کد خبر: ۱۲۳۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۷ - ۲۸ تير ۱۳۹۷
در اولین نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس مطرح شد:

گراش میزبان جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی/29هنرمند از سراسر کشوردر جشنواره شعررضوی برگزیده شدند/تالار مرکزی شیراز تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته

سهرابی گفت:اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی دوشنبه اول مردادماه به میزبانی شهر گراش برگزار می‌شود.
گراش میزبان جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی/29هنرمند از سراسر کشوردر جشنواره شعررضوی برگزیده شدند/تالار مرکزی شیراز تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشتهبه گزارش شیرازه، آیین پایانی سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی روز دوشنبه اول مرداد ساعت ۲۲ در حسینیه ابوالفضل(ع) شهر گراش برگزار می‌شود.

اولین نشست خبری مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد فارس پس از حدود یک ماه از این انتصاب با اعلام برنامه های سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی همزمان شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در این نشست اعلام کرد: اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی دوشنبه اول مردادماه به میزبانی شهر گراش برگزار می‌شود.

صابر سهرابی ابراز داشت: برپایی جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی برای سومین سال است که از سوی دبیرخانه بنیاد بین المللی امام رضا(ع) به فارس محول شده که در طول این مدت روند رو به رشدی داشته است. وی از ارسال ۳۵۲ اثر از ۱۱ گویش به جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی در سال گذشته خبر  داد و گفت: امسال رشد قابل توجهی داشتیم و ۱۵۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

سهرابی با اعلام اینکه ۱۳۰۰ اثر دقیقا در چارچوب مقررات جشنواره می‌گنجید، افزود: جشنواره شعررضوی  اقوام ایرانی در موضوع‌های مختلفی نظیر امام رضا(ع) و خانواده، امام رضا(ع) و جامعه اسلامی، سیر زندگی امام رضا(ع) و...فراخوان آثار داشته و آثار ارسالی نشان می‌دهد ۱۳ استان در سطح کشور این جشنواره ملی شرکت کردند.

وی تصریح کرد: با هماهنگی دبیرخانه جشنواره داوری آثار توسط داوران استانی و اساتید مجرب خود استانها انجام گرفت و ۲۹ نفر به عنوان برگزیدگان نهایی این جشنواره معرفی شدند که روز یک مردادماه میزبان این برگزیدگان هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با بیان اینکه این جشنواره تنها جشنواره ای است که هنرهای هفتگانه با تمام زیرمجموعه هایش را درگیر خود کرده است، افزود: این رویداد جایگاه خوبی برای دریافت نشان هنری بر اساس اعتبار و درجه داورانی است که آثار را قضاوت می‌کنند.

وی هدف از برگزاری این رویداد ادبی را ترویج فرهنگ و هنر آیینی و اشاعه فرهنگ رضوی دانست که در شاخه های ملی و بین المللی از سوی بنیاد امام رضا(ع) برگزار می شود.

سهرابی یاداور شد: گسترش فعالیت های فرهنگی  و هنری و پاسداشت و معرفی کسانی که در این حوزه فعالیت می کنند، از دیگر اهداف این رویداد است.

وی با بیان اینکه این جشنواره موضوعات متفاوتی دارد، خاطرنشان کرد: هر ساله یک بخش ویژه برای هر استان دراین جشنواره در نظر گرفته شده که در فارس این موضوع به طور اختصاصی به حضرت احمدبن موسی، شاهچراغ(ع) اختصاص یافته و شاهد تولید آثار ارزشمندی با این موضوع خواهیم بود.

 
استقبال چشمگیر در ارسال آثار از ویژگی های منحصر به فرد جشنواره شعر رضوی

سهرابی تمرکززدایی از برنامه های کلان فرهنگی و هنری را علاوه بر استقبال چشمگیر در ارسال آثار یکی از ویژگی های منحصر به فرد این دوره از جشنواره دانست و گفت: تمرکززدایی برای معرفی شهرستان‌ها نیز می‌تواند مفید و موثر باشد. به همین علت میزبانی اختتامیه این جشنواره را باتوجه به اعلام آمادگی این شهرستان به گراش سپردیم و  تمام مسئولین و امکانات این شهرستان برای برگزاری هرچه بهتر این مراسم بسیج شده اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به  گویش هایی که در این جشنواره به رقابت می پردازند ابراز داشت: لری، بلوچی و ابهری، گیلکی و تالشی و تالی، مازندرانی، استرآبادی و طبری، کردی و گویش های وابسته به آن از قبیل اورامانی، کرمانجی، گورانی و زازا در این جشنواره صاحب اثر هستند. همچنین در بخش گویش های استان فارس، لارستانی و گویش های وابسته(گراشی، اوزی، فیشوری، اشکنانی، اسیری، فداغی، اهلی، خنجی، بستکی و بندری)، کوهمره ای و گویش های وابسته از جمله دوسیرانی، کنده ای، سمغانی، نودانی، پاپونی، شورابی، بایگانی و...، گویش های سمنانی(سرخه ای، لاسگردی، شهمیرزادی، سنگسری، خوری)، خوزی(شوشتری، دزفولی، بهبهانی و...)، آذربایجانی(کرینگانی) و گویش های خراسانی از جمله مشهدی، گنابادی، طبسی و... در این جشنواره  به رقابت پرداختند.

جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی تولد «رودهای البرز، چشمه های زاگرس» را به ارمغان آورد


به گفته سهرابی برگزیدگان اول تا سوم جشنواره شعر رضوی اقوام ایرانی سال بعد به مدت ۴ روز مهمان کلیه برنامه های جشنواره در مشهد مقدس خواهند بود.


وی همچنین از رونمایی کتاب جشنواره که با 500صفحه شامل آثار برتر به چاپ رسیده همزمان با آیین پایانی با نام «رودهای البرز، چشمه های زاگرس خبر داد و افزود: این اولین بار است که همزمان با اختتامیه کتاب اشعار برگزیده هم رونمایی می‌شود.
 
کتابخانه مرکزی شیراز همچنان سرگردان در جستجوی مکان مناسب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در بخش دیگری از این نشست پیرامون برنامه های گرامیداشت روز خبرنگار عنوان کرد: در رابطه با روز خبرنگار جلساتی با خانه مطبوعات و انجمن صنفی خبرنگارن و عکاسان خبری فارس برگزار شد تا مفاهمه در پی داشته باشد، از این رو، تلاش می کنیم متفاوت تر از هرسال این مراسم برگزار شود.

وی تاکید داشت از تمامی فعالان رسانه‌ تقاضا داریم نظرات خود را درباره چگونگی این مراسم اعلام کنند.

وی درخصوص وضعیت کتابخانه مرکزی شیراز هم به خبرنگاران پاسخ داد: با توجه به اینکه زمین کنونی برای احداث کتابخانه یادشده مشکلاتی داشت؛ در حال رایزنی با استانداری و مسکن و شهرسازی هستیم و تلاش می کنیم ساخت آن در مرکز شهر شیراز به سرانجام برسد.

سهرابی درباره تالار مرکزی شیراز نیز توضیح داد: تالار مرکزی شیراز با سه سالن همایش هشتصد نفره و گالری و قسمت‌های مختلف پیش بینی شده و تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. البته در این مجموعه فضایی برای کتابخانه طراحی نشده و کتابخانه مرکزی در مکانی جدا به سرانجام خواهد رسید.

تلاش می‌کنیم جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای فرهنگ عمومی خروجی موثرداشته باشد

مدیركل ارشاد فارس در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر زمان‌برگزاری نشست‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای فرهنگ عمومی با توجه به تغییرات امامت جمعه شیراز و همچنین مدیریت كل ارشاد فارس، گفت: روز گذشته احكام جدید شورای فرهنگ عمومی استان و همچنین شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان از سوی وزارتخانه صادر و خدمت آیت‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز اهدا شد. در حال حاضر در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در اولین فرصت جلسات این شوراها را برگزار كنیم.

وی تأكید كرد كه تلاش ما بر این است كه جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و شورای فرهنگ عمومی به‌صورت منظم برگزار شود و خروجی موثرداشته باشد و تنها به مصوبات اکتفا نشود.
نظرات بینندگان