کد خبر: ۱۲۶۷۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۸ - ۲۸ آذر ۱۳۹۷
یک پژوهشگر حوزه اقتصاد مطرح کرد:

ضرورت آشنایی فعالان اقتصادی با ریسک‌های سیستمی/ جبران زیان بانک‌های خصوصی از طریق بانک مرکزی کارشناسی نبود

ادیب گفت: نرخ بالای ارز محصول سیاست های پولی و مالی دولت، سردرگمی‌های بی‌حساب نظام بانکی و عملکرد موسسات مالی و بانک هایی که سود بالا می‌دادند، است.

به گزارش شیرازه، محمدحسین ادیب در دومین همایش ملی توسعه اقتصادی با موضوع بازارهای موازی و نقدینگی های سرگردان که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: از الزامات مهم برای فعالان اقتصادی ما و تصمیم گیری در حوزه اقتصاد آشنایی با اقتصاد جهان، اقتصاد ایران و ریسک های سیستمی داخلی است. تصمیم گیرنده در بخش اقتصاد کشور باید فضای ریسک را درک و بر اساس اطلاعات کافی از بخش های مختلف تصمیم گیری شود.

وی با بیان اینکه عدم ارتباط تصمیم گیرنده با بخش کلان اقتصاد در کشور موفقیت بخش اقتصاد را کم می کند، افزود: افرادی که از ریسک های سیستمی آسیب می بینند کسانی هستند که تک بعدی و تنها بر اساس آنچه در بخش خودشان اتفاق می افتد، تصمیم می گیرند.

ادیب اظهار داشت: ریسک بازار تصمیم ها و ریسک های آینده را شناسایی می کند و این درحالی است که هر تصمیم اقتصادی باید بر اساس 20 مولفه انجام پذیرد در غیر این صورت کلاه برداری و خطا است.

این پژوهشگر حوزه اقتصاد اضافه کرد: فروپاشی در انتظار اقتصاد غرب است و کسی که دارایی های خود را به دلار محاسبه کند در آن فروپاشی، نصف دیگری از دارایی هایش هم از بین می رود.

وی ادامه داد: دیر یا زود در ایران یارانه انرژی را بر می دارند که در این صورت ثروت مردم نصف می شود و نصف شدن های متعدد در اقتصاد ایران در پیش است.

ادیب با تاکید بر اینکه ریسک های سیستمی دیگری در پیش روی اقتصاد ایران است، گفت: به دلیل افزایش نرخ ارز سرمایه بسیاری از مردم نصف شده است. هر کس در کشور ما باید ریسک سیستمی را بداند و به این معناست که بداند چطور از دارایی های خود در مقابل ریسک های سیستمی محافظت کنند.

ادیب افزود: از سال 2002 در دنیا تمام واحدهای تولیدی و اقتصادی، معاونتی تحت عنوان معاونت ریسک ایجاد کرده اند تا ریسک های سیستمی مجموعه های خود را شناسایی و مدیریت کنند.

وی با بیان اینکه بخش عمده افزایش نرخ ارز به دلیل اختلاف تورم ایران و خارج از کشور است، بیان کرد: نرخ امروز ارز محصول سیاست های پولی و مالی این دولت، سردرگمی های بی حساب نظام بانکی و عملکرد موسسات مالی و بانک هایی که تا 23 درصد سود سپرده می دادند، است.

ادیب اظهار داشت: موسسات مالی و بانکی پول مردم را گرفته و پول خودشان را در قالب سود بازگرداندند و این درحالی است که دیر یا زود ریسک ناشی از دادن سودهای بی حساب در اقتصاد ایران تخلیه می شود.

او با بیان اینکه جبران زیان بانک‌های خصوصی از طریق بانک مرکزی کارشناسی نبوده و هیچ جای دنیا چنین کاری نمی‌کنند، اضافه کرد: اگر بانک ها روند سود دهی را برای مدت کوتاه انجام می دادند یک توجیحی داشت اما با این روند نمی شوند کشور را اداره کرد.

ادیب عنوان داشت: در دنیای امروز اقتصاد تخصص و صلاحیت فنی کافی نیست بلکه عصر مدیر مهندسی است که ریسک سیستمی را بلد باشد.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد استارتاپ هایی از نظر تخصص غنی هستند به سرانجام نمی رسند زیرا مدیریت ندارند.

در این همایش جلسه پرسش و پاسخ با حضور دکتر محمدحسین ادیب و دکتر حسین مرزبان پژوهشگر اقتصاد کشور برگزار شد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان