کد خبر: ۱۲۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
امام‌جمعه شیراز در جمع علمای اهل سنت:

مسلمانان را مشغول مسائل فرعی کرده‌اند/ اسلام توسط لاری‌ها به اندونزی رفت

امام‌جمعه شیراز در بیاناتی مهم در جمع علمای اهل سنت گفت: امروز دشمنان دین، مسلمانان را مشغول مسائل فرعی کرده‌اند.
به گزارش شیرازه، آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در استان فارس در مراسم گردهمایی علما و روحانیون اهل سنت در شهرستان لار با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران آغاز یک تحول بسیار بزرگ در تاریخ بشریت است، اظهار داشت: اگر ما به گذشته 6قرن پیش مسلمانان نگاه کرده و صحنه عالم را در آن دوران ترسیم کنیم، بدون هیچ شکی متوجه می‌شویم مسلمانان عزیز، مقتدر و صاحب جلالت و شأن عالی در همه عالم بودند و کسی در تمدن سازی و پیشرفت در علوم، رقیب آن‌ها حساب نمی‌شد.

وی افزود: وقتی در تاریخ می‌خوانیم که قسطنطنیه به دست سلطان عبدالحمید فاتح فتح شد و این آخرین سنگری بود که برای قدرت‌های غیر اسلامی وجود داشت، این یعنی اینکه عزت اسلامی در اوج بوده است و هیچ‌کس رقیب مسلمین حساب نمی‌شده، از شرق تا مغولستان عرصه حکومت اسلام بوده و از غرب تا اسپانیا و غرب آفریقا که جهان شناخته‌شده آن روز بود در تمام منطقه صدای الله‌اکبر بلند و مساجد ما محور حرکت دینی و اجتماعی مردم بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس ادامه داد: رسول خدا وعده داده بود و در جنگ احزاب و در زمان حفر خندق در اطراف مدینه فرمود که امت من شرق و غرب دنیا را خواهد گرفت و این اتفاق نیز افتاد و این گذشته ما بود.

امام‌جمعه شیراز در ادامه به وضع اروپا در قرون‌وسطا اشاره کرد و افزود: در همان روزها آمریکا که هنوز وجود نداشت، خود اروپایی‌ها می‌گفتند قرون‌وسطا قرون سیاه تاریخ ما هست.

 

*قدرت منطقی اسلام

دژکام با تأکید بر جنبه عقلانی و علمی دین مبین اسلام، بیان داشت: آن زمان صرفاً متکی به قبضه شمشیر بودیم یا متکی به منطق و وحی الهی هم بودیم؟ متکی به حرفی که قابل استدلال و دفاع عقلانی بود؟ همان قرن‌ها را نگاه که می‌کنیم ابن‌سینا کتابی نوشته و برهان برگرفته از کتاب خدا نوشته است برای اثبات وحدانیت خالق. خواجه‌نصیرالدین طوسی، قاضی ایجی، ملاجلال الدین دوانی و...افتخارات شما هستند، مگر می‌شود آن‌ها را نادیده گرفت؟

وی با اشاره به جایگاه علمی ایران یادآور شد: ایران مرکز علم عالم بوده است. این چهره‌های بزرگ در این منطقه به ظهور پیوستند. علایق مذهبی به‌جای خود اما همه در بحث اثبات خالق حرف زده‌اند و متفق و متحد این مسئله را پیش بردند.

امام‌جمعه شیراز با اشاره به نهضت ترجمه در اروپا و ترجمه متون دانشمندان ما توسط آن‌ها نیز افزود: کلیسا گفت بیایید تا ما خدای خودمان را مثل مسلمانان اثبات کنیم.4 قرن اروپایی‌ها تلاش کردند که بتوانند تثلیث را برهانی کنند. همه مسلمانان دست در دست هم توحید را برهانی کرده بودیم اما آن‌ها 4 قرن شکست خوردند و نتوانستند تثلیث را به لحاظ منطقی و عقلانی تبیین کنند.

*اصل دعوا جای دیگریست

دژکام ادامه داد: پس‌ازاین ناتوانی ۴ قرنه، کفر در اروپا شروع شد. آن‌ها باید توحید را می‌پذیرفتند چون برهان و وحی آن بود. نخواستند بپذیرند و گفتند خدایی نیست. این لجبازی اروپایی‌ها هست. اگر ما در قضایای مختلف مثل برجام به آن‌ها اعتماد نداریم به همین خاطر است. آن‌ها با خدا نخواستند صلح کنند و وحدانیت وجود او را بپذیرند؛ می‌خواهید با اسلام صلح کنند؟ اصل دعوا جای دیگری است.

وی افزود: اروپایی‌ها گفتند حال که نمی‌توانیم تثلیث را اثبات کنیم، خدا را انکار می‌کنیم و این‌گونه بود که 4 قرن بعدی رقم خورد. در 4 قرن بعدی به انکار خالق پرداختند و تا همین الان هم تفکراتی که در مجامع آن‌ها حاکم است، همین است که خداشناسی را رها کنید.

امام‌جمعه شیراز یادآور شد: آغاز تفکر جدایی از خدا، رنسانس شد و در پایانش انسان‌پرستی یا اومانیسم پدیدار شد که به‌صورت رسمی آن را مذهب قراردادند.150 سال است که این‌گونه است. اگوست کنت گفت در دانشگاه اساس را بگذارید بر این محور که دوره دین تمام شده است.

 

*دعوا بین 2تمدن است

دژکام همچنین گفت: اما ما اینجا ایستاده‌ایم و معتقدیم که دوره خداپرستی و دین‌خواهی تمام نشده و توحید است که به‌راحتی اثبات می‌شود. دعوا بین 2 تمدن است؛ تمدنی بر محور توحید که متعلق به ما مسلمانان است و در طرف مقابل تمدن دیگر همه‌چیز را انکار می‌کند و ما خیال می‌کنیم دعوا بر سر نفت و مسائل مادی است درحالی‌که همه این مشکلات ناشی از آن است که آن‌ها اصل قضیه را انکار کردند. دشمن هم تلاش دارد ما به‌جای اینکه به اصل قضیه بپردازیم، حواس ما را به مطالب فرعی پرت کند.

وی خطاب به جمع حاضر نیز گفت: شما باید به همه دنیا اعلام کنید که اگر خیال می‌کنند شیاطین می‌توانند این صف متحد امت اسلامی را به نفع خود بشکنند، اشتباه می‌کنند.

امام‌جمعه شیراز با بیان اینکه 40 سال این ملت قوی، استوار و محکم پای معارف دینی خود ایستاده و شیعه و سنی با هم برادر بوده‌اند، بیان داشت: این همایش باید آغاز یک همکارهای جدید دیگری باشد. کارهایی که درجاهایی که دشمن دارد به ما ایراد می‌گیرد یا فشار می‌آورد یا به دنبال نقطه‌ضعف است را بشناسیم و نگذاریم دشمن به هدف خود برسد.

*از تقریب مذاهب رد شده ایم

دژکام با بیان اینکه ما از مرحله تقریب مذاهب رد شده و اگر با هم باشیم دشمنان بازهم شکست خواهند خورد و عقب‌نشینی خواهند کرد، افزود: اگر متفرق باشیم همان اتفاقی می‌افتد که امروز می‌بینید در هر گوشه از جهان هستی در کشورهای اسلامی به دنبال منافع خود هستند و در افغانستان، یمن، فلسطین و در اطراف عالم خون مسلمانان ریخته می‌شود؛ چون تفرقه ایجاد کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به نقش تاریخی منطقه لارستان در تبلیغ اسلام و پیشبرد اهداف اقتصادی جامعه اسلامی نیز گفت: بنادری که در نزدیکی شما در جنوب فارس هست و همیشه به‌صورت سنتی با آن‌ها ارتباط داشته‌اید. در تاریخ این بندرها 2 کار از آن‌ها برآمده و دوباره باید همان کارکردها را بازسازی کنیم.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: از این بندرها تا جزایر اندونزی، جاوه و سوماترا؛ مناطقی که شرقی‌ترین مکان‌های شناخته‌شده دنیا بود، مسلمانان برای تجارت رفتند و با خود دین را هم بردند. امروز مردم اندونزی مسلمان هستند و این مسلمانی را از رفت‌وآمد شما به آن منطقه گرفته‌اند درحالی‌که هیچ شمشیری کشیده نشده و صرفاً تبادل افکار و تجارت بوده و قدرت منطقی شما فطرت آن‌ها را بیدار کرد و امروز این قدرت را باید دوباره به دنیا نشان دهیم.

دژکام همچنین بیان داشت: آمریکا که امروز ما را تهدید می‌کند مگر کیست؟ خدای عالم است؟ ترامپ باید سر جای خود بنشیند و ما با توکل به خدای متعال سوار کشتی‌ها شده و حرکت کنیم به سمت جهانی که منتظر است و تشنه سخن شما و نیازمند کالا، علم و فناوری شما هست. در قرون گذشته از این بندرها به سمت غرب و ماداگاسکار و زنگبار رفته‌ایم.

وی تأکید کرد: تاریخ ما نشان می‌دهد ازاینجا شروع کردیم و خوب جلو رفتیم و هیچ‌کس در مقابل شما نتوانست بایستد چون شما عادل بودید.

* اگر عدالت نباشد، خلاف قرآن عمل کردیم

این استاد دانشگاه با بیان این آیه قرآنی «وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلی أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوی»، اظهار داشت: این حرف را نیز هر جای دنیا بگویید مورد استقبال قرار می گیرد. اگر عدالت نباشد خلاف قرآن عمل کردیم. آمریکایی ها آمده‌اند در خلیج‌فارس و ظلم می‌کنند و می‌خواهد ظلم خود را به گرده شما استوار کنند اما باید مقابل ظلم ایستاده و همه ما محکم و استوار در مقابل ظلم ایستاده‌ایم و این سخن و فرمان پیامبر گرامی اسلام است و ما برای همه دنیا تکرارکننده آن هستیم.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: این نظام اسلامی پس از 40 سال، عزت مسلمانان را دوباره تجدید می‌کند. شما مردم حرکت کرده‌اید، حفظ دین و حفظ امت اسلامی کرده‌اید. این مسیر را تا جایی که سیادت اسلامی شرق و غرب عالم را بگیرد پیش خواهیم رفت. توان خود را معطوف به این جهت کنیم و شیاطین فریبمان ندهند که از مسیر اصلی عزت اسلامی فاصله بگیریم.

دژکام با بیان اینکه در همه عرصه‌های نظری، عملی، اقتصادی و اجتماعی قدرتمندی اسلام را به رخ نامسلمانان خواهیم کشید و این هدف همه ما از تشکیل این جلسه است، بیان داشت: از عموم کسانی که برای این هدف بزرگ زحمت می‌کشند تشکر می‌کنم و از طرف رهبر عزیز انقلاب از آن‌ها تقدیر می‌کنم.

وی در پایان نیز خطاب به حاضران اظهار داشت: باید حرکت برای ابراز قدرتمندی اقتصادی را آغاز کنیم چون دشمن در این عرصه تلاش می‌کند و ان‌شاءالله با پیگیری شما خدای متعال حمایت خواهد کرد و نمی‌گذاریم دشمن در این عرصه هم موفق باشد.

فارس

انتهای پیام/

نظرات بینندگان