کد خبر: ۱۲۷۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۷
مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس در گفتگو با شیرازه:

در حوزه فضای مجازی به صورت جزیره ای عمل می شود/ عدم استفاده از زبان هنر عامل ایجاد فاصله بین نسل انقلاب و نسل جوان

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر فارس گفت: مسائل انقلاب و تاریخ معاصر به طور کلی به نسل جوان منتقل نشده و شبهات موجود در ذهن جوانان یا بد گفته شده و یا در بیان، از هنر و لطافت استفاده نشده است که همین موضوع باعث ایجاد فاصله بین نسل جوان و نسل انقلاب شده است.
به گزارش شیرازه، نمایشگاه دستاوردها و ارائه خدمات 40 ساله دستگاه های اجرایی استان فارس از دوازدهم بهمن ماه در محل بوستان آزادی شیراز دایر شده و تا بیست و دوم بهمن ماه ادامه دارد؛ خبرنگار شیرازه به گفتگو با مسئولین برخی از دستگاه های اجرایی پرداخت و گزارش از عملکرد آنها را شنید.

محمدجواد کهندل مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس در گفتگو با شیرازه به تبیین عملکرد این سازمان در استان فارس پرداخت و با اعلام اینکه زمان تشکیل سازمان فضای مجازی در استان فارس به بهمن سال 1389 برمی گردد، گفت: فعالیت های این سازمان در حوزه های مختلفی چون تولید محتوا، انتشار و اطلاع رسانی است که در حال حاضر در پنج حوزه اصلی (رصد و تحلیل محتوا، تولید محتوا، شبکه سازی، انتشار و مرکز رسانه)، ماموریت های خود را انجام می دهد.

وی در پاسخ به اینکه آیا حوزه فعالیت های شما فقط شامل افرادِ سپاهی است و یا برای عموم مردم، اظهار داشت: فعالیت های ما در زمینه شبکه سازی به صورت عمومی و خصوصی است، اما آموزش به صورت عمومی ارائه می شود و در حوزه رصد و سازماندهی نیز به صورت محدود در جمع بسیجیان هستیم.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر استان فارس با اعلام اینکه مخاطبین آموزش ( سواد رسانه و فضای مجازی، آموزش های تخصصی نرم افزارهای تولید محتوا مثل ساخت انیمیشن، کارگاه های تولید کلیپ، مستند و غیره) از اقشار مختلف جامعه اعم از خانواده ها، دانش آموزان، دانشجوها است، افزود: ما سعی کرده ایم آموزش را به صورت حضوری و غیرحضوری (آنلاین) در سطوح پایین جامعه و حتی روستاها داشته باشیم و به سمت تربیت مربی نیز پیش رفته ایم.

وی درخصوص دستاوردهای این مجموعه در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با اظهار اینکه افزایش ضریب نفوذ ارائه آموزش و خدمات در بین مردم که تاکنون در نوعِ خود، بی نظیر بوده است، گفت: حوزه فضای مجازی یک حوزه نو است که به صورت لحظه ای پیشرفت می کند و فناوری های جدید روانه بازار می شود و ما سعی کرده ایم سطوح پایین جامعه حتی روستاها و مهدکودک ها را از آموزش این فناوری بهره مند سازیم.

کهندل در ادامه سخنان خود به نقطه ضعف موجود در فضای مجازی که قبلیت تبدیل به فرصت دارد اشاره کرد و اذعان داشت: کشور ما در مسائل زیرساختی ضعیف است که البته این ضعف یک مسئله حاکمیتی است و خیلی به نیروهای مسلح بر نمی گردد؛ متاسفانه بستر موجود و حتی پیام رسان هایی که توسط دشمنان ما و با هدف جاسوسی و افکارسنجی طراحی و تهیه شده است دشمن را برای شناسایی حرکت های اجتماعی ما و برنامه ریزی بر اساس آن، آماده می کند.

وی با ابراز تاسف از عدم حمایت ویژه ی گروه های تولید محتوا، بیان کرد: عقب بودن از فناوری های نو از دیگر ضعف های موجود است که باعث شده در مقایسه با کشورهای پیشرفته وضعیت مطلوبی را ملاحظه نکنیم به عنوان مثال، کشورهای پیشرفته نسل سوم اینترنت را پشت سر گذاشته و وارد نسل چهار شده اند و این در حالی است که نسل دو و سه هنوز در کشور ما شکل نگرفته است.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه فجر در ادامه بیان کرد: شکل گیری اینترنت نسل دو و سه در کشو ما به دلیل نبودِ شرایط و بستر مناسب که از رفتارهای منفعلانه ما و دولت نشأت می گیرد می تواند آسیب های اجتماعی جدی به همراه داشته باشد.

وی با اعلام اینکه در حوزه فضای مجازی به ضورت جزیره ای عمل می شود، اظهار داشت: علیرغم اینکه حوزه ارتباطات یک حوزه حاکمیتی است و بایستی همه دست به دست هم بدهند و در راستای پیشرفت گام بردارند، تنها متولی فضای مجازی همین سازمان هایی است که در سپاه و بسیج ایجاد شده است؛ البته شورای فضای مجازی که ریاست آن برعهده رئیس حمهور است در این حوزه وجود دارد که متاسفانه می بینیم که جلسات این شورا به صورت نامنظم و بدون حضور رئیس شورا اداره می شود.

کهندل در پاسخ به اینکه چه برنامه ای برای آشناسازی نسل جوان با فعالیت های خود در فضای مجازی دارید، بیان کرد: من فکر می کنم نسل جوان با ما بیگانه نیست منتها مشکل این است که مسائل انقلاب و تاریخ معاصر به طور کلی به نسل جوان منتقل نشده و شبهات موجود در ذهن جوانان یا بد گفته شده و یا در بیان از هنر و لطافت استفاده نشده است که همین موضوع باعث ایجاد فاصله بین نسل جوان و نسل انقلاب شده است.

وی افزود: استفاده از هنر و قالب های خاص و جذاب برای تبیین ارزش ها و دستاوردهای انقلاب را آغاز کرده ایم و امیدواریم روند رو به رشدی را داشته باشیم.
برچسب ها: سپاه فجر ، استان فارس
نظرات بینندگان