کد خبر: ۱۲۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۲ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
در جلسه علنی شورای شهر شیراز مطرح شد:

به جای کوبیدن بر طبل اختلافات باید به ریسمان وحدت چنگ بزنیم/ مدیریت یکپارچه شهری تنها راه برون رفت از بن بست مدیریتی در کلان شهرها / امروز شهرهای ما به صورت جزیره ای اداره می شوند

عضو شورای شهر شیراز گفت: مدیریت یکپارچه شهری تنها راه برون رفت از بن بست مدیریتی در کلان شهرها است.
به جای کوبیدن بر طبل اختلافات باید به ریسمان وحدت چنگ بزنیم/ مدیریت یکپارچه شهری تنها راه برون رفت از بن بست مدیریتی در کلان شهرها / امروز شهرهای ما به صورت جزیره ای اداره می شوندبه گزارش شیرازه، رئیس شورای شهر شیراز روز دوشنبه (10 اردیبهشت) در جلسه علنی شورا گفت: به جای کوبیدن بر طبل اختلافات باید به ریسمان وحدت چنگ بزنیم.

سید احمدرضا دستغیب با بیان اینکه انتقاد از شورا را سازنده می‌دانیم، اظهار داشت: تهاجم سیاسی به نهاد شورایی از تریبون‌های رسمی عملی، غیر اخلاقی و بی‌تقوایی است.

وی خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در خصوص اهداف شورا بر رفع معضلات شهر و روستا بر تسهیل زندگی مردم در کارهای مربوط به شهرداری، سالم سازی محیط زیست، حفظ رسالت اسلامی و ملی در ساخت و سازها و بهره گیری از دانش و تجربه متخصصین داخلی تاکید فرموده‌اند.

رئیس شورای شهر شیراز بیان کرد: گزارش عملکرد شورا را در یک دوره زمانی معقولی در اختیار موکلین و شهروندان قرار خواهیم داد؛ سازمان های نظارتی نیز در جزییات درآمدها و هزینه قرار دارند.

دستغیب با اعلام اینکه شورای پنجم کمتر از 8 ماه است که فعالیتش آغاز شده نه دو سال، تصریح کرد: لازم است به جهت حفظ شأن برخی از نهادها، افراد بی اطلاع و بی تجربه از اظهار نظرات غیر کارشناسی و سیاسی در محافل عمومی خودداری کنند.

وی افزود: بودجه سالانه ای که مصوب می شود صرفا پیش بینی درآمد است نه تحقق ریالی آن.

رئیس شورای شهر شیراز اظهار داشت: اینکه شورای شهر پول ها را چه می‌کند مصداق تشویش اذهان عمومی است که خدای نکرده عدالت گوینده را از بین می‌برد.

دستغیب در ادامه با بیان اینکه هیچ منبع مالی از دولت برای بافت تاریخی به شهرداری پرداخت نشده که شهرداری هزینه نکرده باشد، گفت: طبق قانون تمامی صورت‌های مالی شهرداری در روزنامه کثیرالانتشار به آگهی مردم می رسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص حمایت از کارگران در سال حمایت از کالای ایرانی بیان کرد: لازم است مسئولان و مدیران از تولیدات داخلی استفاده کنند و شهرداری شیراز نیز در این راستا پیشتاز باشد.


مدیریت یکپارچه شهری را تنها راه برون رفت از بن بست مدیریتی در کلان شهرها / امروز شهرهای ما به صورت جزیره ای اداره می شوند
نایب رئیس شورای شهر شیراز به تشریح و بازخوانی استقرار شوراهای شهر و روستاها پرداخت.

ابراهیم صبوری گفت: تحقق شوراهای اسلامی شهر و روستا به عنوان نماد دموکراسی و مردم سالاری از آرمان های مهم انقلاب اسلامی بود که به مردم اجازه داد در اداره امور شهر خود دخیل باشند و مشارکت کنند.

وی اظهار داشت: شوراهای اسلامی شهر و روستا دو دهه است که توانسته اند راه خود را برای اداره امور شهرها و روستاها پیدا کنند و بار بزرگی در عرصه مدیریت شهرها از دوش دولت بردارند و اکنون نیز آماده خیزش بزرگی برای ورود به عرصه مدیریت کشور هستند.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر شیراز تاکید داشت: وجود شوراهای شهر و روستا به شفاف سازی امور، مقابله با جریان فساد، کاهش بروکراسی های اداری رایج در بدنه دولت، بهره گیری از نظرات مردم کمک کرده است و آمار و ارقام نشان می‌دهد که موضوع فساد در آنچه به شوراها واگذار شده به مراتب کمتر از دیگر دستگاه های اجرائی است.

صبوری در ادامه با اظهار اینکه تسهیل مسیر آینده شوراهای اسلامی شهر و روستا نیازمند بازنگری در قوانین جاری و اصلاح ساختارها است، گفت: به عزم جدی در دولت و مجلس نیازمندیم تا قانون مدیریت یکپارچه شهری به تصویب رسیده و به صورت کامل اجرا شود.

وی تصریح کرد: چهار برنامه پنج ساله توسعه کشور همگی مجلس و دولت را مکلف به واگذاری اختیارات بیشتر به شوراهای اسلامی شهر و روستا کرده اند اما هربار به بهانه ای این واگذاری به تعویق افتاده است.

نایب رئیس شورای شهر شیراز ارتقاء جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا را نیازمند افزایش اختیارات این نهاد انقلابی دانست و بیان کرد: بهره گیری از تجارب دیگر کشورهای موفق در اداره شورایی شهرها می تواند منجر به کاهش هزینه ها و سرعت بخشی به ارتقا جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا شود.

عضو شورای شهر شیراز مدیریت یکپارچه شهری را تنها راه برون رفت از بن بست مدیریتی در کلان شهرها عنوان کرد و با تاکید بر اینکه امروز شهرهای ما به صورت جزیره ای اداره می شوند و هر نهاد و سازمان خدمات رسان برای خود جزیره ای به صورت مستقل یا غیر مستقل شکل داده اند، اظهار داشت: این موضوع باعث اتلاف سرمایه های مادی و معنوی بسیاری باشد.

پیگیری درد، رنج و مسائل مردم مهمترین وظیفه شورائیان!
فرماندار شیراز با اظهار اینکه شوراهای شهر و روستا توانسته با همه نقاط ضعف و کمبودها در قوانین و مقررات، موفقیت‌های بسیار چشمگیری را به دست آورد، گفت: دولت اصلاحات اصول باقی مانده قانون اساسی در حوزه امور شورایی را احیا کرد!

حیدر عالیشوندی بیان کرد: بیش از 100 سال کار شورایی در دنیا تجربه می‌شود، مهمترین وظیفه شوراهای شهر و روستائیان پیگیری درد، رنج و مسائل مردم است.

وی افزود: واگذاری تمام مسئولیت اداره شهر به شوراها می‌تواند منجر به توسعه بیشتر شهرها خواهد شد.

آمادگی دستگاه قضایی برای همراهی شورای شهر
عبدالنبی نجیبی معاون قضایی دادگستری استان فارس نیز شورای شهر را نماد مردم سالاری و بلندگوی مشکلات مردم دانست و با اعلام اینکه دستگاه‌ قضایی آماده است برای توسعه شهر و جذب سرمایه‌گذار و موضوع اقتصاد مقاومتی در کنار شورای شهر باشد.

نظرات بینندگان