کد خبر: ۱۲۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۳ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

رونمایی از اثر یک فعال رسانه‌ای فارس در روز خبرنگار/دهقان: رشد آگاهی عمومی توسط رسانه بدون داشتن دغدغه اجتماعی غیرممکن است

حسن دهقان گفت: مهمترین وظیفه رسانه، رشد آگاهی عمومی است که بدون عواملی همچون تخصص و کارآمدی در انتقال پیام و البته دغدغه اجتماعی، دستیابی به آن غیرممکن به نظر می رسد.
رونمایی از اثر یک فعال رسانه‌ای فارس در روز خبرنگار/دهقان: رشد آگاهی عمومی  بدون عواملی همچون تخصص و دغدغه اجتماعی، غیرممکن است
شیرازه، هفته خبرنگار امسال با اتفاقات خوبی در حوزه نشر و چاپ آثار تنی چند از فعالان رسانه ای استان همراه است. رونمایی از کتاب نوانتشار«یک خبر خوب برای روابط عمومی ها» یکی از خبرهای خوب وماندگار این هفته است.

حسن دهقان که فعالیت روزنامه نگاری خود را از نشریات دانشجویی در سال های 1381 تا 1386 آغاز کرده و کسب 8 عنوان ملی و منطقه ای با مدیریت دو نشریه دانشجویی در این دوران او را پس از فارغ التحصیلی در رشته فیزیک  اتمی، به کار روزنامه نگاری حرفه ای سوق داده در گفتگو با خبرنگار شیرازه درباره انگیزه اش از نگارش این کتاب می‌ گوید: «من چرا قلم به دست گرفتم؟!»، به عقیده من این حیاتی ترین پرسشی است که هر کس به وادی پر مخاطره رسانه گام می گذارد، در وهله اول باید پاسخی قانع کننده برای آن دست و پا کند! این فعال رسانه‌ای که سال 1392 به عنوان جوان نمونه استان فارس در حوزه رسانه معرفی شد، معتقد است اگر پاسخمان به این پرسشِ اساسی، فقط دریافت چندرغاز حقوقِ «بخور و نمیرِ» ماهیانه از دستگاه‌های دولتی و خصوصی در قامت کارشناس روابط عمومی یا گرفتنِ حق التحریر ناچیزی از مدیران مسئولِ رسانه ها در کسوت خبرنگار باشد، باید بگویم هم کلاه خودمان و هم جامعه ای که به روشنگریِ ما دل بسته، حسابی پسِ معرکه است!

وی که در دوره پنجم، ششم، و هفتم خانه مطبوعات، عضو هیئت مدیره و مسئول کمیته آموزش این تشکل صنفی بوده در توصیف رسالت رسانه‌ها ابراز داشت: آن طور که کارشناسان گفته اند: «رسانه‌ها وظیفه حراست از محیط را به عهده دارند؛ آنها باید همبستگی کلی را بین اجزاء جامعه در پاسخ به نیازهای محیطی ایجاد کنند و مسئولیت انتقال میراث اجتماعی از نسلی به نسل دیگر را به عهده دارند.»  فارغ از این تعاریفِ «دهان پر کنِ» تئوری و آکادمیک، مهمترین وظیفه رسانه، رشد آگاهی عمومی است که بدون عواملی همچون تخصص و کارآمدی در انتقال پیام و البته دغدغه اجتماعی، دستیابی به آن غیرممکن به نظر می رسد.

دهقان تصریح کرد: امروز جامعه رسانه‌ای سوایِ وجود عنصر تعهد در تولید اخبـــار و اطلاع رسانی به بدنه اجتماع، از نظر فنی نیز با چالش های جدی مواجه است. این در حالی است که در دو دهه اخیر مانیفست های متعددی برای ارتقای کیفی محتوا در رسانه ها تدوین شده و صاحبان سازمان‌های بزرگ خبری برای دانش افزاییِ خبرنگاران به هر رشته ای دست می‌یازند. با این وجود بسیاری از خبرنگاران و کارشناسان روابط عمومی حتی در معتبرترین رسانه ها و دستگاه های کشوراز ساده ترین اصول نگارش ژورنالیستی که عمری به درازای قرون دارند!  ناآگاهند و در صورت آگاهی نیز، علاقه ای به استفاده از آن ها نشان نمی دهند.
 
روی سخن این کتاب با کارشناسان روابط عمومی به عنوان شاه کلید ارتباط دستگاه ها و مردم است

رییس انجمن اهل قلم استان فارس و عضو شورای سردبیری روزنامه افسانه ادامه داد: متاسفانه شاهد هستیم که پرداختن به سوژه های نخ نما و سوخته و بی توجهی به ارزش‌های خبری در انتخاب سوژه در تولیدات رسانه‌ای بیداد می‌کند. غلط های نگارشی در آثار خبرنگاران و محتواهای تولید شده توسط کارشناسانِ روابط عمومی موج می‌زند، اصول ساده و پیش پا افتادۀ سبک‌های خبرنویسی رعایت نمی شود، مرز میان رپرتاژ آگهی و خبر از بین رفته است و آنهایی هم که با این اصول آشنا هستند، اغلب به «ژورنالیسم زرد» روی آورده اند! اما روی حرف من و این کتاب با کارشناسان روابط عمومی به عنوان شاه کلید ارتباط دستگاه ها و مردم است؛ افرادی که کارآمدی آنها می تواند در توسعه متوازن یک اجتماع نقش کلیدی داشته باشد و سستی در انجام وظیفه خطیرشان، جامعه را در ورطه ناآگاهی،

بی خبری، خفقان و اضمحلال در می غلطاند!

دهقان توضیح داد: ارتباط صحیح با رسانه‌ها یکی از کلیدهای موفقیت عملکرد سازمان‌ها و روابط عمومی‌هاست و امروزه روابط عمومی‌هایی موفق هستند که رسانه‌ها کمک کار آنها باشند. چرا که رسانه‌ها، نمایندگان افکار عمومی هستند و می‌توانند اطلاعات لازم را در اختیار روابط عمومی‌ها بگذارند و اعلام نمایند که انتظارات مردم چیست و به عنوان پل ارتباطی بین سازمان و مردم عمل کنند. ارتباط با رسانه‌ها که زیر مجموعه ارتباطات برون‌سازمانی و یکی از عمده‌ترین وظایف روابط عمومی هاست اکنون بعنوان سهل الوصول‌ترین و متداول‌ترین راه ارتباط با مخاطبان انتخاب می‌شود. اما یک جستجوی ساده در فضای مجازی در خصوص دغدغه های مدیران روابط عمومی، خبرنگاران و مدیران رسانه نشان می دهد این ارتباط مهم به هزار و یک دلیل مخدوش است و بدون شک اساسی ترین دلیلِ آن عدم توجه به اصول و مبانی نگارش خبر توسط کارشناسان روابط عمومی است.

وی یادآور شد: این روابط عمومی‌ها هستند که باید با آگاهی از اصول نگارش و تولید خبر، بسته های شسته و رفته خبری را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند و در مرحله بعد توقع انتشار آن را داشته باشند؛ موضوعی که غالبا ًمورد توجه قرار نگرفته و زمینه سازِ ایجاد سوءتفاهم می‌شود.

دهقان با اشاره به اینکه  تاکنون کتاب ها و مقالات متعددی در خصوص روش های ارتباط صحیح میان روابط عمومی ها و رسانه تدوین شده است و بر همین اساس، این مجموعه مختصر هرگز ارادۀ افاضۀ فضل در این خصوص را ندارد، اظهار داشت: این کتاب با بررسی چالش‌های فراروی این ارتباط، در نظر دارد مبانی ساده و فراموش شدۀ خبرنویسی و نگارش ژورنالیستی را گوشزد کند تا با بهره گیری از این تجربیاتِ روزنامه نگارانه، محصول خبری مدیران و کارشناسان روابط عمومی از جانب رسانه ها پس زده نشود!

این جوان خوش آتیه که در سال 1396 به عنوان شخصیت برگزیده ترویج کتابخوانی ایران نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب شد،  پیش از این کتاب  مجموعه شعر «کمی تا قسمتی عاشق» را در کارنامه خود دارد و مجموعه شعر «نفرین به نان»، مجموعه«مستند نگاری خانه های تاریخی شیراز» ، دبیری مجموعه «تاریخ شفاهی هنر فارس» از آثار در دست انتشار اوست.
نظرات بینندگان