کد خبر: ۱۲۱۴۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

زرقان، شهری که در آستانه خشکسالی و کویری شدن بود، چگونه به یک قطب بزرگ و مهم کشاورزی تبدیل شد؟

با بررسی های انجام شده از گیاهانی استفاده کردیم که در شرایط کنونی منطقه قابلیت کاشت و برداشت داشته باشند. از میان گزینه های موجود، دانه های روغنی گلرنگ مورد آزمایش و تست نهایی قرار گرفت و حالا با گذشت مدت زمان اندکی طرح به نتیجه رسیده و زرقان خودش یک قطب کشاورزی است .

به گزارش شیرازه؛ پیدا کردن راه حل، درست زمانی که همه درها بسته شده و هیچ راه امیدی نیست مهمترین الگوی مسئولان بسیج سازندگی شهر زرقان در استان فارس است. جوان هایی که از یک ویرانه، یک کاخ پر ابهت ساخته اند و روستا و منطقه ای که داشت با مهاجرت بی رویه آن هم فقط به خاطر خشک سالی به کویر تبدیل می‌شد را به یک قطب بزرگ و مهم کشاورزی تبدیل کردند.
 
اقدامات موثر سپاه زرقان در تغییر الگوی کشت و کسب رتبه ی برتر کشوری کاشت گلرنگ افتخار بزرگی برای این بخش است. حامد خادمی، مسئول بسیج سازندگی سپاه زرقان در این رابطه گفت: کشاورزان بخش زرقان با کشت گلرنگ، ضمن افزایش درآمد در مصرف آب نیز صرفه جویی کردند و در بخش زرقان امسال هشت هزار هکتار زیرکشت گلرنگ رفته که نسبت به سال گذشته افزایش دو برابری داشته است.

تغيير الگوي كشت
خادمی می گوید: از آنجایی که کشاورزی در زرقان که با خشکسالی های پی در پی مورد تهدید قرار گرفته بود، از سه سال پیش تاکنون با ارائه و آفرینش تغییر الگوی کشت در این بخش، تلاشها و اقدامات خود را به طور مستمر آغاز کرد  و تا کسب رتبه ی برتر کشوری هم پیش رفت. کشت و برداشت این گیاه در زرقان نه تنها باعث نجات کشاورزان شده بلکه باعث رونق اقتصاد کشور هم شده است. حالا در مرحله شکوفایی و رونق کشاورزی در این منطقه محروم رشد مهاجرت منفی شده و زرقان به عنوان قطب بزرگ کشت گلرنگ در کشور معرفی شده است.
 
او در ادامه با اشاره به افزایش بی رویه مهاجرت روستاییان کشاورز این منطقه به دلیل کمبود قابل توجه منابع آبی به شهر و حاشیه نشینی مهاجران در وضعیتی سخت ادامه داد: بررسی های ما نشان می داد که این منطقه در گذشته موقعیت بسیار خوبی  در زمینه  کشاورزی داشته است. قنات های موجود در منطقه نیز نشان می داد که منطقه در گذشته ای نه چندان دور در زمینه کشاورزی بسیار پر رونق بوده است. همین گذشته درخشان برای بچه های سازندگی دست آویز شد تا با بررسی دقیق و موشکافانه وضعیت موجود  برای ادامه بقا در این محدوده تلاش کنند. به همین خاطر برنامه ریزی هایمان را در جهت همین بحث کشاورزی بسط دادیم. منتهی با بررسی های انجام شده از گیاهانی استفاده کردیم که در شرایط کنونی منطقه قابلیت کاشت و برداشت داشته باشند. از میان گزینه های موجود، دانه های روغنی گلرنگ مورد آزمایش و تست نهایی قرار گرفت و قرار شد که به صورت آزمایشی زمین های موجود زیر بار کشت بروند و خدا را شکر که حالا با گذشت مدت زمان اندکی طرح به نتیجه رسیده و زرقان خودش یک قطب کشاورزی است .

الگوي كار ما، فرامین رهبری است
خادمی با نظر به فرمایشات چند سال اخیر مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و با نظر به اینکه طی چند سال گذشته در بخش کشاورزی، فرهنگ سازی و بستر تغییر الگوی کشت در زرقان فراهم گردیده افزود: با رونق خوبی که با تغییر الگوی کشت در این بخش صورت گرفته جان دوباره ای به وضعیت معیشتی کشاورزان شریف بخش زرقان داده شده است.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی فقط در شعار خلاصه نمی شود و اقدام و عمل هم مورد نیاز است، می گوید : با برنامه ریزی های که در سه سال گذشته انجام شده و همچنین  تعامل با بسیج  سازندگی سپاه کل استان و بانک مهر اقتصاد توانستیم این دو مجموعه را قانع کرده  که بخشی از تسهیلات مربوط به اقتصاد مقاومتی را در  تغییر الگوی کشت در این منطقه پیاده کنیم.

يك ميليارد تسهيلات براي كشاورزان
مسئول سازندگی سپاه زرقان تاکید کرد: در سال اول بیش از یک میلیارد تومان به کشاورزان منطقه تسهیلات دادیم و در کنار این تسهیلات با تعاملی که با جهاد داشتیم ،توانستیم کلاسهای آموزشی برای کشاورزان راه اندازی کنیم که این باعث ترویج کاشت گیاه گلرنگ در این منطقه شد.

حامد خادمی عنوان کرد که حتی بسیجیان این منطقه در راستای کمک به کشاورران کم بضاعت، در قالب اردوهای جهادی، اقدامات بسیار موثر و بسزایی داشتند.

منبع: رجانیوز
نظرات بینندگان