کد خبر: ۱۲۵۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷
رئیس سازمان صنعت و معدن فارس خبر داد:

4درصد کارت‌های بازرگانی کشور متعلق به فارس است/ 4کارت بازرگانی در فارس تعلیق شد

همتی گفت: به طور متوسط روزانه 25 تقاضای جدید داریم که 3فقره کارت بازرگانی تمدید یا صادر می‌شود و تاکنون 4کارت بازرگانی به دلیل از دست دادن شرایط براساس تصویب‌نامه جدید تعلیق شده است.

به گزارش شیرازه، علی همتی گفت: اخیرا هیات وزیران مقررات مربوط به کارت های بازرگانی را اصلاح کرد و به موجب این تصمیم، سقف ارزشی واردات برای اشخاص حقیقی و حقوقی دریافت کننده کارت بازرگانی، برای سال اول 500 هزار دلار و برای سال دوم 2 میلیون دلار تعیین شد، همچنین دارندگان کارت بازرگانی برای سال سوم و پس از آن در صورت مثبت بودن ارزیابی عملکرد آنها بدون رعایت محدودیت سقف ارزش، مجاز به واردات هستند.

همتی با بیان اینکه واحدهای تولیدی دارای مجوز صنعتی از مراجع ذیربط و برای تامین نیازهای تولیدی خود، از شمول این بند مستثنا هستند، گفت: دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به غیر برای واردات را ندارند و در صورت احراز واگذاری کارت بازرگانی یا انجام رفتارهای سوءتجاری از سوی دارندگان کارت، اتاق های بازرگانی و صنایع و معادن ایران و تعاون و کشاورزی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت می توانند نسبت به تعلیق یا ابطال کارت اقدام کنند.

همتی تاکید کرد: دارندگان کارت بازرگانی، استفاده کننده از کارت متضامنا مسئولند ، بنابراین بعد از ابلاغ آیین نامه جدید دارندگان کارت باید برای محل فعالیت خود دفتری جداگانه که موقعیت اداری داشته باشد معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه اصلاحیه‌های صورت گرفته باعث شده تا درصد سوء‌استفاده از کارت‌های بازرگانی کاهش یابد ادامه داد: سهم استان فارس در کارت‌های بازرگانی صادر شده کشور 4 درصد است.

رییس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان فارس از صدور، تمدید روزانه 3 فقره کارت بازرگانی به طور متوسط خبر داد و افزود: روزانه 25 فقره تقاضای جدید و 7 فقره پرونده دارندگان کارت بازرگانی مورد ارزیابی قرار می گیرد که تاکنون 4 کارت بازرگانی تعلیق، علت تعلیق کارت‌های بازرگانی ازدست دادن روند شرایط قانونی دارندگان کارتهای موصوف واجرای تصویب نامه جدید هیئت وزیران می باشد.

گفتنی است مطابق قوانین گمرکی کشور، کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده آن، اعم از شخص حقیقی یا حقوقی می تواند با داشتن آن اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند و در ایران تنها بازرگانانی می توانند در واردات و صادرات فعالیت نمایند که دارای این کارت باشند.

صدور این کارت برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به عمل متقابل کشور متبوع آن ها در مورد ایرانیان مقیم آن کشور است، یعنی در صورتی به بازرگان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.

کسانی که اقدام به اخذ کارت بازرگانی می کنند می بایستی در نظر داشته باشند به عنوان تاجری که به قوانین واردات و صادرات کشور آشنایی دارد، مشمول قوانین مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر واردات کالا می باشند و موظف هستند ضمن ثبت نام در سامانه های مورد نظر، مالیات فعالیت تجاری خود را پرداخت کنند.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان