کد خبر: ۱۲۷۴۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۷
پشت‌پرده‌ کمیسیون معاملات شهرداری،

واکاوی قراردادهای میلیاردی و تجارت رانتی در شهرداری شیراز

اسناد موجود نشان می‌دهد رئیس ستاد انتخاباتی لیست امید در شورای شهر شیراز، برخلاف قانون قراردادهای چندصد میلیون تومانی با شهرداری شیراز دارد.
به گزارش شیرازه، اُختاپوس هزارپای فساد اقتصادی گاه در بنادر و محموله‌های بزرگ نفتی سر در می‌آورد و گاه در همین حوالی و در مرکز شهر! مهم این است که مسؤولان چشم بینا و اراده جدی برای برخورد با مفاسد اقتصادی در هر جایگاه و مقامی داشته باشند.

پس از 3  ماه پیگیری و گزارش‌های مستند خبرگزاری ما که در نهایت منجر به ورود جدی سازمان بازرسی و عزل یک مدیرکل متخلف در استان فارس شد، افراد زیادی از گوشه و کنار استان طی تماس با تحریریه خبرگزاری از این اقدام تقدیر کرده و خواستار ورود به سایر پرونده‌های مفاسد اقتصادی استان شدند. از سوی دیگر تعدادی از کارمندان ادارات نیز با خبرگزاری ما ارتباط گرفته و با ارائه اسنادی از تخلفات مدیران، خواستار رسانه‌ای کردن آن‌ها و ارائه به مراجع ذی‌صلاح شدند.

در یکی از تازه‌ترین موارد، چندین نفر از نیروهای خدوم و متعهد که در حال همکاری با شهرداری و شورای شهر شیراز هستند، با ارائه اسنادی پرده از تخلفات میلیاردی در شهرداری شیراز برداشتند.

 داستان این‌بار هم از دانه‌درشت‌ها آغاز می‌شود. مهرماه 96 بود که حیدر اسکندرپور به‌عنوان شهردار جدید شیراز بر مسند مدیریت شهری تکیه زد تا لابی‌ها برای انتصاب مدیران بخش‌های مختلف ساختمان بلدیّه کلید بخورد. یکی از مهمترین افرادی که در آن روزها نام او به‌عنوان یکی از گزینه‌های پیشنهادی به شهردار جدید شیراز برای تصدی مسئولیت‌های مهم شهرداری زبان به زبان می‌چرخید، «علیرضا قائدیان» بود.

علیرضا قائدیان کیست؟

قائدیان رئیس ستاد ائتلاف لیست امید در انتخابات شورای شهر شیراز بود که با تلاش‌های او و دیگر کاندیداهای این ائتلاف، درنهایت لیست امید توانست با پیروزی قاطع، 12 کُرسی از 13 کُرسی شورای شهر شیراز را تصاحب کند.

 

سید عبدالرزاق موسوی عضو لیست امید در انتخابات و رئیس فعلی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر شیراز طی مصاحبه‌ای که چندی پیش با یکی از رسانه‌ها داشت، در رابطه با نقش قائدیان در لیست انتخاباتی امید تصریح کرد: علیرضا قائدیان به‌عنوان نماینده حزب کارگزاران در شورای هماهنگی اصلاحات حضور داشته و در انتخاب اعضای لیست انتخاباتی امید حق رأی داشت. او کمی بعد نیز به‌عنوان رئیس ستاد ائتلاف لیست امید انتخاب شد که مسئولیتش تبلیغات مکتوب اعم از چاپ پوستر، تراکت و تبلیغ در روزنامه‌ها بود.

سولماز دهقانی دیگر عضو شورای شهر و رئیس کمیسیون گردشگری شورا نیز با اذعان به اینکه قائدیان رئیس ستاد ائتلاف لیست امید بود، در پاسخ به این سؤال که «آیا قائدیان مدیریت مالی ستاد را برعهده داشت که در لفظ عامیانه به معنای مادرخرج است؟»، گفت: 13 عضو لیست امید باید هرکدام مبلغی را برای تبلیغات ستاد ائتلاف به رئیس ستاد پرداخت می‌کردند که این مبالغ در ستاد ائتلاف خرج تبلیغات، چاپخانه، تراکت و این‌گونه موارد شد.

اما فعالیت‌های سیاسی تنها یک روی سکه این عضو شاخص جریان اصلاحات بود. قائدیان در کنار حضور پررنگ خود در انتخابات، سالهاست دستی هم بر آتش تجارت و فعالیت‌های اقتصادی دارد و به‌عنوان نمونه صاحب‌امتیاز و مالک یکی از معروف‌ترین کانون‌های تبلیغاتی شیراز با نام تجاری «چاوش‌دید» و رئیس انجمن کانون آگهی‌های تبلیغاتی شیراز به شمار می‌رود.

 

با پیروزی قاطع لیست امید در انتخابات، حالا شانس حضور قائدیان در ارکان مدیریتی شهرداری بویژه معاونت فرهنگی و سایر بخش‌هایی که مدیریت تابلوها و بیلبوردهای شهری را برعهده دارد، بیش از پیش شده بود. اما فشار افکار عمومی بر سر «تعارض منافع» در آن مقطع آنقدر ادامه یافت تا بالاخره انتصاب قائدیان منتفی و فردی دیگر برای معاونت فرهنگی شهرداری شیراز در نظر گرفته شد. قائدیان هم چمدان خود را بست و راهی کیش شد.

معاونت گردشگری کیش با حکم انصاری لاری

او پس از عزیمت به کیش، در تاریخ ششم آبان‌ماه 96 حکم معاونت گردشگری بهشت سرمایه‌گذاری ایران را از دستان «محمدابراهیم انصاری لاری» دوست قدیمی‌اش و استاندار فارس در دولت اصلاحات که حالا به‌عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش منصوب شده بود، دریافت کرد. اما مشغله کاری قائدیان در معاونت گردشگری منطقه آزاد کیش مانع از این نبود تا از فعالیت‌های تجاری‌اش در شیراز باز بماند. این فعال اقتصادیِ جریان اصلاحات که نقش مادرخرج را در انتخابات اعضای لیست امید ایفا کرده بود، حالا می‌توانست کارهای مختلفی را در شهرداری به سرانجام برساند.

پرونده از کجا آغاز می‌شود؟

داستان از بیلبوردهای تبلیغاتی که قائدیان در این حوزه سالهاست تخصص دارد کلید خورد. شهرداری شیراز طبق روالی دیرینه همواره تابلوهای تبلیغاتی خود را به مزایده می‌گذارد و صاحبان کانون‌های آگهی و تبلیغاتی نیز با شرکت در مزایده، قیمت پیشنهادی خود برای اجاره کردن این بیلبوردها را در پاکت سربسته به شهرداری شیراز ارسال می‌کنند. سپس کمیسیون معاملات شهرداری تشکیل شده و ضمن بازگشایی پاکت‌ها، شرکتی که بالاترین مبلغ را جهت اجاره این بیلبوردها پیشنهاد داده باشد، در صورت رعایت سایر قوانین برنده مزایده اعلام می‌شود.

شرکت چاووش دید به صاحب‌امتیازی علیرضا قائدیان هم در این فاصله بارها و بارها در مزایده‌های مختلف شهرداری شیراز شرکت کرد و چنانچه از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، برنده چندین مزایده میلیاردی در شیراز اعلام شد.

 

 

اما در این بین یک قانون مهم وجود دارد که ظاهراً برای مسئولین شهرداری رعایت آن چندان محلی از اِعراب ندارد؛ «قانون منع مداخلات کارکنان دولت در معاملات».

در این قانون که پیش از انقلاب (در سال 1337) به تصویب رسیده و یکی از قدیمی‌ترین و شفاف‌ترین قوانین حال حاضر کشور در راستای تعارض منافع به شمار می‌رود، تصریح شده است که کارکنان دولت نمی‌توانند در معاملات با دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها و یا در مزایده‌ها و مناقصه‌های دولتی شرکت کنند.


قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی

 

طبق این قانون که با هدف جلوگیری از رانت‌خواری و فساد اقتصادی به تصویب رسیده است، «اگر کارکنان دولت و حتی شرکت‌های خصوصی که تنها 5 درصد سهام آن متعلق به یکی از کارمندان دولت باشد، در معاملات دولتی شرکت کنند، به حبس از دو تا چهار سال محکـــوم شده، معاملات آنان باطل می‌شود و متخلف شخصــاً مسئول پرداخت خسارات ناشـی از آن معامله است».

این قانون علیرغم گذشت 60 سال هنوز قانونی بسیار مهم و کارگشا به شمار می‌رود؛ از همین روی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز در مردادماه 95 در بخشنامه‌ای به همه دستگاه‌های اجرایی تأکید کرد مدیران دستگاه‌های مختلف باید رأساً نسبت به بررسی اساسنامه، صاحبان سهام و اسناد شرکت‌های خصوصی اقدام کنند تا دولتی نبودن آن شرکت‌ها محرز شود.


بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

 

بخشنامه‌ای که نه تنها شهرداری شیراز به آن توجهی نکرده، بلکه به تذکر سازمان بازرسی به کمیسیون معاملات شهرداری مبنی بر اینکه منطقه آزاد کیش سازمان دولتی به شمار می‌رود و مدیر این سازمان کارمند دولت محسوب می‌گردد نیز بی‌اعتنایی کرده است.

تعهدنامه‌ای با سرنوشت نامعلوم!

جالب آنکه در آگهی مزایده‌های شهرداری، سندی ضمیمه شده است که تا مدیران کانون‌های تبلیغاتی آن را امضاء نکنند، اساساً پاکت آن‌ها در کمیسیون معاملات نباید بازگشایی شود.

در این سند تصریح شده است: «اینجانب و شرکت تحت مدیریت با امضاء ورقه ذیل تایید می‌نماید که مشمول ممنوعیت در قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات دولتی مصوب دی‌ماه 1337 نمی‌باشد و چنانچه خلاف این موضوع باثبات برسد، کارفرما حق دارد که پیشنهاد ارائه‌شده را مردود و در صورت وجود تضمین، وجه آن را به نفع خود ضبط نماید.»

در بند دیگر این اقرار و تعهدنامه تصریح شده است: «این پیشنهاددهنده متعهد می‌شود چنانچه در حین اجرای پیمان بدلیل تغییرات و یا انتصاب در دستگاه دولتی مشمول قانون مزبور گردد، مراتب را بلافاصله به اطلاع کارفرما برساند تا طبق مقررات به پیمان خاتمه داده شود. بدیهی است چنانچه پیشنهاددهنده مراتب فوق را بلافاصله به‌صورت کتبی اعلام ننماید، نه تنها کارفرما حق دارد پیمان را فسخ کرده و ضمانت‌نامه‌های مربوط را ضبط نماید، بلکه خسارات ناشی از فسخ پیمان و یا تاخیر در اجرای کار نیز بنا به تشخیص خود از اموال این پیشنهاددهنده وصول نماید. مضافاً این پیشنهاددهنده اعلام می‌دارد که از مجازات‌های مُترتّب بر متخلفین از قانون فوق آگاهی کامل دارد و در صورت تخلف مستحق مجازات‌های مربوطه می‌باشد.»


سایت رسمی وزارت ارشاد که نشان می‌دهد علیرضا قائدیان صاحب‌امتیاز و مالک چاوش‌دید است

 

علیرضا قائدیان درحالی پس از تصدی پست دولتی در کیش برخلاف این تعهدنامه و قانون منع مداخله کارکنان دولت، با شهرداری شیراز قرارداد دارد که به واسطه مسئولیت‌های متعددی که تاکنون داشته است، باید به خوبی از مقررات قانونی آگاه باشد؛ قائدیان در دولت اصلاحات و طی سال‌های 1379 تا 1385 مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس بوده و از هنگامی که به جزیره کیش رفت نیز علاوه بر تصدی پست معاونت گردشگری، در حوزه صنعت هوانوردی توانست به عضویت هیئت مدیره شرکت هواپیمایی کیش‌ایر درآمده و در حوزه ورزشی نیز ریاست هیئت تنیس منطقه آزاد کیش را تصاحب کرد.

جالب آنکه در سوی دیگر این ماجرا، شهرداری شیراز نیز که طبق بخشنامه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی موظف بود خود سهام شرکت‌های طرف معامله با شهرداری را بررسی کنند، ترجیح داد چشم خود را بر روی مصاحبه‌های متعدد معاون گردشگری کیش به‌عنوان یک مقام عالی‌رتبه دولتی (و نه حتی کارمند عادی) ببندد تا مجبور نشود قراردادهای قائدیان را فسخ کند.

قراردادهای چندصد میلیون تومانی

بررسی‌های خبرنگار ما از قراردادهای حال حاضر علیرضا قائدیان در شهرداری شیراز نشان می‌دهد وی تنها در سازمان سیما و منظر حداقل دو قرارداد با نام شخص خود (یک قرارداد به مبلغ 252 میلیون تومان و یک قرارداد به مبلغ 311 میلیون تومان) دارد که این قراردادها طبق قانون باید یک سال و دو ماه و 16 روز پیش فسخ می‌شد!


قرارداد چاوش‌دید با شهرداری شیراز با نام شخص علیرضا قائدیان

 

با این حال نه تنها تاکنون این قراردادها فسخ نشده است، بلکه شرکت چاووش‌دید در مزایده‌های جدید شهرداری نیز به راحتی شرکت کرده و برنده اعلام شده است! به‌طوری که هم‌اکنون چندین قرارداد دیگر نیز به نام «محمدرضا نیک‌آیین» به نمایندگی از شرکت چاووش‌دید با مبلغ بیش از 3 میلیارد و 700 میلیون تومان با این سازمان منعقد شده است.


قرارداد احسان‌الله نیک‌آیین به نمایندگی از چاوش‌دید با شهرداری شیراز

 

این در حالی است که چاوش‌دید با سایر سازمان‌ها و زیرمجموعه‌های دیگر شهرداری همچون سازمان ترافیک نیز دارای قراردادهایی است که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.

هدیه خبرنگاران به شهردار شیراز

شهردار شیراز پیش از این در روز خبرنگار سال قبل گفته بود: «اگرچه ممکن است نقد رسانه تندوتیز و در کوتاه‌مدت تلخ باشد، اما در درازمدت مفید است. هدیه‌ای که در روز خبرنگار این قشر می‌تواند به شهرداری شیراز بدهد، نظارت قوی از مجموعه شهرداری است.»

خبرگزاری ما این هدیه را به شهردار پرتلاش و متعهد شیراز اهداء کرده و تا حصول نتیجه این موضوع را پیگیری خواهد کرد؛ هرچند انتظار می‌رود بزودی شاهد برخورد قاطع اسکندرپور حتی با دانه‌درشت‌های سیاسی و اقتصادی و جمع کردن بساط تجارت رانتی و مزایده‌های غیرقانونی در شهرداری شیراز باشیم.

فارس

انتهای پیام/


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
علی اصغر کریمی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۷
0
سلام
شهرداری شیراز طی چند سال گذشته هزاران نهال درخت بی ثمر به بهانه فضای سبز کاشته و هر چند ماه همه را از ریشه در می آورد. این هم روش جدیدی برای به جیب زدن بیت المال است. به این بهانه مبالغ هنگفتی از بودجه شهر شیراز به جیب یغماگران می رود.
ترفند جدید شهرداری تخریب پیاده روها به بهانه زیبا سازی است . با این روش هم به تاسیسات موجود خسارت وارد کرده و به همین بهانه پول های زیادی به پیمانکاران مورد نظر برسد.
یک روش دیگر کارهای زرق وبرق دار است. روشنایی و نور پردازی هم برای هدر دادن باقیمانده ذخایر مردم در صندوق شهرداری است.
با یک تیر دو نشان می زنند هم به فشار حداکثری دشمن همراهی می کنند تا مردم گرسنه روزگار سخت تری داشته باشند و هم مبالغ زیادی بی حساب و کتاب به جیب حامیان تبلیغاتی ریخته شود که به موقع حرام خواری صرف شود.
این است حال و روز شهرداری شیراز در این سال هایی که به رونق و جهش تولید نام گذاری شد.
محله های خرابه - بافت فرسوده - مناطق پر خطر در نقاط تاریخی شهر - ویرانه ها همچنان از دید این جماعت شهرداری از خدا بی خبر پنهان است.
با این پول هایی که از جیب مردم هزینه می شود چقدر از مشکلات بافت فرسوده و محله های خرابه شیراز قابل حل است.
امید است بزرگان شهر و انسان های آگاه سکوت را بشکنند و متجاوزان به بیت المال را معرفی نمایند ان شاءالله