کد خبر: ۱۲۷۹۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷

ماجرای تولید آهنگ «یار دبستانی من» از زبان خالق آن

ویژه برنامه سرودهای حماسی و آواهای انقلابی با حضور جمشیدجم خواننده آهنگ «یاردبستانی من» و اسفندیار قره‌باغی خواننده آهنگ «آمریکاآمریکا؛ ننگ به نیرنگ تو» در شیراز برگزار شد.
به گزارش شیرازه، ویژه برنامه سرودهای حماسی و آواهای انقلابی به همراه رونمایی از سرودهای چهل سالگی انقلاب اسلامی به  همت بسیج هنرمندان فارس برگزار شد. اسفندیار قره باغی تنها خواننده ایرانی با مدرک دکتری آواز و خالق سرود معروف و ماندگار «آمریکا آمریکا مرگ به نیرنگ تو» و جمشید جم خالق سرود معروف و ماندگار «یاردبستانی» از مهمانان ویژه این ویژه برنامه بودند.

مسوول بسیج هنرمندان استان فارس در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این برنامه به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده و در کنار اجرای نواهای ماندگار مهمانان ویژه و خاطراتی که از تولید این سرودهای ماندگار بیان کردند، چند قطعه از نواهای انقلابی هنرمندان جوان فارس و  سرودهای دانش آموزی نیز اجرا شد.

نیما زارع از رونمایی آلبوم سرودهای چهل سالگی انقلاب اسلامی  با عنوان«چهلچراغ» در این مراسم خبر داد و گفت: دو آثر این آلبوم در مراسم اجرا شده و بقیه آثار در راهپیمایی 22 بهمن اجرا می‌شود. علاوه بر آن برنامه داریم که پس از دهه فجر این آثار به صورت دانش‌آموزی در سطح استان اجرا شود.

وی هنرمندانی مانند طه چوگان باز، بذرافکن و آبادیان و همتایان آن‌ها را از رویش‌های آوای انقلابی در فارس دانست و گفت: همه باید تلاش کنند این رویش‌های انقلابی را حمایت کنند تا به تولیدات ماندگار برسند.

زارع با اشاره به ظرفت‌های خوب استان فارس در حوزه آواهای انقلابی به ویژه تولید سرود اظهار داشت: پیش بینی می‌کنیم در سال آینده اتفاقات خوبی در این حوزه شاهد باشیم. ما ظرفیت‌های خوبی در استان داریم و همگرایی بین نهادها و متولیان این عرصه لازم بود که این ظرفیت‌ها خودش را نشان بدهد. در حال حاضر که این همگرایی ایجاد شده  اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

وی در خصوص جشنواره ترنم بیداری که از شیراز کلید خورد نیز پاسخ داد: شیراز دو سال میزبان این جشنواره بود که امسال میزبانی آن به خرم‌آباد رسید.

 

ماجرای تولید آهنگ «یار دبستانی من»

تجمشید جم در این مراسم بیان خاطراتش را با اعتماد رهبر انقلاب به جوانان شروع کرد و گفت: حضرت امام(ره) و حضرت آقا خیلی به جوان‌ها اعتماد کردند بعد ما را شناختند.

وی درباره ورودش به دنیای هنر و موسیقی ابراز داشت: 21بهمن 57 وقتی امام فرمودند حکومت نظامی ملغی است من هم با گروه‌های مردمی و همافرها به خیابان آمدم و صدا و سیما را گرفتیم من از همان موقع رادیو ماندم خیلی عشق و علاقه به فعالیت‌های هنری داشتم. اولین سرودهای درخواستی را در برنامه‌ای با عنوان سرودها و نامه‌ها بعد از جنگ به مردم تقدیم می‌کردم.

این خواننده پیشکسوت در خصوص تولید سرود یار دبستانی هم یادآور شد: سیزدهم آبان 57 در دانشگاه بودم که مردم را به رگبار بستند، در همین زمین چمن دانشگاه که امروز مقر نماز جمعه است. این اتفاقات و دست نوشته‌هایی که نشان می‌داد گوشه و کنار شهر به خون شهیدان مزین شده نمی‌گذاشت که آرام باشیم هرکس دوست داشت کاری بکند.

وی ادامه داد: تا این که منصور تهرانی، حدود 6 ماه قبل انقلاب که طلیعه پیروزی در دل‌ها جوانه زده بود، به من پیشنهاد داد ترانه یار دبستانی را بخوانم. با توجه به این که در کوران انقلاب بودیم، برای ما هم اجرای این آهنگ و خواندن ترانه یار دبستانی مهم بود. ما در سال 1332 سه یار دبستانی در دانشگاه داشتیم. من از زمان حسینیه ارشاد در معیت دکتر شریعتی سوال کردم این برنامه سه چریکی که می‌گویند چپ هستند برای من توضیح دهید. مرحوم شریعتی پاسخ داد:آن سه شهید مسلمان و شیعه هستند که وقتی نیکسون می‌خواست به دانشگاه بیاید، رشادت کردند اولین حرکت ضد استکباری و ضد استعماری را انها انجام دادند. به هر حال مبدا سه یار دبستانی برای من از آنجا و ارادتم به آن سه شهید شروع شده بود.

این هنرمند انقلابی که در محرم 57 در جریان الله اکبرهای شبانه و حکومت نظامی اظهاری تیر خورده و مجروح شده بود در ادامه خاطراتش عنوان کرد: 13ابان 57 در دانشگاه بودم با اینکه مجروح بودم، با دوستان به انتقال مجروحین به بیمارستان‌های اطراف دانشگاه کمک می‌کردیم. به روشنی به یاد دارم که خون‌های زیادی ریخته شد وهمه با جان و دل می‌امدند.

وی بیان کرد: کسی دنبال اسم و رسم گرفتن سمت و جایگاه  نبود. حمید شاهنگیان آهنگساز و خالق قطعه موسیقایی «خمینی ای امام» و «برخیزید»هم دوره ما بود. روز آخری که یقین کردیم امام می‌آید من هم جزو 50هزار مستقبلینی بودم که به استقبال امام می‌رفتیم. من جزو آن گروه سرودی که در برنامه استقبال از امام اجرا داشتند نبودم اما چون به کارهای موسیقیایی وارد بودم متوجه شدم اجرا دارند و کنار آن‌ها ایستادم و با آن‌ها در آن لحظات لذتبخش سرود خواندم.

 

همچنان هم با قدرت می‌گوییم «مرگ بر آمریکا»

اسفندیار قره‌باغی هم که اولین کارش در رادیو درسال 1350 سرود ای ایران بود و برای اولین‌بار این کار را با مارش نظامی اجرا کرد در ادامه این مراسم ضمن ابراز خوشحالی از حضور در شهر شعر و ادب که در شهید پروری و هنرمند پروری شهره است به تاثیر هنر و موسیقی در دنیا پرداخت و گفت: باید توجه داشته باشیم که یک سرود در دنیا می‌تواند چقدر منشا خیر باشد یا چقدر مضر باشد.

این هنرمند پیشکسوت که بیش از 800 اثر در زمینه موسیقی مقاومت و دفاع مقدس ساخته و از آثار بیادماندنی وی می‌توان سرود معروف «آمریکا، آمریکا ننگ به نیرنگ تو» را نام برد، تصریح کرد: هنوز هم هستند جاهلانی که به من می‌رسند و می‌پرسند آیا این سرود مرگ بر آمریکا را باز هم می‌خوانی؟ این چه چیزی بود خواندی؟ برای چه این سرود را خواندی؟ امریکا برای اینها بت است فکر می‌کنند که آن جا چه خبر است؟ خبر ندارند که تمام بدبختی‌های دنیا به دست آن‌ها بود. به پرچم آتش زدن ما ایراد می‌گیرند اما فراموش کردند که هواپیمای مسافربری ما را مظلومانه با موشک  زدند و مسافران بی گناه را به آتش کشیدند. 

وی ادامه داد:  ماه گذشته رفتیم جنوب. داخل خلیج فارس روی ناو جنگی بودیم. جایی که از تنگه هرمز کشتی‌ها می‌پیچند به خلیج فارس یک جوان پاسدار که اگر با لباس شخصی می‌دیدی فکر می‌کردی دانش اموز است مسئولیت داشت. کشتی آمریکایی وقتی می‌پیچد از تنکه هرمز به خلیج فارس سطح شمالی دست ماست  این پاسدار با بلندگو اعلام می‌کرد شماره بدنه کشتی را اعلام کن به خاطر مسائل بین المللی کشتی آمریکایی پاسخ داد و شماره را خواند. پاسدار گفت:  پرچمت را پایین بکش. پرچم را کشید پایین و پرچم جمهوری اسلامی ایران را کشید بالا که بتواند از این مسیر برود این یعنی اقتدار! این خاطره با کف و تکبیر حضار همراه شد.

وی تاکید کرد: این سرود و مانند آن باعث شد دنیا بفهمد ابرقدرت را سیلی می‌زنیم و وادار به تمکینش می‌کنیم و به او دستور می‌دهیم در حیطه ما انچه می‌گوییم، انجام دهد. ما این امنیت را مدیون همان نظامیان و سپاهیانی هستیم که در مرزهای کشور جانفشانی می‌کنند.از آن پاسدار پرسیدم اگر آن‌ها شلیک کنند چه می‌کنی؟ گفت: ما برای همین اینجا هستیم.

این خواننده انقلابی تصریح کرد: کسانی که به اسم صلح و مهربانی می‌خواهند دشمنی و جنایات آمریکا فراموش شود را با اقتدار کنار می‌زنیم.با این حرفها می‌خواهند حقه بازی کنند. ما هنوز هم با قدرت می‌گوییم مرگ بر امریکا و در همهمه طنین مرگ بر امریکای حضار این اهنگ ماندگار اجرا شد.

 ویژه برنامه سرودهای حماسی و آواهای انقلابی به همراه رونمایی از سرودهای چهل سالگی انقلاب اسلامی در تالار فرهنگیان آموزش و پرورش فارس برگزار شد.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان