کد خبر: ۱۲۷۵۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۷ - ۲۸ دی ۱۳۹۷
امام جمعه موقت شیراز:

42 عامل برای بالا رفتن سن ازدواج در ایران وجود دارد/ تقوای علوی و فاطمی لازمه زندگی اسلامی

امام جمعه موقت شیراز گفت: بالا رفتن سن ازدواج طبق تحقیق و بررسی های که انجام گرفته حدود 42 عامل دارد که مهریه های بالا، جهیزیه های نامتعارف، برگزاری جشن های عروسی سنگین از جمله این ها است.
به گزارش شیرازه، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن مرادی بیست و هشتم دی ماه در خطبه های نماز جمعه شیراز با اشاره به اینکه ایام فاطمیه را پیش رو داریم به بیان نکاتی درخصوص رفتار فاطمی و علوی پرداخت.

امام جمعه موقت شیراز تقوا، اخلاص در نیت و عمل، عفاف، پاکدامنی، ایثار و انفاق را از جمله ویژگی های حضرت زهرا سلام الله علیها عنوان کرد و گفت: هر کس عمل خالصش را به طرف خداوند متعال بفرستد خدا هم بهترین و بالاترین سرنوشت و مصلحت را برایش مقدر می کند.

وی خاطرنشان کرد: بانوان اثرگذار زیادی چون همسر حضرت ابراهیم، مادر حضرت موسی، همسر حضرت ایوب در طول تاریخ بودند که علیرغم تمامی مشکلات و سختی ها تقوا پیشه کرده و همواره بخاطر رضایت خدا تلاش می کردند.

مرادی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا حلقه وصلی بین نبوت، امامت و ولایت است، اذعان داشت: مبارزات سیاسی و غیره (حتی امید به آینده) همگی به یمن برکت ایشان است.

امام جمعه موقت شیراز با اشاره به ایام دفاع مقدس، گفت: در آن ایام 196 عملیات داشتیم که بزرگترین و موفق ترین عملیات ها با رمز حضرت زهرا (س) بود و بقیه نیز به نام فرزندان این بانوی گرانقدر بود.

وی اظهار داشت: حضرت زهرا علاوه بر عفاف و پاکدامنی، در کارهای خانه، تربیت فرزندان، همسرداری، جهیزیه، مهریه، جشن عروسی ساده، ایثار و انفاق و درواقع تمامی ابعاد زندگی الگو بودند.

مرادی به بیان نکاتی درخصوص اینکه چه کنیم تا زندگی علوی داشته باشیم پرداخت و با تاکید بر اینکه چند اصل مهم و لازم را بایستی رعایت و اجرا کرد، گفت: زن باید در خانه مایه سکون و آرامش باشد چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم به آن اشاره کرده و فرموده که ما برای شما همسرانی آفریدیم تا در کنار هم با آرامش زندگی کنید.

وی با ابراز تاسف از اینکه عده ای اینگونه نیستند و تشکیل خانواده و ازدواج برایشان کابوس شده است، تصریح کرد: متاسفانه برخی از دخترها دنبال سه تا جیم (جمال، جلال و جهاز) هستند، خوشتیپی، شغل و ثروت و جهیزیه برایشان در ارجحیت است به بهانه اینکه می خواهند زندگی را با سختی شروع نکنند.

امام جمعه موقت شیراز افزود: بالا رفتن سن ازدواج طبق تحقیق و بررسی های که انجام گرفته حدود 42 عامل دارد که مهریه های بالا، جهیزیه های نامتعارف، برگزاری جشن های عروسی سنگین از جمله این ها است.

مرادی نکاتی درخصوص نوع رفتار زن و شوهر با یکدیگر بیان کرد و گفت: زن و شوهر باید در زندگی به یکدیگر اعتماد داشته باشند، کمک حال هم باشند نه مایه ناراحتی و سختی، به شخصیت و سلایق یکدیگر احترام بگذارند، به سلامت هم توجه کنند، در خانه هم نفس باشند نه هم قفس، عشق و علاقه هایشان را به همدیگر ابراز کنند و احساساتشان را بیان کنند، قدردان زحمات هم باشند، عذرخواهی کردن از همدیگر را سخت و مشکل تصور نکنند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی مشکلی پیش می اید به فکر حل آن باشند نه اینکه به دنبال مقصر باشند، افزود: توقعات نامتعارف و خارج از توان زوجین از یکدیگر موجب سخت و تلخ شدن زندگی می شود دو طرف باید یاد بگیرند در تمام امور با همسر خود همکاری داشته باشند.

امام جمعه موقت شیراز در انتهای سخنان خود در خطبه اول نماز جمعه اذعان داشت: تقوای علوی و فاطمیِ بای مردها و زن ها لازمه زندگی اسلامی  است.

تکیه بر عدد چهل در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی/ برای دریافت مالیات باید به سمت پولدارها رفت نه قشر ضعیف
امام جمعه موقت شیراز در خطبه دوم با اشاره به تقارن ایام فاطمیه با دهه فجر، به حفظ معنویت دهه فاطمیه تاکید داشت و گفت: البته این موضوع یک فرصت است و باید بهترین و بیشترین استفاده را برد.

مرادی بیان کرد: دهه فجر دهه عزت ما است، باید در این مدت بیشترین تلاش را برای تبیین دستاوردهای انقلاب داشته باشیم.

وی با تاکید بر ضرورت بیان کردن دستاوردهای انقلاب برای نسل جدید، افزود: انقلاب اسلامی ما رویش های زیادی داشته است و تاکنون توانسته ایم ارزش های انقلابی و دفاع مقدس را به نسل جدید انتقال بدهیم.

امام جمعه موقت شیراز خطاب به علما، جامعه روحانیت، اصحاب فرهنگ و هنر اظهار داشت: انتقال ارزش های انقلاب و دفاع مقدس باید به بهترین نحو به نسل های فعلی و آینده منتقل شود؛ روی عدد چهل در این موضوع تکیه کنید چرا که این عدد دارای قداست است و در قرآن کریم بارها درباره اهمیت این عدد صحبت شده است.

مرادی همچنین بر روی اهمیت پررنگ کردن نقش جوانان و بانوان تاکید کرد و گفت: زن ها همواره در برهه های مختلف حضور داشته اند.

وی با اظهار اینکه باید نقش عاشورا، ایران دیروز، امروز و فردا تبیین شود، افزود: حسرت دیروز، اتلاف امروز و ترس از فردا موانعی هستند که تباهی و مشکلات به همراه دارند.

امام جمعه موقت شیراز  به جنگ ترکیبی که از سوی دشمنان به ما تحمیل شده اشاره کرد و اذعان داشت: این اتقلاب تنها انقلابی است که به سن چهل رسیده و رشد و شکوفایی داشته است لذا باید با اعتماد به جوانان و اتکا به توان داخلی مان نگذاریم دشمنان سوء استفاده کنند.

مرادی در ادامه سخنان خود به فرار مالیاتی عده ای اشاره و تصریح کرد: با فرارهای مالیاتی برخورد شود، برای گرفتن مالیات باید به سمت پولدارها رفت نه حقوق بگیران و کارگرها.

وی گزارشی از دستاوردها انقلاب ارائه داد و گفت: نانو، انرژی هسته ای، پروژه های مختلف صنعتی و عمرانی و غیره، نیروهای مسلح، صنایع موشکی، کشتیرانی، فضایی و غیره از جمله این دستاورد ها هستند.
نظرات بینندگان