کد خبر: ۱۲۳۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۰۹ تير ۱۳۹۷

درد مزمن زورگیری در مدارس در بزنگاه ثبت نام همچنان ادامه دارد!

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش وپرورش فارس می‌گوید: گروکشی ثبت نام درمقابل مشارکت وهمیاری اجباری غیر قانونی است.
شیرازه، فصل امتحانات تمام شده و دانش آموزان خوشحال از شروع تعطیلات تابستانه در جنب و جوش هستند که چگونه از اوقات فراغت شان نهایت استفده را ببرند، در حالی که با رسیدن نتایج امتحانات و تاریخ ثبت نام برای سال بعد، بوی ماه مهر برای والدین خیلی زود هنگام از راه می‌رسد با همه دردسرهای تلخ و شیرینش.

به گفته والدین، گذشته از استرس اعلام نتایج امتحانات و تبعات آن برای دانش آموزانی که سال تحصیلی موفقی نداشتند و دردسرهای ثبت نام نمی گذارد خیلی‌ها ذوق کارنامه و رشد تحصیلی فرزندانشان در دلشان موج بزند.

از جلوی مدارس که می‌گذری مخصوصا مدارس ناحیه 4 صحبت از شهریه اجباری و برخورد تلخ کادر مدرسه و گروکشی ثبت نام در عوض پرداخت مشارکت در هزینه مدارس کام والدین را تلخ کرده است.

تا حدی که برخی به رغم کارنامه درخشان فرزندان شان در مدارسی که خیلی از کیفیت آموزشی هم رضایت ندارند، فکر ترک تحصیل فرزندان به سرشان زده چرا که در این اوضاع نابسامان اقتصادی در تامین هزینه کیف و کفش و لوازم تحریر هم مانده اند چه برسد به اینکه مشارکت اجباری هم در تامین هزینه مدارس داشته باشند.

کمالی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش وپرورش فارس در گفتگو با خبرنگار شیرازه در خصوص دریافت هزینه اجباری برای ثبت نام در مدارس دولتی می‌گوید: اگر اولیای دانش آموزی خواستند مبالغی رو به عنوان کمک به مدرسه و مشارکت مردمی بدهند این کار نباید به ثبت نام دانش آموز گره بخورد و این مشارکت باید کاملا داوطلبانه وخارج از زمان ثبت نام انجام شود.

مدیران مدارس حق ندارند ثبت نام هیچ دانش آموزی را به پرداخت پول  مشروط کنند


وی تصریح کرد: مدیران مدارس حق ندارند ثبت نام هیچ دانش آموزی را به پرداخت پول مشروط کنند. از نظر قانونی و بر اساس بخش‌نامه های‌موجود از وزارت و بخشنامه‌های استانی و تاکید های ما به ادارات و معاونین آموزشی سراسر استان و به تبع آن تاکید آنها به مدیران مدارس هنگام ثبت نام دانش آموزان تحت هیچ شرایطی نباید هزینه‌ای به عنوان شهریه از والدین گرفته شود.
کمالی یادآور شد: فقط پول کتاب و بیمه حوادث، موقع ثبت نام دریافت می‌شود. هزینه کتاب برای پایه اول تا پنجم بین ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان و بیمه حوادث هم فقط  ده هزار تومان است، هزینه کتاب پایه ششم هم  ۴۵ هزار تومان است.

وی افزود: مقاطع متوسطه اول و دوم هم که  پول کتاب لازم نیست و  فقط پول بیمه حوادث را باید موقع ثبت نام پرداخت کنند.

کمالی با تکید بر اینکه به هیچ عنوان نباید بااجبار پول مشارکت از والدین دانش آموزان گرفته شود اظهار داشت: مشارکت در هزینه مدارس اصلا اجباری نیست. اگر اولیاء دانش آموزان در این مورد شکایت داشته باشند ما به جد پیگیری می کنیم و با مدیر متخلف برخورد خواهیم کرد.

وی در خصوص عواقب شکایت والدین بر وضعیت تحصیلی دانش آموز در مدرسه در طول سال و لزوم نظارت قبل از تخلف نیز پاسخ داد: ما حدود ۲ هزار مدرسه در چهار ناحیه داریم طبیعتا نمی‌توانیم همه آن‌ها را در مدت ثبت نام نظارت کنیم اما نظارت به صورت رندوم در همه نواحی انجام می‌شود و اکیپ‌های نظارتی در سطح مدارس مشغول هستند.

والدین هم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند به دفاتر بازرسی نواحی چهارگانه یا دفتر رسیدگی به شکایات اداره کل استان فارس مراجعه کنند یا از طریق تلفن 32359613یا 32356230شکایات خود را اطلاع دهند یا برای ثبت شکایت به سامانه شکایت سایت اداره آموزش و پرورش مراجعه کنند و مطمئن باشند معرفی متخلف تبعاتی برای دانش آموز آن‌ها نخواهد داشت. ما با فرد متخلف طبق قانون برخورد می‌کنیم بعضا سال‌های گذشته مواردی داشتیم که مدیر متخلف کارش را از دست داد و پول والدین هم برگردانده شد. سال گذشته ۴ مدیر در این خصوص برکنار شدند و هشت مدیر نیز جابجا شدند.

دست مدیران از روی فشار اقتصادی در جیب اولیای دانش آموزان می‌رود!

اظهارات رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل آموزش وپرورش فارس جای امیدواری دارد که گوش شنوایی وجود دارد و مردم می‌توانند در صورت مشاهده این تخلف آشکار که هرساله شاهد آن هستند به مراجع قانونی برای برخورد با متخلف مراجعه کنند اما مدیران مدارس هم دل پردردی دارند.
برخی مدیران در خصوص اینکه چرا هرساله صراحتا خلاف قانون در بزنگاه ثبت نام از جیب والدین زورگیری می‌کنند ودرخواست مشارکت اجباری دارند به والدین پاسخ می‌دهند که وقتی همه جا اعلام می‌کنند گرفتن همیاری موقع ثبت نام غیر قانونی است باید سرانه دانش آموزان را پرداخت کنند تا بتوانیم مخارج اداره مدرسه را پرداخت کنیم.
وقتی سرانه ها پرداخت نمی‌شود و از مدیران می‌خواهند که خودشان با جذب مشارکت از اولیای دانش آموزان از عهده هزینه های اداره مدارس بربیایند، ما چکار باید بکنیم؟ ناخواسته رو درروی والدین قرار می‌گیریم و متهم به کار غیر قانونی می‌شویم در صورتی که چاره دیگری برای ما نگذاشته‌اند.  

براستی این چرخه باطل را چطور می توان متوقف کرد؟ از مسئولین آموزش و پرورش انتظار می‌رود به جای توبیخ مدیران وتهدید به شکایت و ... یک فکر اساسی برای این مشکل قدیمی بکنند. تکرار هرساله این تخلف آشکار نشان می‌دهد تهدید به شکایت و توبیخ خیلی کارساز نبوده چون مشکل اصلی مدیران حل نشده و شکایت هم تبعات بعدی برای دانش آموزان ایجاد می‌کند که خیلی از والدین نمی توانند آن تبعات را به جان بخرند. بنظر می‌رسد تدابیری لازم است تا نیاز مالی مدارس دولتی جایی خارج از جیب خالی مردم تامین شود.

یا مطالبه ای برای درخواست سرانه از وزارت انجام شود یا حداقل به ادارات خدمات رسان مثل آب و برق و گاز ابلاغ شود از مدارس پول نگیرند یا هزینه‌ ها را تقسیط کنند و به مرور زمان تا رسیدن سرانه تدریجا هزینه ها دریافت کنند و خدمات رسانی را قطع نکنند. یا حداقل خیرین مدرسه ساز به داد مدارس برسند و در کنار ساخت مدارس جدید گوشه چشمی هم به مدارسی که با مشکلات مالی عدیده روبرو هستند و والدین دانش آموزان را تحت فشار گذاشتند داشته باشند تا این درد مزمن به صورت ریشه‌ای علاج شود و دانش آموزی به خاطر مشکلات مالی از تحصیل محروم نشود. شاید اگر بین مسئولین و کارشناسان امر اراده ای برای رفع ریشه ای این مشکل وجود داشته باشد بتوانند راه‌های بیشتری برای حل مشکل پیدا کنند.
نظرات بینندگان