کد خبر: ۱۲۳۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۸ - ۲۶ تير ۱۳۹۷

۶ دلیل اصلی کند شدن گوشی‌ و راه حل آن‌ها

چرا سرعت گوشی پایین می‌آید؟ چگونه سرعت گوشی را بالا ببریم؟ این‌ها سوال‌هایی است که معمولا صاحبان گوشی‌های قدیمی از خود می‌پرسند.
به گزارش شیرازه، به نظر می‌رسد گوشی‌های ما به‌صورت ناگهانی سنگین و کند می‌شوند و دلیل واضحی برای این موضوع وجود ندارد. در این زمینه می‌توان به دلایل احتمالی زیادی اشاره کرد. خوشبختانه، بخشی از این موارد قابل پیش‌گیری و قابل اصلاح هستند. در ادامه به ۶ علت کند شدن گوشی و راه‌های افزایش سرعت گوشی می‌پردازیم.
 
اپلیکیشن‌های پس‌زمینه

احتمالا این مورد را قبلا هم شنیده‌اید اما باید بگوییم وجود تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها در محیط پس‌زمینه می‌تواند منجر به کند شدن گوشی شود. طی مرور زمان ما اپلیکیشن‌های متعددی را در گوشی خود نصب می‌کنیم و در این حین حذف کردن اپلیکیشن‌های بلااستفاده را هم فراموش می‌کنیم. بسیاری از این اپلیکیشن‌ها برای به‌روز کردن اطلاعات خود، اتصال به اینترنت یا نظارت بر دیگر بخش‌های سیستم، از منابع موجود در پس‌زمینه استفاده می‌کنند و همین می‌تواند منجر به کم شدن سرعت گوشی شود.

گوشی‌ها منابع محدودی دارند (حافظه رم، پردازنده و دیگر موارد) و این منابع باید به موارد مربوط به پس‌زمینه و وظایف بااهمیت تخصیص یابند. با توجه به این موضوع، کاملا طبیعی است که اپلیکیشن‌های سنگین بخش زیادی از منابع پس‌زمینه را مصرف می‌کنند و این موضوع منجر به کاهش سرعت گجت می‌شود. اندروید در زمینه‌ی مدیریت منابع سیستم توانایی‌های زیادی دارد، اما بالاخره این توانایی‌ها هم حد و حدودی دارند و نباید انتظار معجزه از آن داشته باشیم. خوشبختانه، اندروید P دسترسی اپلیکیشن‌های پس‌زمینه به منابع سیستم را محدود می‌کند و در مورد دیگر اپلیکیشن‌ها هم چنین رویکردی را اتخاذ می‌کند. اما تا زمان دسترسی به این نسخه از اندروید، می‌توانیم برای افزایش سرعت گوشی کارهایی را انجام دهیم.

اولین کاری که در راستای افزایش سرعت گوشی باید انجام شود، حذف کردن اپلیکیشن‌های بلااستفاده است. خوشبختانه، نسخه‌های جدید اندروید این کار را ساده‌تر از گذشته کرده‌اند و به‌صورت خودکار اپلیکیشن‌هایی که در مدت زیادی مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، به‌صورت یک فهرست در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

برای بررسی سرویس‌های فعال در سیستم گوشی، در بخش About phone با ۷ بار ضربه بر گزینه‌ی build number می‌توانید Developer Options را فعال کنید. بعد از ورود به Developer Options، بر تب Running services ضربه بزنید. علاوه بر این، برای بررسی تأثیر این سرویس‌ها در زمینه‌ی سرعت گوشی یا عمر باتری، می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی مانند Greenify یا Servicely بهره ببرید.

پر شدن و گسستگی حافظه

سرعت انتقال فایل به حافظه NAND ارتباط مستقیمی با پر شدن آن دارد و با پر شدن آن، سرعت این انتقال کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به کند شدن گوشی شود. این موضوع می‌تواند ناشی از نصب تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها، ذخیره‌ی حجم انبوهی از عکس‌ها و ویدیوها و فایل‌های موقت مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف باشد.

خوشبختانه، زمانی که فضای خالی حافظه گوشی رو به اتمام است، اندروید پیامی را در مورد این موضوع به نمایش درمی‌آورد و به کاربر توصیه می‌کند بخشی از فایل‌های بلااستفاده را پاک کند. البته بهتر است که با پاک کردن چنین فایل‌هایی، کار را به این مرحله نرسانید. حتی اگر نوتیفیکیشن‌های مربوط به free up spaces دریافت نکرده‌اید، سن بالای حافظه یا حجم انبوه فایل‌های مربوط به اپلیکیشن‌های پاک شده می‌توانند سرعت سیستم را کاهش دهد. از این موضوع تحت عنوان «گسستگی» (fragmentation) یاد می‌شود. در ضمن از کار افتادن بخش‌هایی از حافظه که می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد، منجر به افزایش این گسستگی می‌شود.

هرچند فلش مموری‌ها و حافظه‌های SSD مانند هارد درایوهای قدیمی بخش متحرکی ندارند و به همین خاطر مشکلات کمتری دارند، اما وجود بخش‌های ناشناخته‌ی متعدد در حافظه، می‌تواند دستیابی به این اطلاعات را به کار زمان‌برتری بدل کند. با افزایش این گسستگی، گجت برای دستیابی به اطلاعات مختلف باید زمان بیشتری را صرف کند که این موضوع به‌صورت کاهش سرعت گوشی بروز پیدا می‌کند.

اندروید و دیگر کنترلرهای درایو، در زمینه‌ی یکپارچه کردن حافظه، عملکرد نسبتا خوبی دارند. با این حال، با پر شدن حافظه، به دلیل کمبود فضا، انتقال و ذخیره‌سازی فایل‌های جدید به کار بسیار سخت‌تری بدل می‌شود. اگر حافظه گوشی شما کاملا پر شده و حذف فایل‌ها دیگر تأثیر محسوسی در افزایش سرعت گوشی ندارد، بهتر است که محتویات حافظه را به‌طور کامل پاک کنید. چنین کاری احتمالا مشکل موردنظر را برطرف می‌کند، البته غیر از اینکه حافظه‌ی مذکور بسیار قدیمی باشد و دیگر توان چندانی برای ادامه فعالیت نداشته باشد. در ضمن بهتر است فایل‌هایی مانند عکس‌ها، ویدیو و آهنگ‌ها را به جای حافظه داخلی، در کارت MicroSD ذخیره کنید زیرا جایگزین کردن این کارت حافظه‌ها کارت بسیار راحتی محسوب می‌شود. در نهایت می‌توانیم استفاده از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری را هم توصیه کنیم.

عمر باتری

باتری‌ها هم پا به سن می‌گذارند. بعد از دو یا سه سال استفاده از باتری، ظرفیت آن‌ها کاهش می‌یابد و شاید دیگر نتوانند شارژ یک روز گجت را هم تأمین کنند. باتری‌هایی که سن و سال بالایی دارند، معمولا بخش زیادی از شارژ دریافتی را هدر می‌دهند و آن را به گرما تبدیل می‌کنند. این گرما می‌تواند پردازنده را هم تحت تأثیر قرار دهد. زیرا با گرم شدن یک پردازنده، معمولا سرعت آن کاهش می‌یابد. در ضمن پردازنده‌ها و حافظه‌ها برای اینکه عملکرد خوبی داشته باشند، باید جریان برق زیادی را دریافت کنند و باتری‌های قدیمی در این زمینه توانایی‌های چندانی ندارند و همین موضوع هم منجر به کند شدن گوشی می‌شود.

سال گذشته، جریان مربوط به کاهش سرعت آیفون‌ها به دلیل بهره‌گیری از باتری‌های قدیمی سروصدای زیادی ایجاد کرد. در همین زمینه بسیاری از شرکت‌های اندرویدی اعلام کردند که آن‌ها برای گوشی‌های خود از چنین رویکردی بهره نمی‌برند. در هر صورت، باتری‌های قدیمی به دلیل اینکه نمی‌توانند مانند سابق ولتاژ دیگر قطعات را تأمین کنند، این موضوع تأثیر مستقیمی در عملکرد مواردی مانند حافظه رم و پردازنده و حافظه داخلی دارد.

در بدترین حالت ممکن، باتری رو به مرگ می‌تواند منجر به ریبوت‌های پیاپی گوشی شود. تنها راه‌حل این معضل، جایگزین کردن باتری قدیمی با یک باتری جدید است. متأسفانه، به دلیل اینکه بسیاری از گوشی‌ها از باتری‌های غیرقابل تعویض بهره می‌برند، برای تعویض آن‌ها باید مبلغ نسبتا زیادی را هزینه کنید.

فرسودگی حافظه

همانند باتری‌ها، حافظه‌ی داخلی گوشی‌ها هم پیر می‌شوند. این موضوع دلایل مختلفی دارد اما به‌طور خلاصه می‌توان گفت که ظرفیت حافظه‌های داخلی، همانند باتری‌ها، طی مرور زمان کاهش می‌یابد. موضوع گسستگی که کمی بالاتر اشاره کردیم، می‌تواند منجر به تشدید این روند شود. با توجه به این موضوع، همواره بخش‌های اضافه‌ای در حافظه داخلی وجود دارند که با از کار افتادن بخش‌های قدیمی، این قسمت‌های جدید به کار گرفته می‌شوند. در نهایت، عمر حافظه‌ی داخلی بستگی به میزان دیتای جدیدی دارد که در آن ذخیره می‌کنید. روی هم رفته، معمولا حافظه‌های داخلی دو تا سه سال به‌خوبی جواب می‌دهند و عمر کلی بسیاری از آن‌ها بین ۵ تا ۱۰ سال است.

به‌روزرسانی سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تأثیر زیادی در کند شدن گوشی داشته باشد، به‌روزرسانی سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها است. معمولا نسخه‌های جدید آن‌ها از امکانات بیشتری بهره می‌برند و بهره‌گیری از امکانات بیشتر مساوی است با فشار بیشتر به قطعات سخت‌افزاری گجت‌های قدیمی.

البته این مورد یک تئوری محسوب می‌شود که طرفداران و مخالفان زیادی هم دارد. حداقل در فضای اندروید، بیشتر گوشی‌ها بعد از دو سال دیگر به‌روزرسانی‌های مربوط به سیستم‌عامل را دریافت نمی‌کنند و به همین خاطر این تئوری برای بیشتر آن‌ها چندان صادق نیست. علاوه بر این، حداقل ویژگی‌های سخت‌افزاری لازم برای اجرای نسخه‌های مختلف اندروید، معمولا تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند و به‌عنوان مثال یک گوشی قدیمی که فقط از یک گیگابایت حافظه رم بهره می‌برد، به طور ناگهانی توانایی اجرای اندروید اوریو یا اندروید P را از دست نخواهد داد. در ضمن باید خاطرنشان کنیم که این موضوع را نمی‌توان به iOS هم تعمیم داد زیرا این سیستم‌عامل قواعد و ویژگی‌های خاص خود را دارد.

البته کاملا طبیعی است که با افزوده شدن ویژگی‌های مختلف به اپلیکیشن‌ها، آن‌ها سنگین‌تر از گذشته شوند. اما بیشتر اپلیکیشین‌های طوری طراحی شده‌اند که بخش زیادی از حافظه رم و قدرت پردازشی پردازنده را اشغال نکنند و در ضمن طراحان همواره توجه ویژه‌ای به موضوع مصرف شارژ نشان می‌دهند؛ زیرا کاربران از اپلیکیشن‌هایی که شارژ زیادی مصرف می‌کنند دل خوشی ندارند و معمولا این افراد چنین اپلیکیشن‌هایی را به سرعت پاک می‌کنند (البته کاربران معمولا برای بازی‌ها استثناء قائل می‌شوند). در نهایت باید بگوییم که شاید به‌روزرسانی نرم‌افزارها در کند شدن گوشی تأثیر داشته باشد، اما این تأثیر چندان زیاد نیست.

تأثیر منفی تلقین

اگر هیچ‌کدام از موارد بالا مقصر کند شدن گوشی شما نیستند، پس احتمالا این نارضایتی به انتظارات شما برمی‌گردد. همواره به ما گفته می‌شود که گجت‌های جدید و تازه‌نفس سرعت بسیار بیشتری دارند که همین موضوع باعث می‌شود افراد پیش خود فکر کنند که سرعت گجت‌های آن‌ها کاهش یافته است. در واقعیت، بهبودهای مربوط به عملکرد گجت‌های جدید، معمولا در کارکردهای روزانه و معمولی به چشم نمی‌آیند. گجت‌های قدیمی‌تری که به‌خوبی از آن‌ها نگه‌داری شده، به‌راحتی می‌توانند تا چند سال جوابگوی انواع و اقسام نیازهای کاربران باشند.

معمولا در هنگام استفاده از گجت‌های جدید، مشکلات و معضلات کوچک به چشم نمی‌آیند، اما بعد از صرف وقت با گجت موردنظر، این موارد مورد توجه ما قرار می‌گیرند. به همین خاطر هرچه بیشتر از گوشی‌های خود استفاده می‌کنیم، توجه ما به مشکلات ریز و درشت بیشتری جلب می‌شود.

عملکرد گوشی‌های هوشمند طی مرور زمان ضعیف‌تر می‌شود و منشأ اصلی این معضل به طول عمر محدود قطعات درون این گجت‌ها برمی‌گردد. اما با رعایت نکات ساده، می‌توانیم عمر مفید این گجت‌ها را افزایش دهیم و با خیال راحت تا چند سال از آن‌ها بهره ببریم.

منبع:‌ Android Authority
نظرات بینندگان