کد خبر: ۱۲۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۶ - ۰۷ تير ۱۳۹۷
امام جمعه شیراز در دیدار با رئیس کل دادگستری فارس:

با تربیت افراد متقی، امید به عدالت در جامعه افزایش می یابد/ ضرورت نظریه پردازی و ایجاد بحث علمی درباره عدالت/ انتساب به رهبری سنگینی مسئولیت است نه سلب مسئولیت

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: انتساب به ولایت به این معنا نیست که ما می توانیم مسئولیت قابل توجهی را از خود سلب می کنیم؛ انتساب به ولایت سنگینی مسئولیت است نه سلب مسئولیت.
با تربیت افراد متقی، امید به عدالت در جامعه افزایش می یابد/ ضرورت نظریه پردازی و ایجاد بحث علمی درباره عدالت/ انتساب به رهبری دلیلی بر سلب مسئولیت از فرد نمی شود
به گزارش شیرازه، نماینده ولی فقیه بعد از ظهر پنج شنبه ( 7 تیر) در دیدار با رئیس کل دادگستری استان فارس ضمن گرامی داشتن یاد و خاطره شهید بهشتی و دیگر شهدای 7 تیر، با اشاره به آیاتی که مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه با رؤسای قوه قضائیه تلاوت کردند، گفت: خداوند از ما عدالت را خواسته و فرموده که اجرای عدالت به تقوا نزدیک تر است.

آیت الله لطف الله دژکام خاطرنشان کرد: نقل به مضمون از برخی بزرگانی که شهید بهشتی را در خواب دیده و از او پرسیده اند که در چه حالی هستید، شهید بهشتی اینگونه جواب داده که؛ بد نیستیم جای ما خوب است اما باید حواستان باشد که اینجا مو را از ماست می کشند.

وی با اشاره به اهمیت حق الناس در قیامت بیان کرد: اگر حقی از کسی ضایع شده باشد در قیامت یقه آدم را می گیرند و حساب در قیامت خیلی سخت است.

امام جمعه شیراز با اظهار اینکه در دادگاه دنیا به شاهد احتیاج است اما در قیامت شاهد همان قاضی است و دادگاه خدا دیگر شاهدی احتیاج ندارد، افزود: اگر افراد متقی در جامعه تربیت شود امید به عدالت نیز در جامعه افزایش پیدا می کند.

دژکام اظهار داشت: صریح می گویم که همه ما درباره اینکه عدالت خوب و مطلوب است سخن می گوییم اما اگر از ما بپرسند که عدالت را چگونه باید اجرا کنیم مسئولین این قسمت هم مطلب کم دارند.

وی جای نظریه پردازی در موضوع عدالت را خالی دانست و با تاکید بر اینکه آنقدر باید نظریه پردازی کرد تا شاید به یک نظریه اسلامی برسیم، گفت: رهبر انقلاب در کتاب قاموس عدالت (بیانات گرد آوری شده رهبری درباره عدالت) اظهار داشته اند: من خودم شاهد بودم که برخی در اول انقلاب بخاطر گرایش های سوسیالیستی و کمونیستی که داشتند تلاش می کردند اموال مردم مصادره ای شود سپس مال مصادره ای را از صاحبش بگیرند در حالیکه ملکش بود.

امام جمعه شیراز به نگاه سوسیالیست‌ها و لیبرال‌ها به موضوع عدالت اشاره کرد و گفت: هر یک از این دیدگاه‌ ها معتقد به نوعی از عدالت هستند اما در ایران پیرامون دیدگاه‌ های آنها مطالعه و نقد نداریم، در مورد آنچه خودمان هم می‌گوییم مطلب نداریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اعلام اینکه اخلاق پزشکی را تدریس می کنم و عدالت بخشی از اخلاق پزشکی است، بیان کرد: عدالت در بیمارستان موضوع تحقیقم بوده و نظریات و اطلاعاتی در این باره مطالعه کرده ام و میدانم که نظریه جامعی در این خصوص نداریم.

دژکام در ادامه با اظهار اینکه نمی گویم هیچ اطلاعاتی نداریم اما برای اینکه عدالت پیاده بشود ما از بعد نظری و علمی خیلی دست پری نداریم، ابراز امیدواری کرد: لازم است نظریه پردازی و ایجاد بحث علمی درباره عدالت در کشورمان شروع شود چرا که قوه قضائیه به این پشتیبانی از حوزه علمیه قم نیاز دارد.

امام جمعه شیراز بیان کرد: این سوال وجود دارد که آیا اصلی داریم که حاکم بر قواعد فقهی ما باشد که به واسطه آن عدالت تامین شود؟

دژکام با اظهار اینکه ما برای اینگونه سوالات، خیلی جواب دقیقی نداریم در حالیکه باید به نحوی باشد که فتوای قابل استناد برای آقایان قضات وجود داشته باشد چرا که وقتی قانونی در موضوعی نداشته باشیم باید به سراغ فتوا برویم لذا ضرورت دارد که به یک فتوا و نظریه قوی رسیده باشیم که قابل استناد باشد.

وی با تاکید بر ضرورت عدالت، گفت: باید بر روی اینکه چگونه عدالت را اجرا کنیم کار شود؛ ما منتظر عدالتی هستیم که فوق عدالت ها است و آن هم توسط امام زمان (عج) اجرا خواهد شد.

دژکام با تاکید بر اینکه ما باید مراقب رفتار خودمان باشیم، اظهار داشت: انتساب ولایت از این جهت است که یک چیزهایی حق ولی امر است و ایشان چون در همه جا نمی توانند این مسئولیت ها را انجام دهند حق خود را به دیگری واگذار می کنند اما این واگذار کردن به این معنا نیست که بنا به انتساب صرف، خود را نشسته پاک بدانیم.

وی افزود: با این انتساب مسئولیت ما افزایش پیدا کرده است چرا که الان حیثیت ولایت در دست حکم بنده و جنابعالی کم و زیاد می شود.

امام جمعه شیراز بیان کرد: اگر ولایت قداست دارد ما باید احساس مسئولیت زیادی داشته باشیم، بجای باری بر گردن ولی امر باید بالی برای ایشان باشیم.

دژکام در انتها با اظهار اینکه مردم باید حرف حق را گوش بدهند و ما نیز ملزم هستیم حرف حق را بگوییم، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در تریبون عمومی می گویند من حامی قوه قضائیه هستم و از کارتان خشنودم؛ این جمله ی به ظاهر تعریف، مسئولیت بزرگی برای ما است چرا که رهبر معظم انقلاب اسلامی به ما اعتماد کرده و میدان داده اند لذا باید حواسمان باشد که اگر حیثیت ولایت را کم و زیاد کنیم معلوم نیست روز قیامت چه بر سرمان بیاید.

نظرات بینندگان