کد خبر: ۱۲۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۷

شهر شهر فرنگ نیست/ به گرانی دامن نزنیم

گرانی لحظه‌ای شده و با وجود شرایط نامناسب اقتصادی برخی افراد نیز خود به این گرانی‌ها دامن می‌زنند.
به گزارش شیرازه، حرف از شروع تحریم‌های اقتصادی و گران شدن طلا، دلار، کالاها و ... در گوشه و کنار شهر شنیده می‌شود. بسیاری نگران هستند که وضعیت معاش آنها با گران شدن اجناس چه خواهد شد. اما گرانی لحظه‌ای شده و با وجود شرایط نامناسب اقتصادی برخی افراد نیز خود به این گرانی‌ها دامن می‌زنند. از قیمت میوه تا برنج و مواد آرایشی در برخی مراکز عرضه، دچار نوسان و افزایش سرسام‌آوری شده‌اند و گاهی روزانه افزایش داده می‌شوند.

میوه به نرخ روز

میوه فروشی که علت قیمت نجومی گیلاس را با توجیهات عجیب و غریب مطرح می‌کند، بیان می‌کند: همه چیز گران شده است و گیلاس 25 هزار تومانی نیز نباید برای شما عجیب باشد.

خود را جعفر معرفی می‌کند و ادامه می‌دهد: زندگی خرج دارد و تهیه مایحتاج دیگر زندگی نیز با افزایش مواجه شده است و نرخ میوه و سبزیجات نیز لحظه به لحظه دچار نوسان می‌شود.

در مسیری که از حاشیه کمربندی شیراز می‌گذرد، گیلاس با قیمت 12 هزار تومان به فروش می‌رسد. از این میوه فروش می‌پرسم که چطور آن طرف شهر گیلاس این همه تفاوت قیمت دارد که اظهار می‌کند: مالیات و عوارض مغازه میوه فروشی زیاد است که میوه فروشان دوره‌گرد نیازی به پرداخت آن ندارند.

اما یعنی مالیات باید قیمت یک میوه را 2 برابر کند؟

لوازم آرایشی

فرصت خوبی و یا نمی‌دانم، بدی برای برخی فروشگاه‌های لوازم آرایشی خارجی فراهم شده است تا مدام بگویند دلار گران شده و فلان محصول را یک و نیم تا 2 برابر قیمت حتی هفته گذشته بفروشند.

احسان که در مقابل اعتراض من به یک کرم پودر که دچار افزایش قیمت غیر قابل باوری شده است، می‌گوید: دلار گران شده و این محصول خارجی است و جای تعجب ندارد.

وقتی می‌پرسم مگر از هفته قبل تا کنون با دلار خرید کرده‌اید، کمی جا می‌خورد و بیان می‌کند: خرید نکردیم اما بالاخره که باید با نرخ دلار بالاتر محصول خارجی خرید شود یا نه و بهتر است که از حالا این قیمت در بازار جا انداخته شود و در ضمن برای تهیه بقیه کالاهای مورد نیاز روزانه خود باید درآمدمان را افزایش بدهیم.

شهر فرنگ نباشیم

این تنها 2 مورد از موارد گرانی بود، برنج کامفیروز را کجای دلم بگذارم که هر کیلو 4 تا 5 هزار تومان گران شده است. حبوبات، شوینده‌های ایرانی و خیلی چیزهای دیگر هم گران شدند و نمی‌دانم که چرا در این وضع برخی هم آتش بیار معرکه هستند تا به این گرانی دامن بزنند.

به نظر من باید در این شرایط وحدت بیشتری داشته باشیم، برای خرید کالاهای خوراکی حرص نزنیم. باور کنیم همین رفتار غیر حرفه‌ای ما عاملی برای افزایش کالاهای اساسی است. باید که امروز یار هم باشیم تا از عهده این بحران برآییم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان