کد خبر: ۱۲۵۵۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۰ مهر ۱۳۹۷
گزارش شیرازه از یادروز حافظ؛

۲۰ سال است که احیا آب رکن آباد دنبال می کنیم اما همچنان ویران است/ تحفه حافظ برای حل مشکلات انسان معاصر چیست؟/ رونمایی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی»

دست ودلبازی آسمان در مراسم یادروز حافظ شیرازی جلوه های ویژه ایجاد کرده بود والبته بخاطر برگزاری مراسم در فضای باز و گرد آرامگاه لسان الغیب بارش باران پاییزی مراسم را کوتاه تر کرد.
به گزارش شیرازه، مراسم بزرگداشت یادروز حافظ با حضور و سخنرانی آیت الله لطف الله دژکام، نماینده مقام معظم رهبری در فارس، علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، اسماعیل تبادار استاندار فارس، صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس و مقامات استانی و کشوری و جمعی از اساتید اندیشمندان، ادیبان و حافظ پژوهان شامگاه پنج شنبه 19 مهر ماه در آرامگاه حافظ برگزار شد.

۲۰ سال است که احیا آب رکن آباد دنبال می کنیم اما همچنان ویران است/ تحفه حافظ برای حل مشکلات انسان معاصر چیست؟/ رونمایی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی»

دست ودلبازی آسمان در مراسم یادروز حافظ شیرازی جلوه های ویژه ایجاد کرده بود والبته بخاطر برگزاری مراسم در فضای باز و گرد آرامگاه لسان الغیب بارش باران پاییزی مراسم را کوتاه تر کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ابتدای این مراسم ابراز داشت: امسال همزمانی یادروز حافظ و گردهمایی بین المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی اتفاقی بزرگ برای استان است و به یمن همزمانی گردهمایی بین المللی سیزدهمین انجمن ترویج زبان و ادب فارسی و ادروز حافظ شیرازی انجمن تلاش ویژه ای برای رونق بخشی به این مراسم داشت که جای تقدیر دارد.

صابر سهرابی گفت: دیدار یاران همدل که به یمن حافظ به ما عطا گردیده است دولتی همه افتخار و سرور است.

وی افزود: در سه روز بزرگداشت حافظ، ارگان ها و سازمان های متعددی همراهی کردند و نهایت همکاری را با ما داشتند.

۲۰ سال است که احیا آب رکن آباد دنبال می کنیم اما همچنان ویران است

در ادامه منصور پایمرد، رئیس انجمن دوستداران حافظ به غزل خوانی پرداخت و با اشاره به اخبار فضای مجازی درباره نگهداری  آدامس سر آلکس فرگوسن در موزه گفت: با مشاهده این اخبار یادم به تلاش خودم و دکتر کاووس حسن لی و دیگر حافظ دوستان افتاد که در پی احیای آبراهه رکن آباد شیراز هستیم و همچنان بی نتیجه تلاش را ادامه می دهیم.

وی تصریح کرد: این آبی که می تواند برای گردشگران و علاقه مندان شعر و ادب در قالب فرهنگسرایی ایجاد شود ۲۰ سال است که دنبال می کنیم اما همچنان به صورت ویران است، از همین جا در یادروز حافظ و مراسم بزرگداشت او از مسئولان مرتبط با این موضوع از جمله شهرداری شیراز می خواهیم این ارادت را به سعدی و حافظ در عمل انجام دهند.

رئیس انجمن دوستداران حافظ تصریح کرد: به معاون میراث فرهنگی کشور گوشزد کردم و امیدوارم که شهرداری شیراز و میراث فرهنگی استان این میراث تاریخی را به آبادانی برسانند.

احیا آب رکن آباد باید در دستورکار متولیان مربوطه قرار گیرد، هر اعتباری لازم است قطعا از سوی ما تامین خواهد شد

استاندار فارس در ادامه مراسم به این مطالبه واکنش نشان داد و با اشاره به پیشنهاد رئیس انجمن دوستداران حافظ مبنی بر احیای آب رکن آباد شیراز، گفت: انتظار دارم کسانی که در احیا آب رکن آباد نقش دارند در این زمینه اهتمام بورزند و هر اعتباری لازم است برای این منظور قطعا از سوی ما تامین خواهد شد. وی تاکید کرد: احياي آب ركني شيراز باید  به عنوان یادگاری از حافظ و با هدف ساماندهی این منطقه مد نظر قرار گیرد.

۲۰ سال است که احیا آب رکن آباد دنبال می کنیم اما همچنان ویران است/ تحفه حافظ برای حل مشکلات انسان معاصر چیست؟/ رونمایی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی»

اسماعیل تبادار در آیین بزرگداشت حافظ با بیان اینکه حافظ شاعر عشق و عرفان است، افزود: حافظ آینه تمام نمای ایرانی است که شعرای نامدار جهان در برابر نبوغش سر تعظیم فرود آوردند تا آنجا که سید قطب شاعر مصری آن را ثروتی ادبی برای جهان می داند، بی شک شناخت حافظ شناحت وجوه ناشناخته ایرانیان است.

استاندار فارس حافظ را گنجینه شعر و شعور ایرانی خواند و  با تصریح اینکه باید در دولت بی زوال در زبان حافظ جست و جو کرد، گفت: اگر حافظ آسایش دو گیتی را تفسیر دو حرف دانسته است این توصیه از جانب فهم اوست و جهان مطلوب حافظ دنیای رندان و رندانه ایست که اگر محقق شود همه به کام دل می رسند.

وی در ادامه عنوان کرد: جامعه آرمانی حافظ خراب آبادی است که در آن خود پرستیدن و تحقیر دیگران نقش خرابی دارد خراب آباد حافظ آبادترین نقطه زمین است؛ در این آرمان شهر ریا و سالوس و زهدفروشی و محتسبی و تر دامنی را راهی نیست و یکرنگی و گشاده رویی اهورایی ترین چهره در دنیای دلپذیر حافظ است و طبيعتا در چنين جايي از جنگ و ظلم خبري نيست و عدل و انصاف و مروت پيوسته مدنظر است و عشق به انسانيت چون مشعلي در سينه ها  زبانه مي كشد.

استاندار فارس ادامه داد: اگر کسانی می خواهند رمز نفرت ایرانیان از خون ریزی را بفهمند باید بتوانند با عالم حافظ آشنا شوند؛ حافظ معنایی از قرآن را دریافته که می تواند ما را از فضای موجود در دنیا نجات دهد، لذا برای فهم حافظ باید بتوانیم به صدای او گوش فرا دهیم.

تبادار با بیان اینکه هنر حافظ همساز کردن ناهمسازی هاست، افزود: در مكتب تلفيقي عشق كه به اعتقاد حافظ بر هر مكتبي رجحان است، صنم و صمد هر دو جمع شدني است و عشق حافظ اكسير و كيمياي حيات و یا تیزابی است كه هر خارا سنگ نادلپذيري را حل مي كند.

وی با خواندن چند بیت از اشعار حافظ تاکید کرد: حافظ پرورش را مقدم بر آموزش می داند و آثار او بیش از اینکه در پی آموزش باشد در پی پرورش است.

تحفه حافظ برای حل مشکلات انسان معاصر چیست؟

آیت الله لطف الله دژکام شامگاه پنجشنبه در جمع حافظ پژوهان و مهمانان بیست و دومین یادروز حافظ با بیان اینکه این مراسم قال روضه رضوان است، افزود: امیدواریم حلقه رندانه و مستانه شما همواره استوار و در دست هم در مسیر معرفت و زیبایی شناسی به انجام برسد.

امام جمعه شیراز گفت: گاهی انسان فکر می کند که حافظ خیلی عظیم است و دنیایی را به خود مشعول کرده است و سخنش به زبان های مختلف ترجمه شده اما سوالی پیش می آید که حافظ برای انسان معاصر چه دارد آیا این شخصیت ارزشمند ادبی ایران برای انسان روزگار ما تحفه ای برای حل مشکلات امروزی دارد که به نتیجه بینجامد؟

۲۰ سال است که احیا آب رکن آباد دنبال می کنیم اما همچنان ویران است/ تحفه حافظ برای حل مشکلات انسان معاصر چیست؟/ رونمایی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی»
آیت الله دژکام ادامه داد: در یک نگاه کوتاه و گذرا متوجه می شویم مسیری در سه و چهار قرن اخیر در دنیا پیموده شد که نتیجه آن فروکاستن انسان بود؛ این فروکاهش انسان با رنسانس آغاز شده ، اما بدین معنا نیست که پس از رنسانس کسانی که در تمدن رقیب ما می اندیشیدند و کار می کردند در نقطه آغاز مانده باشند.

وی تصریح کرد: از آن روزی که فیلسوفان انسان را در حد ماده فرض کردند تا امروز که اروپایی ها به دوباره شناسی ساحت انسان پرداختند راه طولانی پیموده شده و نهایتا نتیجه همه تحقیقات  فلسفی و جامعه شناختی این شد که برای ساحت انسان علاوه بر سلامت جسمی و روانی سلامت اجتماعی  و سلامت معنوی هم عنوان شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با بیان اینکه این حرف ما نیست بلکه نتیجه تلاش های تمدن رقیب است، تاکید کرد: اگر حافظ امروز در جامعه بشری بیشتر معرفی بشود سخن او و غزلیات نغزش به سلامت اجتماعی و معنوی بشر کمک می کند.

وی یاداور شد: در تعاریف رسمی سلامت اجتماعی توانایی تعامل با انسان ها و محیط با هدف ایجاد رضایت بخشی رابطه بین فردی است، لذا ما اگر با هم نتوانیم ارتباط داشته باشیم لنگیم.

امام جمعه شیراز عنوان کرد: حافظ گرايش ها و چهره هاي مختلفي را به گرد خود آورده است و با این ظرفیت می توان سلامت اجتماعی انسان ها را ارتقا بخشید.

آيت‌الله دژكام با قرائت مطلع غزلی از حافظ با این مضمون"منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن...منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن " گفت: سلامت بخشي حافظ در اين غزل مشخص است. ما بد دیدیم که همدیگر را تحمل نکردیم نمی توانیم با هم انس بگیریم. همه این دیوان نورانی پر از این مثال هاست، از این رو اگر دیده آلوده نکرده بودیم با هم انس می گرفتیم؛

وی با اشاره به مصرع وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم خاطرنشان کرد: اگر به اقتضای مطالعاتم به قرآن و حدیث رجوع کنیم می بینیم چقدر مطالب تاکید شده در قرآن و حدیث در همین مصرع فریاد شده است.

بارش باران پاییزی سخنرانی ها را کوتاه کرده و سرعت بخشیده بود.

آیت الله دژکام هم گذرا نکات را مطرح می کرد و وسریع به مباحث بعدی می پرداخت.

وی با تصريح بر اينكه حافظ راه نجات را در عيب پوشيدن مي داند، گفت: جامعه امروز ما به اميد نياز دارد، كه اين اميد با ياد خدا ايجاد مي شود.

امام جمعه شيراز با بيان اينكه حافظ در انتقاد از خود را باز كرده است، گفت: گاهي در همه ما يك معنويت كاذب ايجاد مي شود در حالي كه خود انتقادي عيبي ندارد ریا و زهد نمایی را باید کنار گذاشت.

هرکس یک بار حافظ را بشناسد در کل زندگی از حافظ دست برنمی‌دارد

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در ادامه این مراسم گفت: روح بلند پرواز شاعر ایرانی اسیر زمین و زمینان نیست بلکه غزل برای او راهی بود تا درددل های جهان و جهانیان را بیان کند.

علی اصغر مونسان در آیین یادروز حافظ اظهار داشت: یادروز حافظ فرصتی است تا دیگر بار در اندیشه های این شاعر و بحث حافظ پژوهان بنشینیم تا از تفکر و اندیشه های او خود را سیراب کنیم.

مونسان ابیاتی از اشعار حافظ را خواند و تصریح کرد: هنر حافظ در پیوند جامعه بود و غزل او در معنا و لفظ جدید بود چون هم عارفانه و عاشقانه بود پس می توان گفت او شعری نو آفرید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اکنون بیش از ۶۰۰ سال از مرگ او می گذرد اما اشعار و اندیشه های او در همه جهان شناخته شده و شنیده می شود، بنابر این اشعار حافظ چون از دل برآمده لاجرم بر دل همه مردم دنیا می نشیند.

وی خاطرنشان کرد: این فرصت و نشستن در میان حافظ‌پژوهان و حافظ‌شناسان به ما امکان می‌دهد تا دریچه عقل و دل را  بر تفکر حافظ بگشائیم و ریزه‌خوار سفره معرفت و عشق شویم.

مونسان با اشاره به ارادت گوته به حافظ افزود: گوته خود را مرهون حافظ می‌داند و می‌گوید که هرکس یک بار حافظ را بشناسد در کل زندگی از حافظ دست برنمی‌دارد چراکه حافظ، شاعری آزاداندیش و وارسته است.

ارادت به حافظ در حد سخنانی و افتخار زبانی کافی نیست چرا پژوهشگاهی در شان این شاعر جهانی نداریم

کاووس حسن لی رئیس مرکز حافظ‌شناسی نیز در لحظات پایانی  آئین یادروز حافظ از مسؤولان شهر و استان به دلیل عدم وجود یک پژوهشکده مناسب حافظ‌شناسی انتقاد کرد و  اظهار داشت: من نمی‌دانم چگونه امکان دارد که شخصیتی به والایی حافظ در شیراز وجود داشته باشد واین همه ارادتمند هم داشته باشد  اما یک مرکز حافظ‌پژوهی در شان وی نداشته باشیم.

وی با توجه به اینکه مسؤولان صرفا به تعریف و تمجید از حافظ می پردازند، افزود: امیدوارم صدای بنده به گوش مسؤولانی که ردیف های جلو را ترک کردند برسد و بدانند که تنها افتخار کردن به حافظ و سخنرانی در آئین یادروزش کافی نیست، بلکه باید به‌اندازه شان این شاعر بزرگ، برای وی اهمیت قائل شد. امروز کرسی حافظ‌پژوهی در شیراز دانشجوی پسادکتری دارد و استادان کشورهای دیگر برای فرصت مطالعاتی به این شهر مراجعه می‌کنند اما یک پژوهشکده درخور نام حافظ وجود ندارد.

این انتقادات در حالی مطرح شد که مسؤولان دعوت‌شده به این آئین از معاون رئیس‌جمهور تا استاندار و مسئولین شهری به خاطر باران پیش از پایان مراسم به‌یک‌باره جایگاه را ترک کردند.

خوانش اشتباه و تلفظ نادرست کلمات توسط رجال سیاسی هم که از حواشی همیشگی مراسم بزرگداشت یادروز حافظ است که همه ساله بیستم مهرماه برپا می شود.


رونمایی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی»
به گزارش شیرازه در پایان این مراسم با حضور معاون رئیس جمهور، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز و مقامات استانی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی» اثر استاد دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی و دانش نامه جامع حافظ و حافظ پژوهی به سرویراستاری استاد بهاالدین خرمشاهی رونمایی شد.

۲۰ سال است که احیا آب رکن آباد دنبال می کنیم اما همچنان ویران است/ تحفه حافظ برای حل مشکلات انسان معاصر چیست؟/ رونمایی از مجموعه سه جلدی «این کیمیای هستی»
نظرات بینندگان