کد خبر: ۱۲۳۲۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۷
رئیس کل دادگستری فارس در دیدار با امام جمعه شیراز مطرح کرد:

استان فارس پیشتاز در تربیت زندانیان حافظ قرآن کریم در سطح کشور/ رفع تصرف از حدود 78 هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی/ هیچ گونه اغماضی برای کوچکترین تخلف در سیستم قضایی نداریم

رئیس کل دادگستری فارس با اعلام اینکه حافظین قرآن کریم در سطح زندان های استان در مقایسه با کل کشور در رتبه اول قرار دارد، گفت: در سال گذشته توانستیم 750 نفر از زندانیان که به لحاظ مسائل مالی و جرایم غیرعمد در زندان بودند را آزاد کنیم.
استان فارس پیشتاز در تربیت زندانیان حافظ قرآن کریم در سطح کشور/ رفع تصرف از حدود 78 هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی/ هیچ گونه اغماضی برای کوچکترین تخلف در سیستم قضایی نداریم
به گزارش شیرازه، رئیس کل دادگستری استان فارس بعد از ظهر پنج شنبه (7 تیر) در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به دیدار مسئولان قوه قضائیه با مقام معظم رهبری که در روز گذشته صورت گرفت، گفت: عزل و نصب رئیس و مسئولان قوه قضائیه بطور مستقیم توسط رهبر انقلاب اسلامی از فوائدی است که فقط خاص نظام های دینی و اسلامی است و دیگر نظام ها از این ظرفیت و جایگاه محروم هستند و ما باید شکرگذار باشیم.

علی القاصی مهر بیان کرد: رهبر انقلاب همواره با هدایت امام گونه و ارائه نکات و مطالب بسیار تخصصی و ارزشمندی که داشتند نقش بسیار مهمی را در هدایت دستگاه قضایی برای زمان حال و آینده ایفا می کنند.

وی اظهار داشت: خدمت به مردم با استفاده از تمام ظرفیت ها در سطحی که موجبات اعتماد مردم به دستگاه قضایی حاصل شود موضوع مهمی است که باید مجموعه قضایی پیگیر آن باشد؛ خدمت به مردم باید به گونه ای باشد که اگر کسی در هر کجایی از این کشور مورد تظلم واقع شد با امیدواری و اطمینان به دستگاه قضایی مراجعه و دادخواهی کند.

رئیس کل دادگستری استان فارس افزود: رساندن اقدامات قضایی به سمع و نظر مردم تاثیر مثبتی بر روی افکار مردم خواهد داشت؛ لازم است عملکردها و اقدامات در تمام بخش های نظام از جمله قوه قضائیه در اختیار افکار عمومی قرار گیرد تا اقناع و اعتماد جامعه به دست بیاید.

به گزارش شیرازه، پویایی و زنده بودن پیگیری کارها توسط قوه قضائیه از دیگر نکاتی بود که توسط رهبر انقلاب مطالبه شد.

القاصی مهر در بخش دیگری از سخنان خود به عملکرد دادگستری استان فارس اشاره کرد و گفت: اقدامات دستگاه قضایی فارس عمدتا بر اساس همین منویاتی است که مقام معظم رهبری بر روی آن تاکید داشتند.

وی با اعلام اینکه در سال 95 تعداد 749 هزار و 379 فقره پرونده به دادگستری های ما در سراسر استان وارد شده است، اظهار داشت:  تعداد 754 هزار و 719 فقره پرونده بررسی و مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری استان فارس به آمار ورودی و مختومه شدن پرونده ها در سال 96 اشاره و بیان کرد: 768 هزار و 621 فقره پرونده در سال گذشته وارد دادگستری شده که 765 هزار و 202 فقره مورد رسیدگی و مختومه شده است.

القاصی مهر تفاوت ورودی پرونده های سال های 95 و 96 را حدود 19 هزار و 242 فقره عنوان کرد و افزود: در سال 96 شاهد رشد 3 درصدی پرونده های ورودی هستیم این در حالی است که همزمان با افزایش ورودی پرونده ها شاهد افزایش مختومه شدن و کاهش پرونده های موجود در دادگستری هستیم که این حاکی از تلاش های شبانه روزی همکاران ما در دستگاه قضا است.

وی تاکید کرد: رسیدگی به 800 هزار پرونده با کمبودها و نواقصی که وجود دارد کار آسانی نیست منتها همکاران ما با تمام توان این حجم سنگین از پرونده ها را به نتیجه رسانده اند.

رئیس کل دادگستری استان فارس با اظهار اینکه امروز شاهد تلاش برای کاهش اطاله دادرسی در خیلی از حوزه ها هستیم، گفت: برخی از پرونده ها به دلیل طبیعت خود در طولانی مدت بررسی می شوند ولی رسیدگی ها در دادسرای ما به 33 روز، در دادگاه های 60 روز و در دادگاه تجدید نظر به 90 روز رسیده که این زمان رسیدگی متناسب، معقول و متعارف است.

القاصی مهر در ادامه گفت: رسیدگی به پرونده های مهم و جرایم خاصی که امنیت جامعه را مختل می کند تحت نظارت و کنترل ویژه، توسط آیت الله لاریحانی آملی در نشست مسئولان قوه قضائیه مورد تاکید قرار گرفته است؛ فرآیند رسیدگی به پرونده ها از صفر تا صد توسط مسئولان قضایی رصد، کنترل و پیگیری می شود.

وی به موضوع نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان در دادگستری اشاره کرد و اظهار داشت: نظارت همه جانبه ای در بخش های مختلف توسط همکاران ما اعمال می شود بگونه ای که 6 هیئت بازرسی ویژه ارزیابی و بررسی عملکرد شعب و حوزه های قضایی اختصاص داده ایم.

رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: سرکشی مستمر و بازرسی از کلیه مجتمع ها و شعب قضایی با استفاده از قضات مجرب در استان صورت می گیرد و تمام نقاط ضعف و قوت استخراج و در یک فرآیندی نسبت به پیگیری نقیصه ها دنبال می شوند.

القاصی مهر به مدیریت ویژه سلامت دستگاه قضایی و عدم اغماض از کوچکترین تخلف در سیستم قضایی اشاره کرد و با تاکید بر تکریم ارباب رجوع گفت: اقدامات بسیاری در این خصوص صورت گرفته است.

وی افزود: از 10 سال گذشته تاکنون ملاقات های چهره به چهره با مردم به عنوان یکی از برنامه های اصلی در دستور کار قوه قضائیه قرار داشته است؛ یک روز هفته در مرکز استان به همراه سه نفر از معاونین صرفا برای بررسی درخواست ها و ملاقات های مردمی اختصاص داده ایم، تلاش داریم رضایتمندی و اعتماد مردم در این ملاقات ها به دست بیاید.

رئیس کل دادگستری استان فارس بیان کرد: در بخش های اصلاحی و تربیتی زندان ها اقدامات خوبی صورت گرفته است؛ بازسازی محیطی و فضای فیزیکی در 18 زندان سراسر استان، برگزاری کلاس ها و فعالیت های قرآنی در سطح زندان بصورت فراگیر انجام شده است.

القاصی مهر با اعلام اینکه حافظین قرآن کریم در سطح زندان های استان در مقایسه با کل کشور در رتبه اول قرار دارد، درخصوص آزادسازی جرایم غیر عمد با جذب کمک های خیرین گفت: در سال گذشته توانستیم 750 نفر از زندانیان که به لحاظ مسائل مالی و جرایم غیرعمد در زندان بودند را آزاد کنیم.

وی تاکید داشت: دستگاه قضایی برای حفاظت از حقوق بیت المال ورود میدانی داشته است؛ خیلی از اراضی ملی تصرف شده توسط سودجویان رفع تصرف شد.

رئیس کل دادگستری استان فارس اظهار داشت: در سال گذشته 77  هزار و 986 هکتار به ارزش ریالی تقریبی یک هزار و 169 میلیارد و 801 میلیون ریال رفع تصرف از اراضی ملی و منابع طبیعی صورت گرفته است.

القاصی مهر در ادامه گفت: 74 هزار و 841 هکتار به ارزش 4 هزار میلیارد و 338 میلیون ریال از اراضی ملی رفع تصرف و به دولت اعاده شده است.

وی با اظهار اینکه تمام زیرساخت های لازم برای دادرسی الکترونیکی انجام شده، گفت: استان فارس از جهات عملکردی و امتیازی دستگاه قضایی جزو رتبه های برتر کشور است.

رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه 70 درصد ابلاغات ما در حوزه قضایی به صورت الکترونیکی و با ارسال پیام بر روی تلفن همراه مخاطبان انجام می شود، اعلام کرد: با این روش علاوه بر اینکه حریم خصوصی افراد حفظ می شود، از لحاظ سرعت و هزینه نیز بصرفه است.

القاصی مهر بیان کرد: در حال حاضر 468 شعبه حل اختلاف داریم؛ در سال گذشته 43 هزار و 916 هزار فقره از پرونده های ما توسط همین شوراهای حل اختلاف ختم به مصالحه شده است.

نظرات بینندگان