کد خبر: ۱۲۶۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۷
پیشنهادی برای شورای شهر شیراز:

راه حلی برون خروج از معضلات سیستم حمل و نقل غیرموتوری

بنا به نظر کارشناسان حوزه حمل و نقل غیرموتوری، یکی از بهترین راه حل های موجود برای فراگیرشدن و فرهنگ سازی استفاده از وسایل حمل و نقل غیرموتوری رایگان بودن آن ها برای یک مدت خاص می باشد.
به گزارش شیرازه، سیستم حمل نقل دوچرخه ای چیزی فراتر از یک تجارت است که افکار حول آن به سود و منفعت محدود شود. گسترش این سیستم در کنار خود دست آوردهای چون سلامت جامعه، رفع آلودگی هوا، بهبود ترافیک شهری، کاهش هزینه ها و ارتقای فرهنگی شهر را به دنبال دارد.

هر چند این سیستم به عنوان یک بیزینس پرسود و پایدار در دنیا مطرح شده است. اما مجموعه شورای شهر و شهرداری بدلیل رسالتشان باید به دستاوردهای جانبی طرح توجه بیشتری داشته باشند.

شورای شهر و شهرداری شیراز می توانند به جای ستاندن هزینه از مردم که بعضا گزاف و غیرکارشناسی بوده و فرد ترجیح می دهد همان هزینه را برای استفاده از سایر سیستم های حمل و نقل مانند تاکسی و اتوبوس انجام دهد، در ابتدای امر و در یک بازه مثلا 6 ماهه تا یک ساله استفاده از دوچرخه های شهری را رایگان اعلام کند تا در این مدت مردم شیراز حداقل هر کدام چندین مرتبه از این دوچرخه ها استفاده کنند و در عمل از مزایا و ویژگی های حمل و نقل غیرموتوری و بدون آلودگی آشنا شوند.

پس از طی شدن مدت مذکور، شهرداری با لحاظ قیمت اندکی و کارشناسی شده که می تواند از تجربیات و مشاوره های شهرهای بزرگ دنیا و شرکت های با سابقه در این زمینه همچون ofo و Mobike که چندین سال است در این زمینه فعال هستند، بهره برد تا بیش از پیش به سمت وسایل حمل و نقل بدون آلودگی پیش برویم.

همچنین استفاده از سیستم های الکترونیکی و تکنولوژی های جدید می تواند مدیریت و سیاست گذاری های مدیران شهری را راحتر و کاراتر کند. همانگونه که شرکتهای ofo و Mobike با استفاده از سیستم های جدید الکترونیک توانسته اند در مدت کوتاهی فعالیت خود را به بیش از 200 کشور دنیا گسترش دهند.

 با این کار یک شهروند شیرازی علاوه بر جابجایی می تواند باعث سلامت وی و مهم تر از همه جا افتادن فرهنگ استفاده از دوچرخه در جامعه و شهر شیراز شود و در آینده ای نه چندان دور شاهد یک تجربه موفق دست در این زمینه خواهیم بود و شهرهای دیگر کشور و حتی سایر کشورها از شیراز الگوبردای خواهند کرد.

کشور اسلامی ما و مخصوصا شهر شیراز بارها از این نگاه های سطحی و غیرکارشناسانه متضرر شده است. امید است مدیران شهری در برخورد با این موضوعات تخصصی کارشناسانه تر ورود کرده و از متخصصین این حوزه مشورت های لازم را اخذ کنند تا دیگر شاهد چنین مصوبه های زیان باری نباشیم.

منبع: خبرگزاری علم و فناوری

نظرات بینندگان