کد خبر: ۱۲۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۷
فسا برگزار کننده بزرگترین تعزیه میدانی کشور؛

آیین 100 ساله در فسا داستان عاشورا را روایت می‌کند

یکی از آیین‌های محرم در استان فارس که به ثبت ملی هم رسیده است، تعزیه روستای صحرارود در فسا است.
به گزارش شیرازه، یکی از برترین آیین عاشورایی که در فسا اجرا می‌شود، اجرای تعزیه در صحرارود است که حدود 400 نفر در برگزاری آن هر ساله سهیم می‌شوند.

مسوول میراث فرهنگی فسا با اشاره به تعزیه‌خوانی به عنوان یک رسم دیرینه سوگواری در ایام محرم به خبرنگار فارس می‌گوید: بزرگترین تعزیه میدانی کشور با بیش از 100 سال قدمت در روستای صحرارود فسا برگزار می‌شود.

رضازاده ادامه می‌دهد: این آیین به صورت شیبه‌خوانی با موضوع روز عاشورا برای عزاداری برای امام حسین (ع) به اجرا درمی‌آید و هزاران نفر را از دور و نزدیک برای شرکت در این مراسم به خود فرا می‌خواند.

 وی اعلام می‌کند: امسال نیز این مراسم بزرگ همانند سال‌های قبل در این روستا برگزار خواهد شد و همگان فرصت دارند تا در این مراسم سوگواری کهن شرکت کنند.

حضور هنرمندان

رضازاده از شرکت هنرمندان در اجرای این تعزیه باشکوه خبر می‌دهد و بیان می‌کند: هنرمندانی که به ایفای نقش در برگزاری سالانه این تعزیه می‌پردازند از حدود یک ماه قبل با تمرین مداوم، خود را برای به تصویر کشیدن وقایع جانسوز کربلا آماده می‌کنند.

 

وی می‌افزاید: اجرای این تعزیه میدانی تقریبا 4 ساعت زمان می‌برد و هر ساله حدود 40 هزار بازدیدکننده به تماشای این مراسم آیینی سوگواری می‌نشینند.

200 تعزیه‌گر

این مقام مسوول با اشاره به اجرای این تعزیه بزرگ توسط بیش از 200 هنرمند می‌گوید: علاوه بر این تعداد که به ایفای نقش می‌پردازند حدود 200 نفر هم در برگزاری این مراسم فعالیت می‌کنند که اکثر آنها از اهالی روستای صحرارود فسا هستند.

رضازاده با تاکید بر ثبت ملی این اثر در فهرست میراث معنوی می‌گوید: تعزیه صحرارود در سال 86 به ثبت ملی رسید و همه ساله در میدانی به وسعت 25 هکتار در این روستا برگزار می‌شود.

 

وی با ذکر زمان برگزاری این تعزیه اعلام می‌کند: این مراسم، امسال صبح روز یازدهم ماه محرم برگزار خواهد شد و گردشگران علاقمند به تورها و رویدادهای مذهبی می‌توانند از هم اکنون برای حضور در این آیین سوگواری برنامه‌ریزی کنند.

مسوول میراث فرهنگی فسا، تعزیه را روایت عینی مطلوبی برای به تصویر کشیدن این مظلومیت تاریخی می‌داند و اظهار می‌کند: در اجرای تعزیه میدانی صحرارود سعی می‌شود علاوه بر سوگواری و به تصویر کشیدن وقایع کربلا، نکات اخلاقی و آموزنده نیز گنجانده شود.
فارس
نظرات بینندگان