کد خبر: ۱۲۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷

بروز ریزگردها در اثر بی‌توجهی به منابع طبیعی

ریزگردها در پی استفاده بی‌رویه انسان از منابع طبیعی ایجاد می‌شود که باعث شده است تا تحمل پذیری منابع طبیعی در کنترل چنین پدیده‌هایی کاهش یابد.
به گزارش شیرازه، ریزگردها در پی استفاده بی‌رویه انسان از منابع طبیعی ایجاد می‌شود که باعث شده است تا تحمل‌پذیری منابع طبیعی در کنترل چنین پدیده‌هایی کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به بروز پدیده ریزگردها می‌گوید: بی‌توجهی و سهل‌انگاری به طبیعت حاصل بروز پدیده‌هایی از این دست است.

مهرزاد بوستانی ادامه می‌دهد: زمانی که آسیب کمتری به طبیعت وارد شود، احتمال بروز ریزگردها کاهش می‌یابد و منابع طبیعی فارس با کنترل دست درازی متصرفان به منابع طبیعی در این حوزه فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر عملکرد سامانه اطلاعات منابع طبیعی (سامط) بیان می‌کند: پس از گذشت یک سال از فعایت این سامانه، شاهد وقوع اقدامات خوبی در استعلامات مربوط به امور اراضی بوده‌ایم که در هزینه ارباب رجوع نیز صرفه‌جویی کرده است.

بوستانی تصریح می‌کند: لازم است تا در حفاظت از منابع طبیعی ابتدا منابع مورد اختلاف شناسایی شوند و سپس برای رفع اختلافات موجود در اراضی اقدام شود.

سهل‌انگاری و ریزگردها

این مقام مسوول پدیده ریزگردها برا از مشکلات جدی محیط زیستی در دهه اخیر می‌داند و می‌گوید: بی‌توجهی به منابع طبیعی و دخل و تصرف انسان در طبیعت در بروز این پدیده نقش فراوانی دارد.

بوستانی افزود: وضعیت فعلی جنگل‌ها نیز باید تمامی سازمان‌ها با استفاده از یک برنامه مدون در رفع مشکلات این حوزه اقدام جدی در پیش بگیرند.

وی اضافه کرد: به دلیل  سیاست‌های نادرست بکار گرفته شده برای منابع آبی برای تولید یک یا چند تن گندم شاهد تخریب هزاران هزار هکتار از عرصه های طبیعی کشور بوده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به روند فرسایش خاکی اعلام می‌کند: این روند در کشور به میزان 20 تن در هکتار افزایش یافته است.

وی معتقد است: اگر بخواهیم بحران آب را حل کنیم باید از رفع بحران در جنگل‌ها و مراتع آغاز کنیم، زیرا زمانی که در این حوزه موفقیت حاصل شود در کنترل بحران آب نیز موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد.

بوستانی ادامه می‌دهد: با کشت محصولی زراعی و باغی در جهت شیب 45 درجه زمین دچار بیشترین فرسایش می‌شود اما با تبدیل شدن این اراضی به منطقه درختکاری شده، فرسایش کاهش یافته و عرصه های طبیعی نیز آسیب کمتری می‌بینند.

مستندسازی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس تاکید اظهار می‌کند: مقدمات مستندسازی عرصه وسیع منابع طبیعی فارس از چند سال قبل فراهم شده است.

بوستانی می‌افزاید: برای حفاظت و صیانت از اراضی ملی و جلوگیری از زمین‌خواری نیز با اجرای طرح «کاداستر» برای  بیش از 2 میلیون و 500 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی  استان سند تک برگ به نام دولت صادر شده است.

وی تاکید می‌کند: مستند سازی عرصه منابع طبیعی از بزرگترین اقدامات برای حمایت از این بخش است که اجازه تصرف غیرقانونی و سوء استفاده از این منابع را کاهش می‌دهد.

هدف کاداستر

این مقام مسوول با تشریح طرح کاداستر می‌گوید:  یکی از وظایف قانونی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اشراف کامل برحدود واقعی املاک ، مستحدثات و اراضی در کشور است تا بتواند پایه و اساس تثبیت و استقرار مالکیت مشروع صاحبان املاک را فراهم کند.

وی ادامه می‌دهد: هدف از اجرای طرح کاداستر ایجاد نظامی دقیق، ساده، روان و مطمئن و قابل تغییر با زمان حاکم برامور املاک و مستحدثات کشور در تعیین محدوده‌های قانونی مالکیت انواع مستحدثات و اراضی متعلق به افراد حقیقی، حقوقی، دولتی و ... است که در این طرح به ثبت می‌رسد.

فارس

نظرات بینندگان