کد خبر: ۱۲۶۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۱ - ۲۹ آذر ۱۳۹۷
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی:

تنها فساد می تواند جمهوری اسلامی ایران را ساقط کند نه کودتا و حمله نظامی

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: جمهوری اسلامی را نه کودتا، نه حمله نظامی و نه حمله مخملی ساقط نمی کند و تنها فساد است که آن را می تواند نابود می کند.
تنها فساد می تواند جمهوری اسلامی ایران را ساقط کند نه کودتا و حمله نظامیبه گزارش شیرازه، احمد توکلی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی شامگاه بیست و هشتم آذر ماه در همایش مبارزه با فساد، احیای اعتماد به تبیین مطالبی درخصوص فساد پرداخت و با بیان اینکه ادبیات مبارزه با فساد مشترک نیست و ارزش دارد که برای آن ادبیات مشترکی بسازیم، گفت: چند سال است می‌گوییم که جمهوری اسلامی را نه کودتا، نه حمله نظامی و نه حمله مخملی ساقط نمی کند و تنها فساد است که آن را نابود می کند.

این فعال سیاسی با اظهار اینکه اگر فکری به حال فساد نشود جهموری اسلامی بر زمین خواهد خورد چرا که هیچ چیزی به اندازه فساد خطرناک نیست، تاکید داشت: هر جایی که فساد باشد اعتماد خارج می شود.

وی سوء استفاده از قدرت یا موقعیت عمومی برای استفاده خصوصی و منفعت شخصی یکی از مهمترین تعاریف فساد دانست و با اظهار اینکه نوع تعریف از فساد در پیدا کردن راه حل برای آن تاثیر دارد، اذعان داشت: انحراف از منافع و ‌مصالح عمومی به منافع فردی، تباری، حزبی و خارجی را باید فساد بدانیم که حتما تخلف از قانون را در بر دارد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی از فساد سیستماتیک سخن گفت و ابراز داشت: وقتی حلقه های فاسد همدیگر را پیدا می کنند فساد شبکه ای می شود و همه هوای همدیگر را دارند.

وی اعلام کرد: جرمی که یک صاحب نفوذ اجتماعی در فرآیند شغلی خود مرتکب می شود و آسیب آن به همه اجتماع است به مراتب سخت تر از جرایم کوچکی است که فقرا انجام می دهند چنانکه حتی در مثال هم جرمی مانند کیف قاپی با اختلاس میلیاردی قابل مقایسه نیست.

این فعال سیاسی با اظهار اینکه یقه سفیدهای همان هایی هستند که فساد سیستماتیک دارند، بیان کرد: این افراد، باسواد و جنتلمن هستند و به خوبی می دانند که چه کسانی را در چه زمانی وارد قدرت کنند تا بتوانند به انواع جرایم دست بزنند.

توکلی با اعلام اینکه فقرا، بیکاران، افراد دلزده از دین، مطلقه ‌ها و دیگر افرادی که به نوعی مشکلاتی دارند قربانیان رفتار یقه سفیدها هستند، تصریح کرد: یقه سفیدها اموال مردم را بدون هیچ گونه خشونت و حتی بدون ورود به خانه هایشان غارت می کنند.

وی افزود: فساد سیاسی همیشه دو طرف دارد، یا سیاستمدار است و یا نیروی بروکراتی که این ها به رشد فساد کمک می کنند.

عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فساد سیاسی اعتماد عمومی و اعتقاد دینی را تقلیل می دهد، اظهار داشت: فساد سیاسی بر ضد کارآمدی است و زمانی که یک فشاد منجر به قانون شکنی شود، مردم نظام را باور نخواهند کرد.

رئیس پیشین مرکز پژوهش های مجلس با اعلام اینکه کم بودن فساد باعث می شود درآمد سرانه بیشتر شود و برعکس؛ با رشد فساد، فقرا سهم کمتری از منابع کشور خواهند داشت، گفت: امر به معروف و نهی از منکر مظلوم است و عده ای کارهای خلافی انجام دادند و می بینیم که چه بر سر کشور آورده اند.

توکلی بیان کرد: اگر به مصادیق پیدایش فساد توجه‌ کنیم، تبارگرایی، ویژه‌خواری، حمایت ویژه از گروه خاص، تجارت نفوذ در انتخابات، خویشاوندسالاری را مشاهده می کنیم که این ها قالب ‌های مهم فساد هستند.

این فعال سیاسی همچنین اعلام کرد: اقتصاد نفتی، اقتصاد دولتی، اقتصاد خصوصی، آیین دادرسی تیعیض آمیز، قانون انتخابات و روش اجرای آن، پدیده درهای چرخان، عدم رعایت عقل‌گرایی در تصمیم ‌سازی ‌ها، فقدان روش‌ های ایستا، ضعف رسانه ‌ها و ضعف رفتار عمومی مهمترین عوامل رشد فساد هستند.
نظرات بینندگان