کد خبر: ۱۲۷۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس خبر داد:

شناسایی 43 قانون مخل کسب و کار/ تصویب 9 طرح سرمایه‌گذاری خارجی در سال جاری

دایی با بیان اینکه 9طرح سرمایه‌‎گذاری خارجی در سال جاری تصویب شده است، گفت: 43 مورد قوانین مخل کسب و کار شناسایی و به هیئت مقررات زدایی کشور ارسال شد.

به گزارش شیرازه، بابک دایی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان فارس در نشست خبری راه‌اندازی پنجره فیزیکی سرمایه‌گذاری، پنجره واحد خدمات سرمایه‌گذاری به صورت الکترونیکی، شناسایی بالغ بر 300 فرصت سرمایه‌گذاری، پذیرش 300 هیئت خارجی، راه‌اندازی پیشخوان مجوزها در کشور، شناسایی و ارسال بیش از 43 مورد قوانین مخل کسب و کار به هیئت مقررات زدایی کشور و بالغ بر 75 مجوز استانی مخل کسب و کار به این هیئت را از مهمترین دستاوردهای فارس در حوزه اقتصادی طی چهار دهه گذشته عنوان کرد.

بابک دایی بیان کرد: از سال 81 قانون سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به تصویب رسید و از آن پس تاکنون 66 طرح سرمایه‌گذاری خارجی در فارس بالغ بر دو میلیارد و 300 میلیون دلار انجام شده که 33 طرح آن با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون دلاری مربوط به سه سال اخیر بوده است .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس کسب رتبه اول استان فارس در سال گذشته را رکوردی تاریخی در سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این استان دانست و گفت: سال 96 یک میلیارد و 8 میلیون دلار جلب سرمایه‌گذاری خارجی در فارس انجام شده است .

به گفته دایی، اگرچه سهم و هدف سرمایه‌گذاری سال گذشته 555 میلیون دلار پیش‌بینی شده اما به میزان تحقق بالاتر و به مبلغ بیش از یک میلیارد دلاری رسیده‌ایم .

وی با بیان اینکه در سال 97 نیز 9 طرح سرمایه‌گذاری خارجی با اعتبار 95 میلیون دلار به تصویب رسیده و جلب شده است، گفت: بالغ بر 70 درصد پروژه‌های سرمایه گذاری خارجی فارس در حوزه انرژی‌های خورشیدی و تجدید پذیر بوده است .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس یادآور شد: امسال ازکشورهای چین، بلژیک، مالزی، اتریش، قطر و آمریکا طرح‌های سرمایه گذاری در فارس جلب شده است .

دایی، افتتاح و بهر‌ه‌برداری از 25 طرح سرمایه‌گذاری خارجی طی سال‌های پس از انقلاب تاکنون را از دستاوردهای مهم فارس در حوزه اقتصاد ذکر و عنوان کرد: 40 درصد از این طرح‌ها در دو سال اخیر با اشتغالزایی 300 نفره انجام شده است.

وی ارزش طرح‌های بهره‌برداری شده حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خارجی را 980 میلیون دلار اعلام و اضافه کرد: طی پنج سال اخیر 11 طرح سرمایه‌گذاری با فاینانس خارجی تامین مالی شده‌اند که هفت طرح آن بالغ بر دو میلیارد و 980 میلیون دلار بوده است. چهار طرح نیز در صف گشایش اعتبارت اسنادی با دو میلیارد و 900 میلیون دلار قرار دارند .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس گفت: تعداد کارکنان حقوق بگیر دولت که از منابع استانی در فارس حقوق دریافت می‌کنند، 10 هزار و 225 کارمند می‌باشد که بیشترین آنها مربوط به کارکنان سازمان جهاد کشاورزی با دو هزار و 398، استانداری با هزار و 271 و اداره‌کل بهزیستی با یکهزار و 55 کارمند است .

وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و دارایی یک دستگاه فرابخشی و ستادی است، گفت: اقتصاد کلان در این وزارتخانه و به تبع آن در دستگاه امور اقتصاد و دارایی استان‌ها رصد و پایش می‌شود؛ براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران تولید ناخاصل داخلی استان فارس تا سال 94 حدود 59 میلیارد تومان و تولید سرانه نیز 12 میلیون تومان محاسبه شده است .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس نرخ مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری فارس تا پاییز 97 را به ترتیب 40.2 درصد و 14.5 درصد و میزان سپرده‌های بانکی این استان تا پایان دی ماه را 59 میلیون میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: تسهیلات اعطایی و نسبت مصارف به منابع بانکی نیز در همین تاریخ به ترتیب 38 میلیون میلیارد تومان و 81 درصد گزارش شده است .

به گفته وی، حق بیمه واحدهای تولیدی فارس تا انتهای آذر امسال 729 میلیارد تومان، خسارت پرداختی تا 9 ماهه امسال 545 میلیارد تومان و میزان صادرات خارجی استان تا پایان دی ماه 214 میلیون دلار گزارش شده است. فارس از ابتدای سال 97 تا پایان دی ماه بالغ بر 83 میلیون دلار واردات کالا و اقلام داشته است .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس در بخش دیگری از سخنان خود به خزانه معین استان فارس هم ساماندهی حساب‌های دولتی دستگاه‌های اجرایی فارس را از دیگر اقدامات خزانه معین فارس برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این حوزه، خزانه‌داری 100 درصد الکترونیکی است. به گونه‌ای که چک از سیستم خزانه فارس حذف شده و اصطلاحا بانک واره جایگزین آن شده است .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس همچنین به وضعیت درآمدهای عمومی استان هم اشاره و اظهار کرد: درآمدهای عمومی شامل درآمدهای مالیاتی و سایر می‌شود که در بخش عمومی مصوب امسال استان فارس دو هزار و 600 میلیارد تومان است که تا پایان دی ماه هزار و 890 میلیارد تومان آن با 87 محقق شده است .

دایی افزود: درآمدهای مصوب مالیاتی استان در سال جاری نیز دو هزار و 37 میلیارد تومان بوده که تا پایان دی ماه هزار و 712 میلیارد تومان و به عبارتی 92 درصد محقق شده است .

وی به وضعیت اعتبارات استان در سال 97 هم اشاره و با بیان اینکه کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای فارس برای امسال 656 میلیار و 620 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: در بخش اعتبارات هزینه‌ای طی ده ماهه امسال 332 میلیارد تومان حقوق و مزایا پرداخت شده است .

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس، 138 میلیارد تومان هم بابت سایر ردیف‌ها به دستگاه‌های اجرایی پرداخت شده است .

دایی با بیان اینکه در حوزه تملک دارای نیز طی سال‌های 95 تاکنون بخشی از اعتبارت این بخش به شکل اسناد خزانه اسلامی تامین مالی شده‌اند، گفت: در بخش نقدی این اعتبارات 102 میلیارد تومان تا دی ماه امسال پرداخت انجام شده است. در بخش اسناد خزانه نیز طی دهه ماه امسال 669 میلیارد تومان پرداخت شده است .

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس به آخرین وضعیت مطالبات فارس هم اشاره و میزان بدهی‌های ثبت شده دستگاه‌های اجرایی تا پاییز امسال را 21 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ارقام مطالباتی که دستگاه‌های اجرایی ازسایر دستگاه ‌ا و نهادها دارند نیز 10 هزار میلیارد تومان است .

دایی همچنین ادامه داد: 13 هزار و 349 فقره ملک دولتی در سامانه املاک استان ثبت شده که بیشترین آن به ترتیب مربوط به منابع طبیعی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ورزش و جوانان و سازمان جهاد کشاورزی استان است .

وی با تصریح بر اینکه 70 درصد دستگاه‌های اجرایی فارس از خودروهای دولتی استفاده می‌کنند، تعداد خودروهای در اختیار دستگاه‌های دولتی استان را 5 هزار و 27 فقره خودرو ذکر و عنوان کرد: دو هزار و 500 فقره خودرو نیز به دلیل فرسودگی از رده خارج شده‌اند .

به گفته مدیرکل امور اقتصادی و دارایی فارس ، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، سازمان جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی فارس بیشترین خودروهای دولتی را در اختیار دارند.

نظرات بینندگان