کد خبر: ۱۲۶۸۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۷
رئیس پیشین صدا و سیما:

آیت‌الله حائری فراتر از جریان‌های سیاسی بود

ضرغامی گفت: آیت‌الله حائری تا پایان عمر فراتر از جریان‌های سیاسی حرکت کرد و مواضعی منصفانه و شجاعانه داشت که در تقسیم ‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجد.

به گزارش شیرازه، عزت‌ الله ضرغامی در نخستین همایش آیت اخلاق و حکمت ویژه سالگرد ارتحال آیت‌الله حائری شیرازی گفت: یکی از آسیب‌های جدی دولت و برخی نهادهای حاکمیتی این است که مدیران جدید تمام اقدامات مثبت مسئولین قبلی را نادیده می‌گیرند به طوری که معلوم نیست خودشان چه تخم دوزرده‌ای خواهند گذاشت! لذا اقدام امام جمعه فعلی شیراز برای برپایی گرامیداشت امام جمعه اسبق شایسته و قابل تقدیر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: گاهی باید قرن‌ها بگذرد تا ارزش یک حادثه یا شخصیت از تمام زوایا نمایانگر شود و آیت‌الله حائری بخاطر ویژگی‌های متنوع و منشوری و نوع نگاه، شخصیتی متفاوت از سایر بزرگان دارد.

ضرغامی افزود: حائری با منش و رفتار خود جلو دو قطبی شدن جامعه را می‌گرفت، یکی از مشکلات امروز در حوزه سیاست ایجاد دو قطبی‌های مصنوعی بلاوجه است؛ درحالی که جامعه ارزش دو قطبی‌شدن را ندارد و به هیچ وجه نیز دو قطبی نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آیت الله حائری آنجا که باید با همه وجود ارادتش را به امام و رهبری نشان دهد، مماشات نمی‌کرد و موضع می‌گرفت.

ضرغامی بیان داشت: هرکس احساس آزاد اندیشی کند، انواع و اقسام اتهامات را درباره او مطرح می‌کنند و درنهایت صفت ضد انقلاب می‌گیرد و در این میان امثال آیت‌الله حائری شیرازی که نه چپ بود و نه راست، برای ما الگو هستند.

وی با اشاره به حلالیت طلبیدن آیت‌الله حائری از رئیس دولت اصلاحات در روزهای پایانی عمرش گفت: برخی بنا بر سخنی از آیت‌الله حائری به صورت مغرضانه سخن‌ پراکنی کردند که ایشان، رئیس دولت اصلاحات را با یزیدبن معاویه مقایسه کرده است؛ و در حالی که چنین نبود اما ایشان خود را ملزم به حلالیت‌ طلبی دانست هرچند برخی تعبیر به گرایش به اصلاحات کردند اما اینگونه نبود.

رئیس پیشین صدا و سیما، شخصیت آیت ‌الله حائری را برخوردار از نگاهی فراجناحی دانست و گفت: او تا پایان عمر فراتر از جریان‌های سیاسی حرکت کرد و مواضعی منصفانه و شجاعانه داشت که در تقسیم ‌بندی‌های سیاسی نمی‌گنجد.

ضرغامی بیان کرد: گاه افرادی را به جرم برخی تشبیه‌های مورددار یا استعاره‌ها احضار می‌کنند و برایش جرم تعیین می‌کنند. باید برای برخی دوستان دو واحد ادبیات بگذارند که اگر کسی به شوخی و مطایبه حرف زد، برایش کیفرخواست صادر نکنند!

وی آیت‌ الله حائری را حکیم به تمام معنا خواند و ابراز داشت: آنقدر توان نداشتیم در طول 40 سال، چند تن همچون آیت‌الله حائری داشته باشیم که جوانان را تهذیب، هدایت و تربیت کند.

ضرغامی ادامه داد: جوانان بسیاری از شخصیت‌های روحانی و اخلاق ما وارد سیاست شدند؛ اما در سیاست همه‌چیز هست. سیاست را در بالاترین سطح تخریب کردیم که جوانان رفته‌اند سراغ مکاتب انحرافی که مشکل امنیتی هم برای کشور دارد.

رئیس پیشین صدا و سیما با اشاره به اینکه آیت‌الله حائری استاد اخلاق دولت نهم و دهم بود پخش فیلم این جلسات را ارزشمند و حاوی نکاتی برای شرایط امروزی دانست.

آیت الله محیی الدین حائری شیرازی امام جمعه پیشین شیراز و عضو سابق مجلس خبرگان رهبری بود که در 29 آذرماه 1396 در قم در گذشت.


نظرات بینندگان