کد خبر: ۱۲۳۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۱ - ۲۸ تير ۱۳۹۷

زنان قدرتمند جهان دیجیتال

در این مطلب قصد داریم تعدادی از زن‌های تاثیرگذار در عرصه دیجیتال را به شما معرفی کنیم.
به گزارش شیرازه، وقتی از چهره‌های پیشرو دنیای فناوری مثل بیل گیتس، استیو جابز، ایلان ماسک و... صحبت به میان می‌آید جای خالی زن‌ها به شدت احساس می‌شود، اما این بدان معنا نیست که آنان سهمی در این عرصه نداشته و ندارند. در ادامه این مطلب قصد داریم تعدادی از زن‌های تاثیرگذار این عرصه را با شما مرور کنیم.

آیدا لاولیس (برنامه‌نویس و مبدع الگوریتم)
بین سال‌های ١٨٤٢ و ١٨٤٣ میلادی، آیدا لاولیس به ترجمه مقاله‌ای از یک مهندس ایتالیایی پرداخت و خودش نیز مطالبی را به آن افزود و حاصل را «یادداشت‌ها» نامید. این یادداشت‌ها امروزه به عنوان اولین برنامه کامپیوتری شناخته می‌شوند. یادداشت‌های او درباره یک ماشین محاسبه‌گر به عنوان اولین الگوریتمی شناخته می‌شوند، است که قرار بود توسط یک ماشین استفاده شوند.


باربارا لیسکف (دانشمند علوم رایانه)
به دست آوردن جایزه معتبر تورینگ در سال ٢٠٠٨ میلادی برای «ابداعات اساسی در طراحی زبان برنامه‌نویسی»، دریافت مدال فون نیومن و تدریس به عنوان استاد اعظم در دانشگاه MIT از جمله دستاورد‌های لیسکف به عنوان یک دانشمند علوم رایانه‌ای است. او زبان برنامه‌نویسی CLU و Argus را ابداع کرده و همراه جانت ویگ، اصل جانشینی لیسکف را اثبات کرده است.


ماریسا مایر (متخصص موتور جست‌وجوگر)
ماریسا مایر طی ۱۳ سال همکاری با گوگل در سمت‌های مختلفی از قبیل: مسئول موتور جست‌وجوی گوگل، گوگل‌مپ، گوگل‌بوک و جی‌میل مشغول کار بود. او از سوی مجله نیوزویک به عنوان یکی از ۱۰ شخصیت آینده‌ساز در حوزه فناوری اطلاعات معرفی شده و مجله فورچون هم او را جزو ٥٠ زن جوان و مهم در آینده قلمداد کرده است.


روبرتا ویلیامز (نابغه دنیای گیم)
بیشترین معروفیت ویلیامز به خاطر سری بازی‌های ویدیویی Kings Quest است که اولین بازی‌های ماجراجویانه به حساب می‌آیند. در این بازی مبارزه کننده راهی پر از موانع و یک سری حملات طی می‌کند تا به پیروزی برسد. بازی‌های ویلیامز حل کردن مشکل و منطق را رواج داد و کاربران با آن‌ها توانستند استعداد حل کردن پازل‌های خود را بهبود ببخشند.


هدی لامار (مبدع فناوری اسپکتروم)
نام هدی لامار گوش سینمادوستان را تیز می‌کند، اما با وجود تمام شهرت هدی لامار در دنیای فیلم، او بیشتر در دنیای کامپیوتر به خاطره اختراعاتش شهرت دارد. در آغاز جنگ جهانی دوم لامار با قصد کمک به متفقین، روش مخابره اسپکتروم (طیف گسترده) را ابداع کرد که به‌وسیله آن می‌شد اژدر‌های شلیک شده از زیردریایی‌ها را هدایت کرد.


سوزان کر (مبدع آیکن‌های رابط کاربری)
بسیاری از آیکن‌های مکینتاش حاصل هنر سوزان کر به عنوان یک گرافیست است که از آن جمله می‌توان به طراحی آیکن خط فرمان و آیکن سطل زباله و آیکن Happy Mac اشاره کرد. در اواسط ۱۹۸۰، سوزان شرکت اپل را ترک کرده و در مایکروسافت شروع به کار کرد. او همچنین بسیاری از آیکون‌های فیسبوک را نیز طراحی کرده است.

منبع: شهروند
نظرات بینندگان