کد خبر: ۱۲۵۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷

شکست تلاش نمایندگان اصلاح‌طلب برای تغییر قانون به نفع یک نفر/ افشانی؛ یک قدم تا خداحافظی از شهرداری/ طرحی که با 137 امضا وصول شدو تنها 94 رای موافق داشت!

یک فوریت طرح مستثنا شدن شهردار تهران از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با امضای 137 نفر از نمایندگان مجلس به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال شد با ۱۲۶ رأی مخالف و تنها 94 رای موافق درمجلس رد شد.
به گزارش شیرازه، مهم‌ترین بخش جلسه دیروز مجلس، طرح استفساریه‌ای بود که برای دور زدن قانون منع به کارگیری بازنشستگان و با محوریت طیف اصلاح‌طلب به منظور مستثنا کردن محمدعلی افشانی، شهردار فعلی تهران مطرح شد. 
 
یک فوریت طرح مستثنا شدن شهردار تهران از قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با امضای 137 نفر از نمایندگان مجلس به هیئت‌رئیسه مجلس ارسال شد. نکته جالب توجه که باز بر لزوم شفافیت صحه می‌گذارد نهایتا با ۱۲۶ رأی مخالف و تنها 94 رای موافق درمجلس رد شد. این یعنی 43 نفر از کسانی که این طرح را امضا کرده‌اند در نهایت به این طرح رای نداده‌اند.
در این طرح آمده است: «مطابق ماده (۸۰) قانون شوراها و انتخاب شهرداران و  انتخاب آئین‌نامه اجرایی آن، شهردار توسط منتخبان مردم در شورای اسلامی شهر برای مدت چهار سال انتخاب می‌شود و شهردار می‌تواند هیچ‌گونه رابطه استخدامی بادولت و سایر نهادها نداشته باشد.»
همچنین این طرح می‌افزاید: «طبق تبصره (۳) ماده (۳۰) قانون استخدامی مصوب ۱۳۴۵ و ماده (۲۷) آئین‌نامه استخدامی شهرداری تهران مصوب ۱۲ آبان ماه ۱۳۵۸ معاونین شهردار هم‌تراز معاونین وزرا می‌باشند.»
 
استفساریه نبود بلکه تقنین بود
محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در این رابطه به خبرنگار کیهان گفت: ابقا شهردار مغایر با قانون بود. آنچه ضمن طرح ارائه دادند استفساریه نبود بلکه تقنین بود و مغایر مصوبه قبلی و حتی اگر فوریت آن رای می‌آورد به این نحو در شورای نگهبان به تایید نمی‌رسید.
این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در ادامه افزود: به همین دلیل مجلس هم نمی‌خواست نظر فنی خود را تغییر دهد و لذا رای مخالف داد.
 
تغییر قانون برای یک فرد!
سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس در نشست علنی دیروز در مخالفت با یک فوریت اصلاح قانون منع به کارگیری بازنشستگان، اظهار داشت: این قانون اخیرا تصویب شده و برای یک فرد نمی‌توانیم آن را اصلاح کنیم هر چند برای آقای افشانی شهردار تهران احترام بسیار قائل هستم. حلاوت و شیرینی این قانون را نباید با این استفساریه برای مردم تلخ کرد کما اینکه از زمان قاجار تاکنون هم هیچ قانونی برای یک فرد اصلاح نشده است.
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: براساس اصل 73 نباید اجازه به اصلاح قانون داده شود البته می‌توان دایره شمول منع به کارگیری بازنشستگان را افزایش داد اما استثناء کردن افراد از این قانون درست نیست بنابراین برای خلاقان و جوانان فرصت ایجاد کنیم.
کیهان

برچسب ها: شیرازه ، افشانی ، شفافیت
نظرات بینندگان