کد خبر: ۱۲۲۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

ماجرای پر پیچ و خم پتروشیمی‌ها؛ پتروشیمی فیروزآباد در فارس می‌ماند

پتروشیمی فیروزآباد مصوب سفر ریاست جمهوری در سال ۸۶ است اما از آن زمان تاکنون کمتر از ۱۵ درصد پیشرفت داشته است.
به گزارش شیرازه، ماجرای تصویب پتروشیمی‌های فارس به دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد بازمی‌گردد، پتروشیمی‌های فیروزآباد، فسا، جهرم، فراشبند و داراب که در سفر مقام معظم رهبری به استان فارس نیز بر اجرایی شدن آن تاکید شد. 

سال 88 که پروژه‌ پتروشیمی‌ها وارد فاز عملیاتی شد، پتروشیمی فراشبند از لیست حذف می‌شود. موضوعی که کوروش کرمپور، نماینده فیروزآباد و فراشبند در گفت‌وگویی با تسنیم از دلایل این امر اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. پتروشیمی فیروزآباد به عنوان تامین‌کننده خوراک پتروشیمی جهرم، فسا و داراب معین می‌شود و عنوان پتروشیمی مادر می‌گیرد. 

منتفی شدن انتقال پتروشیمی‌ فیروزآباد به عسلویه 

اکنون این پروژه پیشرفتی نزدیک به 15 درصد دارد در حالی که از زمان تصویب تاکنون 10 سال می‌گذرد. چندی پیش اخباری مبنی بر انتقال این پتروشیمی به عسلویه مطرح و گزارش‌هایی با عنوان « احتمال کوچ 4 پتروشیمی فارس» در رسانه‌ها منتشر شد در حالی که نمایندگان مجلس و مردم این شهرستان‌ها به شدت مخالف با این انتقال بودند. 

این جریان تا هفته گذشته و حضور وزیر نفت در جلسه کمیسیون انرژی مجلس ادامه داشت اما در آن جلسه وزیر نفت اعلام کرده که انتقال پتروشیمی فیروزآباد به عسلویه منتفی است. 

کرمپور در این باره می‌گوید: « در جلسه‌ هفته گذشته وزیر نفت در کمیسیون  انرژی مجلس حضور یافت و صراحتا اعلام کرد که انتقال پتروشیمی از فیروزآباد به عسلویه منتفی است. در صورتی که سرمایه‌گذار بخواهد بسازد به محض اینکه 40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد بحث انتقال خوراک از پارسیان به فیروزآباد را انجام می‌دهیم». 

ماجرای پر پیچ و خم پتروشیمی‌ها 

براساس گفته‌های نماینده مردم فیروزآباد قرارگاه خاتم‌الانبیا باحدود 50 درصد، بانک صادرات، برخی از دستگاه‌های دولتی و مقدار جزئی از مردم بومی به عنوان سهامداران این پتروشیمی مشخص می‌شوند و قرار می‌شود که ظرف 40 ماه این ساخته شود اما براساس گزارشی که از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا مطرح شده تا سال 95 میزان پیشرفت این پروژه زیر 10 درصد بوده است و بعد از آن تا پایان سال 96 به 15 درصد می‌رسد.

کرمپور می‌گوید: صندوق توسعه ملی هم یک میلیارد و 300 میلیون دلار برای 4 پتروشیمی استان فارس اختصاص می‌دهد اما کار پروژه به مرحله‌ای نمی‌رسد که بتواند این مبلغ را از صندوق جذب کنند.

« قرارگاه خاتم کمبود آب را برای شروع به کار پتروشیمی مطرح می‌کند و وزارت نفت هم که قرار بوده گاز اتان را از پارسیان به فیروزآباد منتقل کند، پروژه انتقال را متوقف می‌‌کند این در حالی است که وزارت نیرو تعهد می‌دهد آب مورد نیاز پتروشیمی‌ها را تامین کند» این عباراتی است که نماینده مردم فیروزآباد در تشریح ماجرای پتروشیمی می‌گوید. 

به گفته وی پس از مدتی « قرارگاه خاتم کتبا از وزارت نفت درخواست انتقال این پتروشیمی به عسلویه را مطرح می‌کند. وزیر نفت بدون اینکه به به نمایندگان استان فارس اطلاع دهد با این موضوع موافقت می‌کند و از طرفی به نمایندگان اعلام کردند که پیگیری ساخت پتروشیمی و آزاد کردن ال سی هستند». 

پس از اطلاع نمایندگان استان فارس از ماجرای انتقال، نامه‌نگاری‌هایی با رئیس جمهور، معاون رئیس جمهور و وزیر نفت انجام می‌شود و به گفته کرمپور نمایندگان به صراحت مخالفت خود را با این موضوع مطرح می‌کنند تا اینکه وزیر نفت در جلسه کمیسیون انرژی این انتقال را منتفی اعلام کرد. 

وی درباره حضور سرمایه‌گذاران کنونی در ادامه پروژه می‌گوید: اگر سرمایه‌گذاران پتروشیمی تمایل داشتند که این پروژه را همانند گذشته ادامه دهند با آنها همکاری شده و تسهیلاتی که از سوی صندوق توسعه ملی برای این پتروشیمی‌ها در نظر گرفتند در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد اما اگر تمایل نداشته باشند، سرمایه‌گذار جدیدی جایگزین سرمایه‌گذاران فعلی می‌شود. 

تاثیر پتروشیمی در توسعه فیروزآباد 

سید کمال علوی، فرماندار فیروزآباد نیز در گفت‌وگو  از نقش این پروژه در پیشرفت این شهرستان سخن می‌گوید. به گفته وی  با راه‌اندازی پتروشیمی فیروزآباد برای هزار نفر به صورت مستقیم و چندین هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود. 

علوی معتقد است راه‌اندازی پتروشیمی در شهرک‌های صنعتی منطقه و صنایع پایین دستی تاثیر مثبت دارد و نتیجه این امر توسعه شهرستان، رونق سرمایه‌گذاری و اشتغال فراگیر است علاوه بر آن ارزش افزوده‌ای نصیب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فیروزآباد می‌‌کند که در آبادانی روستاها تاثیرگذار است. 

وی با اشاره به انجام پروژه تصفیه‌خانه شهرستان فیروزآباد می‌گوید: راه‌اندازی این پروژه یکی از منابع پایدار برای مصرف پساب تصفیه‌خانه است که هم درآمدی را نصیب شهرستان می‌کند و هم راه مصرفی برای پساب است. 

با وجود راه پر پیچ و خمی که پروژه پتروشیمی فیروزآباد پشت سر گذاشته و خبر خوشی که این روزها وزیر نفت از منتفی شدن انتقال این پروژه به عسلویه داده است، باید دید ادامه مسیر این پروژه که با سرنوشت دیگر پتروشیمی‌های استان گره خورده، به چه صورت می‌شود.

منبع: تسنیم

نظرات بینندگان