کد خبر: ۱۲۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۷
مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس:

نماز جمعه پناهگاهی است که باید دغدغه مردم را به گوش مسئولان برساند/ اعتبارات عمرانی نماز جمعه صفر است

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس با بیان اینکه نماز جمعه پناهگاهی برای مردم است، گفت: این تریبون باید یک رکن تأثیرگذار در کشور باشد، مواضع نظام را به‌ خوبی انعکاس دهد و دغدغه‌ های مردم را به گوش مسئولان برساند.
نماز جمعه پناهگاهی است که باید دغدغه مردم را به گوش مسئولان برساند/ تریبون نماز جمعه باید یک رکن تأثیرگذار در کشور باشد
به گزارش شیرازه، مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان فارس ظهر چهارشنبه (3 مرداد) در جمع خبرنگاران به تشریح برنامه های بزرگداشت سالروز برگزاری نخستین نماز جمعه پس از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: تقدیر از جوانان و پیشکسوتانی که در برپایی نماز جمعه نقش داشته اند، تقدیر از ائمه جمعه موقت و افرادی که در گذشته در منصب امامت جمعه مشغول بوده اند از جمله برنامه هایی است که جمعه پنجم مرداد اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام حسین ملک مکان در ادامه با اعلام اینکه بخشی از این خطبه‌های نماز جمعه بعدی به برکات، آثار و اهمیت نماز جمعه اختصاص خواهد یافت و سخنرانان پیش از خطبه‌ ها در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برای نمازگزاران صحبت خواهند کرد.

وی اظهار داشت: فراخوانی جهت افزایش کیفیت برگزاری نماز جمعه خواهیم داشت که به واسطه آن، نظرات و پیشنهادات عموم مردم و نخبگان را دریافت می کنیم.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس با اعلام اینکه تغییر و تحولات و رویکرد جدید در مدیریت سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور ایجاد شده است، توجه روزافزون به کیفیت اقامه نماز جمعه را از جمله فعالیت هایی دانست که در این شورا انجام خواهد گرفت و بیان کرد: این موضوع در انتصابات ائمه جمعه نیز دخیل است و طبق رویکرد جدید، میزان علم، شرایط سنی، جوان بودن و غیره در انتخاب ائمه جمعه مدنظر قرار می‌گیرد.

حوزوی بودنِ صرف، ملاک انتخاب ائمه جمعه نیست
ملک مکان همچنین گفت: ائمه جمعه سالخورده و پیشکسوت که به دلیل کهولت سن قادر به انجام این مسئولیت نیستند جای خود را به جوانان خواهند داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تنها 3 الی 4 نفر هستند که در حال بازنشستگی هستند، تصریح کرد: حوزوی بودنِ صرف، ملاک انتخاب ائمه جمعه نیست؛ افرادی که از شرایط لازم برخوردار باشند و در گزینش تائید شوند در این سمت قرار خواهند گرفت.

این مقام مسئول، نماز جمعه را پناهگاهی برای مردم عنوان کرد که باید دغدغه های مردم را به گوش مسئولان برساند و افزود: تریبون نماز جمعه باید یک رکن تأثیرگذار در کشور باشد و مواضع نظام و دغدغه‌های مردم را به‌خوبی انعکاس دهد.

ملک مکان با تاکید بر اینکه ما به دنبال اقامه یک نماز جمعه فراگیر در سطح کشور هستیم که تمامی اقشار، گروه‌های سیاسی، احزاب و غیره در آن حضور فعال داشته باشند، اظهار داشت: ائمه جمعه‌ ای می‌خواهیم که با عملکرد مثبت شان بتوانند همه را جذب این مراسم معنوی کنند.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس گفت: انتصاب امام جمعه شهرهای بزرگ به صورت مستقیم و بی واسطه و امام جمعه شهرهای کوچک نیز با یک واسطه (شورای سیاست گذاری ائمه جمعه) توسط مقام معظم رهبری انتخاب می شوند.

وی انتصاب آیت الله دژکام برای امامت جمعه توسطه رهبر انقلاب را انتخابی عالی عنوان و بیان کرد: امام جمعه کنونی شیراز فرد موفقی در عرصه علمی و تجربی است.

ائمه جمعه حتی یک ریال از دولت دریافت نمی کنند/ اعتبارات عمرانی نماز جمعه صفر است
ملک مکان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح مسائل مالی و اعتبارات فعلی و احتیاجات نماز جمعه در استان پرداخت و با تاکید بر اینکه ائمه جمعه حتی یک ریال از دولت دریافت نمی کنند، گفت: تمامی هزینه ها توسط مردم تامین می شود.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس درخصوص دستمزد ائمه جمعه با اظهار اینکه مبلغی حدود 200 الی 600 هزار تومان توسط مقام معظم رهبری به امامان جمعه اهدا می شود، تاکید داشت: تمامی هزینه های این افراد توسط مردم تهیه می شود.

ملک مکان در ادامه با اعلام اینکه عده ای از ائمه جمعه مؤلف و برخی عضو هیئت علمی در دانشگاه ها هستند، افزود: تعدادی از امامان جمعه نیز در آموزش و پرورش شاغل هستند و درآمد خود را در این مشاغل کسب می کنند وگرنه در سِمَت امامت جمعه هیچ دستمزدی از دولت دریافت نمی کنند و بودجه ای ندارند.

وی از وضعیت نابسامان پروژه های ناقص مکان های برگزاری نماز جمعه در استان خبر داد و گفت: اکنون برای تکمیل مصلاهای استان هزار میلیارد تومان پول احتیاج است.

مسئول شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون هیچ اعتباری برای این عمران ها تخصیص داده نشده است، اعتبارات عمرانی نماز جمعه صفر است و خیرین نیز معمولا به این وادی ورود نمی کنند.

ملک مکان با اظهار اینکه مسئولان هر کجا که اعتبار کم می‌آورند از اعتبارات مصلاها و نماز جمعه می‌کاهند، تصریح کرد: اگر روند تخصیص بودجه به همین منوال باشد تمام بناهای نیمه کاره تعطیل می شوند.

به گزارش شیرازه، پنجم مرداد یادآور اقامه اولین نماز جمعه در سال 58 در شهر تهران به امامت مرحوم آیت الله طالقانی (ره) است که با حکم امام خمینی (ره) اولین نماز جمعه را پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اقامه کرد، به همین مناسبت این هفته بنام هفته نماز جمعه نام گذاری شده تا این فریضه مهم عبادی و سیاسی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و طی این یک هفته کارکردها و نقش نماز جمعه در امور مختلف فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی تبیین شود.
نظرات بینندگان