کد خبر: ۱۲۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۲ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۷
آیت الله دژکام:

جامعه پردازی فکر جوانِ ایرانی می خواهد/ در اصلاحِ مسائل اجتماعی باید روش و تکنیک داشته باشیم

امام جمعه شیراز با اظهار اینکه جوانان بایستی برای جامعه پردازی و اصلاح جامعه نیز فکر کنند، گفت: همه می توانند نگرانی ها را ببینند اما راه حل ها را باید مغزهای جوانان ما با فکر و اندیشه کشف کنند؛ جامعه پردازی فکرِ جوان ایرانی می خواهد.
به گزارش شیرازه، آیت الله لطف الله دژکام سوم اسفند ماه در ابتدای خطبه های نماز جمعه شیراز ضمن دعوت خود و نمازگذاران به تقوا، پرهیزکاری، توجه به آخرت و بی توجهی به دنیا که چه بخواهیم و یا نخواهیم باید آن راه بگذاریم و برویم، گفت: مقوله عدالت به موضوع تقوا نزدیک تر است، کسی که می خواهد باتقوا باشد بایستی در زندگی فردی اش انصاف و عدالت را پیاده کند و برای اجرای عدالت در جامعه نیز تلاش کند.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اصلِ بعضی از مسائل در نظام اسلامی پذیرفته شده است اما باید زمینه اجرایی شدنِ آن در جامعه فراهم شود، اظهار داشت: قوانین مختلفی در قانون اساسی وجود دارد که تاکنون به اجرا در نیامده و فراهم نبودن زمینه لازم علت آن است.

وی با تاکید بر اینکه اگر انسانی عادل باشد رفتارهای اجتماعی اش با دیگران نیز متفاوت خواهد بود، از جوانان خصوصا طلاب و دانشجویان به عنوان نور چشم یاد کرد و خطاب به آنها گفت: از شما که اهل فکر هستید و قادر به تشخیص اشتباهات هستید، استدعا دارم که برای یافتن راه حلی برای مرتفع ساختن این مشکلات فکر کنید.

نماینده ولی فقیه در استان فارس در ادامه خاطرنشان کرد: جوانان ما در عرصه ساخت موشک با تلاش هایی که داشتند موفق شدند و الان جلو هستیم در حالیکه اگر روش و تکنولوژی را ذهن های جوانان ما پیدا نکرده بودند الان موشک نداشتیم.

دژکام با اظهار اینکه جوانان بایستی برای جامعه پردازی و اصلاح جامعه نیز فکر کنند، بیان کرد: همه می توانند نگرانی ها را ببینند اما راه حل ها را باید مغزهای جوانان ما با فکر و اندیشه کشف کنند؛ جامعه پردازی فکرِ جوان ایرانی می خواهد.

وی در ادامه سخنان خود نسبت به پرهیز از افراط و تفریط تاکید داشت و گفت: برای رفع مشکلات جامعه مان باید از افراط و تفریط دوری کنیم و بر اساس عدالت، انصاف و به دور از تندروی گام برداریم.

امام جمعه شیراز به اشاره به روایتی (مبنی بر اینکه مومن کسی است که وقتی غضبناک و خشمگین می شود از جاده حق منحرف نمی شود) که منتسب به امام صادق (ع) است، بیان کرد: اشتباهات وجود دارد و رهبر انقلاب نیز در برخورد با اشتباهات گفتند که این ها تجربه است.

دژکام اذعان داشت: در برخورد با اشتباهات اگر تندروانه رفتار کنیم باز با مشکل مواجه می شویم و نه تنها آن مسئله حل نمی شود بلکه بدتر نیز می شود و این به بهانه ای برای سوء استفاده دشمن تبدیل خواهد شد.

استاد دانشگاه شیراز با اظهار اینکه ناراحتی و خشم در شرایط فعلی به این معنی نیست که مردم دست از آرمان های انقلاب برداشته اند، بیان کرد: ایستادگی مردم طی سالهای پس از انقلاب تاکنون، مُهر تائیدی بر این ایستادگی بر آرمان های اصیل انقلابی است.

وی به بیانیه گام دومِ رهبر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: از جوانان استدعا دارم که بندهای این بیانیه را مطالعه کنند.

دژکام بیان کرد: عدالت خواهی در جامعه ما بجایی رسیده که به راحتی در کشور به انتقاد از رئیس جمهور و دیگران می پردازیم؛ این انتقاد کردن از برکات انقلاب است.

افزایش چشمگیر عیار معنویت و اخلاق در فضای عمومی جامعه  توسط انقلاب اسلامی
امام جمعه شیراز اظهار داشت: انقلاب اسلامی عیار معنویت و اخلاق را در فضای عمومی جامعه به گونه ای چشمگیر افزایش داده است؛ اگر عدالت خواهی وجود دارد معنویت و اخلاق نیز هست.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه با توجه به بیانیه گام دوم رهبر انقلاب بایستی در اصلاح مسائل اجتماعی روش و تکنیک نیز داشته باشیم، گفت: ایشان می فرمایند راه حل مشکلات در داخل کشور است؛ این فکر که مشکلات داخلی ما  صرفا از تحریم ها است و راه حل و کلید آن نیز زانو زدن در مقابل دشمنان است درست نیست.

دژکام به نگرانی اخیر جوانان دانشجو درخصوص مسائل کشور و مواردی چون FATF، پالرمو و غیره که در محیط نماز جمعه نیز مطرح شد، اشاره و تصریح کرد: این نگرانی ها بسیار ارزشمند است، اینکه یک عده جوان نگران وضع کشور، دین و انقلاب خود هستند و روحیه ای انقلابی دارند قابل تقدیر است.

وی افزود: این موضوع نشان می دهد که جوانان انقلاب را می شناسند و توانسته ایم در تربیت نسل جدید و جوانان انقلابی موفق عمل کنیم.

این استاد اخلاق همچنین به سه مناسبت ( ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها که چشم همه بشریت به زادروز کوثر ولایت روشن می شود، روز تجلیل از اسرا و آزادگان و روز امور تربیتی و تربیت) پیش رو اشاره کرد و اظهار داشت: درست است که روزهایی در تقویم ملی کشور نامگذاری شده است اما تمامی روزها بنام مدافعان کشور و آزادگان است چرا که این بزرگ مردان با از خودگذشتگی، در زندان های عراق که کسی قادر به تحمل حتی یک ساعت آن نیست سپری کردند و این ها همه بخاطر کشور و آرمان هایشان بود.

دژکام بیان کرد: هشتم اسفندماه به امور تربیتی و تربیت نامگذاری شده است، آغاز کنندگان تربیت در انقلاب شهید رجایی و باهنر بودند و می دانستند که انقلاب به تربیت نیاز دارد.

وی افزود: امروزه در خیابان ها صحنه هایی را می بینیم که اصلا در طراز انقلاب اسلامی نیستند که بایستی با امر به معروف و نهی از منکر که خودش نوعی تربیت محسوب می شود در جهت اصلاح آن گام برداریم.

امام جمعه شیراز گفت: آموزش و پرورش متولی اصلی آموزش و تربیت در جامعه است، تلاش هایی صورت گرفته اما به دلیل اهمیت این موضوع بایستی تلاش ها بیشتر شود.

دژکام بسیج را نهادی فعال و موفق در امر تربیت دانست و اظهار داشت: حلقه های صالحین تاکنون تاثیرگذاری بسیاری داشته اند که بایستی این حلقه ها تقویت و حمایت شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
نظرات بینندگان