کد خبر: ۱۲۱۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۳ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

توسعه موزه‌های خصوصی در فارس/ موزه ارزشمندترین بنیاد فرهنگی است

با احداث موزه‌هایی با این رویکرد جلوگیری از قاچاق اشیا فرصتی فراهم می‌شود تا آثاری که اشخاص با سلیقه خود جمع‌آوری کرده‌اند در معرض دید عموم قرار بگیرد.
به گزارش شیرازه، امروز که خوب به اطرافم دقت می‌کنم، متوجه می‌شوم همه سرشان در گوشی است و در دنیای دیگری سیر می‌کنند. انگار که بزرگ و کوچک هم ندارد. از کنار موزه پارس می‌گذرم و دلم هوا می‌کند که از اشیاء تاریخی موزه بازدیدی کنم. این وقت سال خلوت است برعکس روزهای عید که شلوغ می‌شود. یعنی همشهریان خودمان موزه را دوست ندارند یا فرزندانشان را برای تفریح به موزه نمی‌برند؟

بردیا 7 سال دارد و همراه مادرش از میدان شهرداری در حال عبور است. در ایستگاه منتظر اتوبوس نشسته‌اند. از او می‌پرسم دوست داری به موزه بروی که نگاه سردی به من می‌کند و سرش را دوباره در گوشی که سر و صدایی هم از انجام یک بازی از آن به گوش می‌رسد، فرو می‌برد.

از مادرش می‌پرسم که پسرتان را سالانه چندبار به موزه می‌برید: نسترن از گرفتاری و کارهای خانه گلایه می‌کند و می‌گوید: وقت نمی‌شود اما اگر هم وقت باشد بچه دوست دارد که به پارک برود.

 

در جواب حرف من که می‌گویم، شما باید او را به تاریخ و فرهنگ شهر و کشورش علاقه‌مند کنید، بیان می‌کند: مگر ما را به موزه برده‌اند که ما اینها راببریم.

لبخند تلخی می‌زنم و پیرمردی که همانجا نشسته به من می‌گوید: من نوه‌هایم را سالی 3 بار به موزه یا بازدید از اماکن تاریخی دعوت می‌کنم.

عبدالله ادامه می‌دهد: اوایل زیاد تمایل نداشتند اما چند بار که به این اماکن رفتند و برایشان توضیحات تاریخی داده شد، علاقمند شدند و حالا از پدر و مادرشان گاهی تقاضا می‌کنند تا آنها را به چنین اماکنی ببرند.

جای امیدواری است و فکر می‌کنم علاوه بر موزه‌ها، بسیاری از افراد در خانه خود اشیاء قدیمی مجاز و یا مجموعه‌هایی نگهداری می‌کنند که امکان دیدن آنها مانند اشیائی که در موزه نگهداری می‌شوند،  برایمان وجود ندارد.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس با اشاره به اهمیت موزه‌ها در حفظ فرهنگ گذشتگان می‌گوید: خوشبختانه بخش خصوصی در حوزه موزه‌داری از ظرفیت و علاقه برخوردار است.

مصیب امیری ادامه می‌دهد: امسال 4 موزه خصوصی در استان افتتاح خواهد شد که در پی تسهیل روند موزه‌داری از سوی سازمان میراث فرهنگی کشور انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح محتوایی این موزه‌ها از ابتدای امسال آغاز شده و امیدواریم که تا پایان سال به نتیجه برسد، اضافه می‌کند: از این موزه‌ها 3 مورد در شیراز و یک مورد در آباده است.

امیری اعلام می‌کند: موزه‌های شیراز در حوزه خاتم، مردم شناسی و فولاد و موزه آباده با کاربری مردم شناسی افتتاح می‌شوند.

مجموعه‌داران خصوصی

این مقام مسوول با تاکید بر اهداف طرح موزه‌داری خصوصی بیان می‌کند: حمایت از مجموعه‌داران بخش خصوصی در جلوگیری از قاچاق اشیا نقش موثری دارد.

امیری می‌افزاید: با احداث موزه‌هایی با این رویکرد فرصتی نیز فراهم می‌شود تا آثاری که اشخاص با سلیقه خود جمع‌آوری کرده‌اند در معرض دید عموم قرار بگیرد.

مشارکت مردمی و موزه

مسوول امور موزه‌های اداره کل میراث فرهنگی فارس معتقد است: با اجرای این طرح از موزه‌داری برای حفظ میراث ملموس و ناملموس از ظرفیت و انگیزه مردمی استفاده می‌شود.

 

محمدمهدی نجفی ادامه می‌دهد: با این کار رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی نیز انجام می‌شود و با برنامه‌ریزی اصولی در این حوزه می‌توان فرصت توسعه پایدار فرهنگی و اجتماعی در جامعه پدید آورد.

وی موزه را ارزشمندترین بنیاد فرهنگی می‌داند و می‌گوید: موزه در جهان امروز به یکی از مهمترین بنگاه‌های اقتصاد پایدار تبدیل شده که کشورهای پیشرفته جهان به همین علت در راستای افزایش آنها تلاش می‌کنند.

نجفی می‌افزاید: موزه تخصصی مسکوکات تاریخی در باغ موزه دلگشای شیراز با همت شهرداری شیراز، موزه مردم شناسی اوز شهرستان لار توسط بخش خصوصی، موزه فرهنگ فسا توسط آموزش و پرورش این شهرستان و ... راه‌اندازی شده‌اند که حاکی از افزایش موزه‌های استان در سال‌های اخیر است.

فارس


نظرات بینندگان