کد خبر: ۱۲۵۶۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷
استاندار فارس:

دستگاه های اجرایی از تمام ظرفیت های قانون بودجه بهره بگیرند/ احیای تالاب های فارس باید با نگاهی جامع به همه ابعاد در دستور کار قرار گیرد

استاندار فارس گفت: با توجه به سپری ‌شدن هفت‌ماه از سال، تمام دستگاه‌های اجرایی استان باید با تلاش مضاعف ، از ظرفیت قانون بودجه سال جاری حداکثر استفاده را کنند.
دستگاه های اجرایی از تمام ظرفیت های قانون بودجه بهره بگیرند/ احیای تالاب های فارس باید با نگاهی جامع به همه ابعاد در دستور کار قرار گیرد
به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان با اشاره به تصویب 44 طرح کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی در این جلسه، ابراز امیدواری کرد که اجرایی‌شدن طرح‌ها به ایجاد فرصت‌های اشتغال در استان بینجامد.

وی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را جزو اولویت های مهم استان دانست که به اعتباری بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان نیاز دارد و تاکید کرد: باید از ظرفیت‌های قانون بودجه سال 1397 در تامین اعتبار این پروژه‌ها استفاده کرد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر لزوم استفاده از تبصره 19 قانون بودجه که مربوط به واگذاری پروژه های عمرانی دولتی به بخش  است، گفت: باید از ظرفیت بخش خصوصی در پیشبرد‌ و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام بهره برد.

تبادار با بیان اینکه باید در پایان سال جاری به یک جمع‌بندی کامل درباره محدودیت‌ها و مشکلات مربوط به واگذاری پروژه ها به بخش خصوصی ذیل  تبصره 19 قانون بودجه رسید، افزود: این مشکلات باید  پس از جمع بندی برای اصلاح قانون در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

وی ادامه داد: در آستانه ارایه لایحه بودجه سال 1398 دولت به مجلس قرار داریم که همه دستگاه‌ها وظیفه دارند با وزراتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه خود درباره تامین اعتبار پروژه‌های ملی و استانی رایزنی کنند.

استاندار فارس با تاکید بر اینکه این اقدامات باید پیش از ارایه لایحه بودجه به مجلس (در آذرماه 97) انجام گیرد، گفت: نقش سازمان برنامه و بودجه برای زمینه‌سازی بهره‌گیری از ظرفیت بودجه سال 98 امری ضروری و جدی است و این سازمان باید با همکاری با نمایندگان مجلس نیازمندی‌ها و اولویت‌های دستگاه‌های استان را برای بهره‌گیری از بودجه سال 98 مشخص کند.

استاندار فارس همچنین پس از ارایه گزارش ساختار ستاد حفاظت و احیای تالاب های استان، با بیان اینکه تنها جدول و برنامه مکتوب نمی تواند حلال مشکلات تالاب ها باشد، تاکید کرد: برای هر کاری حتی اگر همه موضوعات مهیا شده باشد باید یک نظام کاری تعریف شود.

مهندس تبادار یادآور شد: حفظ تالاب ها تنها به سبب زیبایی ظاهری آنها نیست بلکه ارکان اقتصادی و زیست محیطی را نیز در بر می گیرد.

نماینده عالی دولت  در استان فارس با اشاره به اینکه طرح احیای دریاچه ارومیه با همکاری مردم، دستگاه های اجرایی نمایندگان مردم و دولت به عنوان یک مصداق به سرانجام رسید، تاکید کرد: اگر همت جمعی به کار گرفته شود شاهد به نتیجه رسیدن تلاش ها خواهیم بود، اگر چه ممکن است نتیجه مطلوبی به دست نیاید اما بدون تردید مناسب خواهد بود.

وی با اشاره به بحران خشکسالی و به تبع آن ضرورت حفظ اقتصاد کشاورزی در استان فارس، عنوان کرد: حفظ و احیای تالاب ها در استان فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است از این رو پس از ارایه درخواست به معاون اول رئیس جمهوری و حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در استان مقرر شد با متولی گری دانشگاه شیراز و همکاری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان طراح احیای دریاچه ارومیه، طرح جامع حفاظت و احیای تالاب های استان فارس نیز تهیه و اجرا شود.

 تبادار تاکید کرد: نگاه به تالاب های استان فارس باید  نگاهی جامع و دربرگیرنده مسایل عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و... باشد.

وی همچنین نقش و تاثیر نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی را در زمینه احیای تالاب های استان بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: به رغم اینکه اعتباراتی برای تدوین طرح جامع احیا تالاب ها در نظر گرفته شده است اما باید تلاش کنیم یک کد اعتباری ویژه برای تالاب های استان اختصاص داده شود.

در این جلسه ساختار و چارت تشکیلاتی ستاد حفاظت و احیای تالاب های استان فارس  ارایه شد. همچنین طرح ها و مصوبات مربوط به کارگروه های مختلف شورای برنامه ریزی به ویژه کارگروه شهرسازی و امور زیربنایی بررسی و تعدادی از آنها به تصویب رسید.
نظرات بینندگان