کد خبر: ۱۲۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۷
آیت‌الله دژكام:

مدل رفتاری در ادارات مربوط به دوره خان‌سالاری است/ با مردم صمیمی شویم

نماینده ولی فقیه در استان فارس اعتقاد دارد كه نوع ارتباطات و مدل رفتاری ما در ادارات مربوط به دوره ارباب رعیتی و خان‌سالاری است و این است که سبب می‌شود مردم با بدنه مرتبط نمی‌شوند.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، در دیدار با مدیران و معاونین اداره آبفا استان گفت: در خصوص مسئله آب بیش از ۱۰ سال هست که همه می‌دانیم باید الگوی مصرف را بهینه کنیم اما به نظر می‌رسد پاسخ لازم را نمی‌گیریم.

وی با بیان اینكه جایی از کار ما ایراد دارد كه جواب نمی‌گیریم لذا مشکل را باید شناسایی کنیم، افزود: اگر می‌خواهیم مردم وارد این عرصه شده و کمک دهند باید به خودمان در عرصه مدیریت نگاه کنیم که آیا می‌توانیم این ظرفیت را ایجاد کنیم؟

آیت‌الله دژكام اظهار كرد: ما در نوع تعامل ادارات و دولتی‌ها با مردم از یک مدل خیلی قدیمی و حتی باستانی استفاده می‌کنیم یعنی نوع ارتباطات و مدل رفتاری ما مربوط به دوره ارباب رعیتی و خان‌سالاری است و این است که سبب می‌شود مردم با بدنه مرتبط نمی‌شوند.

انقلابی كه انجام دادیم هنوز در درون ما نهادینه نشده است

امام جمعه شیراز با بیان اینكه در همه ادارات وضع همین است، گفت: این یعنی انقلابی که در بیرون انجام دادیم در درون ما هنوز نهادینه نشده است، به‌عنوان مثال در برخورد با مسائل و مشکلات جامعه مثل بحث قاچاق، مصرف بهینه آب، چاه‌های غیر مجاز و...می‌گوییم گوشش را باید برید. پوست از سر آن کند و این‌ها مربوط به دوران قدیم است و آیا راه حل دیگری برای این مسئله سراغ داریم؟

وی با تصریح اینكه شاید شعار ما چیز دیگری باشد اما عمل ما این است و به دنبال تغییر در رفتار مردم هستیم، لذا به نتیجه نمی‌رسد، گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب فرمودند ما مسئولین فاصله خود را با مردم کم می‌کنیم و از این مشکلاتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ما ایجاد می‌کند رد می‌شویم یعنی با مردم صمیمی شویم.

آیت‌الله دژكام گفت: هر گاه مسئله‌ای در یک مدل رفتاری با مردم به مسئله مردم و دولت تبدیل شد آن مسئله حل می‌شود اما اگر فقط مسئله دولت شد دیگر مردم همکاری نمی‌کنند و معلوم نیست که مشکل حل شود.

مدل رفتاری خان‌سالارانه باید تغییر پیدا كند
نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینكه مدل رفتاری خان سالارانه بر ما هست و با ما نیست و باید تغییر پیدا کند، گفت: اگر این مدل را تغییر ندهیم ادامه دادن مسیر میسر نیست و مطمئنا مردم آن را تغییر می‌دهند. این باید به باور تبدیل شود تا زودتر راه حل مشکلات پیدا شود.
وی یادآور شد: مدل رفتاری در عمق ذهن ما تغییر نکرده است وگرنه در رده عالی کشور رهبر می‌فرمایند ما به مردم نزدیک می‌شویم و همین کار را می‌کند یا در قضایای اخیر رییس جمهور همین کار و رفتار را از خود نشان داد.

احسان یعنی وظایف خود را به خوبی انجام دهیم
آیت‌الله دژكام در ادامه سخنان خود با بیان اینكه متأسفانه در مورد احسان کم صحبت شده است، گفت: احسان یعنی کار و وظیفه‌ای که به عهده ما هست به خوبی انجام دهیم.اگر ما کار را خوب تحویل دهیم فاصله ما با مردم کم می‌شود. مردم ما را درک می‌کنند. رئیس محترم دولت خواست که بیشتر کار کنیم. مردم زرنگ هستند. بیشتر کار کردن را می‌بینند و درک می‌کنند.

وی با تأكید بر اینكه هر کس بخواهد ادای مردمی بودن را در آورد مردم می‌فهمند، گفت: چرا خیال می‌کنیم می‌توان دیگران را فریب داد در حالی که خودمان ادعا داریم فریب نمی‌خوریم؟ احسان یعنی اینکه مردم ببینند کار می‌شود و بر روی احسان باید کار شود تا ما به مشارکت برسیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه امروز اگر مشکل داریم در بحث آب مردم باید ببینند که خود مدیران حتی برای اسراف یک قطره آب حساس هستند، گفت: پرت آبی را که از فرسودگی شبکه در مجموعه استان وجود دارد را حساب کنید تا ببینیم چند درصد آبی که با این همه هزینه و نیروی انسانی آماده می‌شود پرت می‌شود؟ کار هزینه دارد اما دلسوزی هم باید مشاهده شود.

لزوم استفاده از الگوهای بومی در صرفه‌جویی

وی یادآور شد: گاهی الگوهای خارج از کشور می تواند الهام بخش باشد اما باید آن ها را با الگوهای بومی خودمان یکی کنیم تا مردم راحت‌تر با ما تعامل کنند. وقتی سبک و الگوی جدید به کار می‌رود، طبیعتاً مقاومت و تعارض‌هایی به وجود می‌آید.

آیت‌الله دژكام با تأكید بر اینكه از تجارب جهان استفاده کنیم ولی بومی و مانوس به فرهنگ خودمان باشد، گفت: مجموع کارهای انجام شده و در حال انجام واقعا جای تشکر دارد و مطمئن باشید این سختی‌ها وقتی با خیراندیشی و نیکوکاری به مردم باشد به زودی حل می‌شود و نتایج خوبی خواهیم گرفت و گاهی هم مصلحت الهی این است که ما مواجه با مسئله‌ای شده تا قدرت ما در مقابله با مسئله به دنیا ثابت شود.
ایکنا
نظرات بینندگان