهایشان سه محور دارد ؛یکی در مورد گذشته و دوران شاهنشاهی است ؛یکی در مورد فضای روز جامعه و فضایی که بختیار داشت رقم میزد و حکومت نظامی که وجود داشت ؛ محور سوم در مورد آینده انقلاب است در محور سوم موضوع اساسی را اختصاص می دهند به هنر انقلابی و متعهد؛ در مورد سینما صحبت می کنند .

سید عابد حسینی با اشاره به بیانات امام (ره) ادامه داد: امام می فرمایند؛ « با سینما مخالف نیستیم با فحشا مخالفیم، با مظاهر تمدن مخالف نیستیم، با تلویزیون مخالف نیستیم، اتفاقا آمدهایم تا آنها را در اختیار تربیت بشر قرار بگیریم، ما میخواهیم از مظاهر تجدد در راه تربیت انسانها استفاده کنیم ما تلاش خواهیم کرد که با سینما و تلویزیون و رسانهها و هنرهای جدید به سمت یک زندگی متعالیتری پیش برویم .»

وی تصریح کرد: این است که امروز میبینیم با زیر ساختهایی که فراهم میشود ما در عرصه فرهنگ و هنر و سینما و نه فقط در صنایع تکنولوژی جزو ده کشور برتر هستیم .

مسئول قرارگاه فرهنگی_تربیتی حنفا افزود: آن زمان آنقدر فضای کثیفی بود در سینما اما ما به سمت هنر متعهد رفتیم هرچند امروز ما در تولیدات سینمایی کشور جز ده-دوازده کشور برتر هستیم اما در فضای سینمای ما چه اتفاقی دارد رخ میدهد.

سید عابد حسینی گفت: در سینمای ما یک مافیایی به شدت دارد فعالیت میکند به گونهای که شما جرات نمیکنید که از شهدا بگویید و فیلم بسازید ، در داخل سینما؛ آقای ابوطالبی سازنده فیلم فاخر یتیم خانه میگوید برای ساخت فیلم بازیگران ایرانی جرات نداشتند بازی کنند .و ما مجبور شدیم بازیگر از انگلیس بیاوریم، یا بهروز افخمی میگوید ما در مورد شهدای هستهای میخواستیم فیلم بسازیم ولی بازیگرها قبول نکردند .

وی با بیان اینکه کمتر کسی جرات می کند در مورد داعش فیلم بسازد خاطر نشان کرد: این را جریان سازی میکنند که اگر کسی در مورد شهدا حرف زد این فرد عقب افتاده هست.

نترسیم از امام و انقلاب دفاع کنیم

اما چه باید کرد؟!

مسئول قرارگاه فرهنگی تربیتی حنفا در ادامه با بیان اینکه انقلابی گری فقط این نیست که پای صندوق، رای بدهیم یا در راه پیمایی 22 بهمن شرکت کنیم تصریح کرد: وحید جلیلی میگویند سوار تاکسی بودیم دو تا مسافر بودند اولی به دومی گفت یک فیلم توسط آقای .....(از هنرمندان دوران پهلوی) ساخته شده برویم ببینیم و دومی گفت نه خیلی کیفیت ندارد و اولی گفت باید برویم ببینیم تا نگویند فیلم فلانی فروش نداشته؛ اینگونه ضد انقلاب از یکدیگر حمایت میکنند .

سید عابد حسینی ادامه داد: حالا ببینید یک فیلم زرد و پوچ اندیش در صدر فروش قرار میگیرد اما فیلمهای متعهد با نیروهای متعهد ساخته می شود اما ما نمی رویم ببینیم ،ما وظیفه داریم از فیلمهای متعهد حمایت کنیم با رفتن و تماشا کردن .

جشنواره عمار یکی از شعارهای انقلاب را که عدالت رسانه‌‌ای محقق کرده است

وی با اشاره به جشنواره عمار گفت: جشنواره عمار چند سالی است که شروع به کار کرده و یکی از شعارهای انقلاب را که عدالت رسانه‌‌ای بود و ما در عرصه فرهنگ با آن مواجه نبودیم اما این روزها جشنواره عمار حتی در روستاهها هم این شعار انقلاب را محقق کرده است.

مسئول قرارگاه فرهنگی_تربیتی حنفا تصریح کرد: جشنواره عمار با19 فیلم در سال 89 کار خود را شروع کرد و در سال 96 به 1500فیلم رسید .

وی با اشاره به جایزه ویژه جشنواره عمار خاطر نشان کرد: مادر یزدی که امروز به سختی قادر به راه رفتن است و از زمان جنگ تحمیلی تا سه سال پیش برای رزمندگان و مرزداران کشور دستکش کاموایی می بافته است، همانند سال های دفاع مقدس و همزمان با فرا رسیدن فصل سرما، با بافتن دستکش، به یاری مدافعان حرم که برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) و اسلام می جنگند، شتافت، دستکش‌هایی که «ننه عصمت» می‌بافد، طی سال‌های اخیر به عنوان جایزه ویژه جشنواره عمار به فیلمسازان و فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اهدا شده است .


نترسیم از امام و انقلاب دفاع کنیم

 هنر وقتی بر بال اندیشه می نشیند ماندگار می شود

این مشاور تربیتی در ادامه افزود: هنر وقتی بر بال اندیشه نشیند ماندگار می شود به صرف اینکه موضع حق بگیریم یا حرفهای حق بزنیم کافی نیست؛ لازمه رساندن کلام حق به مخاطب و تشنگان این است که در قالب حق وارد شود مثل کالایی که بسیار با کیفیت است اما بسته بندی مناسبی نداشته باشد ؛هنر یعنی این و هنرمند کارش این است که به محتوای خوب قالب خوب دهد و به خوبی ارائه دهد؛ اینکه ما حرفهای خوب بزنیم اما نتوانیم خوب حرف بزنیم قاعدتا مخاطب جذب نمیشود نمیتوانیم حرف را به مخاطب برسانیم و در جان مخاطب نمینشیند .

وی ادامه داد: پس وظیفه هنرمند آنقدر خطیر است که لازمه این جمله را بارها و بارها تکرار کنیم که هنر وقتی بر بال اندیشه می نشیند ماندگار می شود، هنر قالب، و دین محتوا است و تلفیق این دو، یک کار ماندگار و موثر می شود .

مسئول قرارگاه فرهنگی_ تربیتی حنفا در پایان با اشاره به اتفاقات اوایل انقلاب گفت: اوایل انقلاب مردم سه جا را خراب می کردند یکی شراب فروشیها و کاباره ها بود که بعد انقلاب محو شد و دوم بانکها بود که متاسفانه زورمان به بانکها نرسید و این اژدهای هفت سر هر روز با دسیسههای دینی و مذهبی سر در میآورد و به عنوان بزرگترین حرام خوار رسمی در جمهوری اسلامی همچنان دارد نقش پر رنگی را ایفا میکند و سومین جا سینماها بود بخاطر آسیبها و مشکلات فرهنگی و فساد و فحشایی بود که ترویج میکردند؛ مردم آن را پس میزدند اما متاسفانه میبینیم بعد از چهل سال سینمای ما به سینمای ابتذال تبدیل شده است و قابل تامل است که فیلمهای مبتذل جز پر فروشترینها قرار میگیرد و باید یک باز نگری در جامعهی مذهبی وحزب الهی ما کرد به دلیل عدم حمایت از سینمای متعهد و انقلابی و سینمایی که شعارش را میدادیم اما متاسفانه به آن نرسیدیم.
نظرات بینندگان